Grabben snubblade över strömsladden till vår externa hårddisk så den gick i golvet!
Nu låter den illa och går inte komma åt..

Någon som har bra ställe i Göteborgstrakten att rekommendera där man kan få hjälp?
 
Måste tyvärr säga att det troligtvis inte finns så stort hopp att rädda hårddisken om den låter och inte identifieras i windows. Det har med stor sannolikhet blivit en mekanisk skada inne i hårddisken vilket gör att det finns få företag som kan rädda informationen på hårddisken, dessutom så kan det bli kostsamt.

Jag kan tipsa om Ibas som sysslar med detta och är nog en av de bästa på det, men de är tyvärr inte billiga, men samtidigt så kan ju informationen som är borta inte värderas i pengar.

Länk till Ibas;

https://www.ibas.se/data-recovery-for-privatpersoner/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Om den låter illa finns stor risk att skriv/läs huvud mekaniskt skadar de interna skivornas ytor. Att den redan körts och gett ifrån sig onormalt ljud innebär troligen att det kan vara mycket svårt att återskapa data. Från vad jag läst om liknade fall så är risken stor att den är förlorad för evigt, men värt att prova då de flesta har gratis undersökningsavgift.

Kolla med den här firman, inte så långt från Göteborg. http://www.technilab.se/
 
E
Som tips till framtida hårddiskar kan jag nämna att lagring på Google Foto (oftast foton som är oersättliga) kan göras kostnadsfritt och obegränsat för foton upp t.om 16 MP och videor 1080p
 
Ahlberg data har en representant i Göteborg:

http://ahlbergdata.se/
http://ahlbergdata.se/goteborg-harddiskkrasch-data-recovery-radda-harddisk/

Jag har inte använt deras tjänster, så jag vet inte om de är bättre eller sämre än konkurrenterna.

Generallt kan man säga att sannolikheten är hög att det går att få fram det mesta av informationen. Tyvärr är det en kostnadsfråga. Om ni får kontakt med hårddisken, kör absolut inte CHKDSK eller någon funktion i Windows för att försöka "laga" hårddisken. Sådana funktioner försöker laga filsystemet, inte rädda filerna. Det blir mycket svårare att få fram filerna om man kört sådana program innan man anlitar ett proffs. Det bästa är att ni inte ens slår på strömmen igen, utan tar kontakt med något av företagen som håller på med dataräddning.
 
Jag har stängt av hårddisken och inte använt den igen, tänkte precis som ni säger att den kunde ta mer skada.
Googlade och hittade www.hårddisklagning.se. Helt andra priser än Ibas och Ahlbergs. Nån som testat dom?
 
M
Adisa skrev:
Jag har stängt av hårddisken och inte använt den igen, tänkte precis som ni säger att den kunde ta mer skada.
Googlade och hittade www.hårddisklagning.se. Helt andra priser än Ibas och Ahlbergs. Nån som testat dom?
Den där firman hade ju helt sjuka priser! Men på arbetsmetoderna verkar ju ändå som att dem iaf är "lite med i matchen". Verkar i alla fall inte vara enbart bluff och båg.
 
Ser rätt seriöst ut tycker jag. Kollade in deras Facebook också. Jag testar kontakta dom så får vi se :)

Tack för alla era svar förresten! 👍
 
I Uppsala hade vi en hempulare som plockade delar från liknande hårddiskar och bytte ut trasiga delar och trasig skivor. Han räddade ofta en står del av informationen i hårddisken. Priset var betydligt billigare än vanlig firma.
Så frågan är om Andreas på www.hårddisklagning.se gör liknande.
 
Redigerat:
Jag tycker inte hårddisklagning.se ser speciellt seriöst ut.. men billigt var det i alla fall.
 
Nu är det så dags, hänt är hänt! Men för alla andra som läser detta: Skaffa en backup.
En NAS, en lös separat hårddisk, bränn ner data på skivor eller något annat.

Men förlorade minnen och bilder kan INTE återskapas.

Jag kör själv med två NASar från Western Digital. I varje enhet två diskar i RAID 1.
Bara tanken på dataförlust kan få mig att vakna svettig på natten. För att inte tala
om hotet från Ransomware!

Bror Duktig har talat!
 
En NAS är klart bra mot haveri på en enhet men en NAS i samma "brandcell" skulle jag vilja påstå är en ganska dålig lösning. Bäst säkerhet uppnås genom att skicka backupen till en helt annan byggnad, adress eller molnet.

En NAS löser inte problemet med stöld eller brand. Jag kör själv craschplan och skickar all backup hela tiden krypterat till deras moln. Kostar inte många kr per månad men erbjuder obegränsat med lagring.

Med jämna mellanrum kör jag också över en backup till en hårddisk som jag inte har konstant inpluggad för att förhindra att virus eller annat som gör för stor skada innan jag hinner rädda det.
 
Ibland har man tur att läshuvet har fastnat och inte åker tillbaka och att man har tur att det går att dra tillbaka manuellt.
Dock händer det väldigt sällan, men skulle det vara så att du öppnar den i ditt fall och det bara är att flytta tillbaka huvudet och disken sedan fungerar, ta direkt en backup köp sedan en ny hårddisk.
När man öppnar den så är den förbrukad och kommer att ge upp inom kort.

https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg&t=432s

Jag själv har nyss förlorat data pga en klickande hd inget gick att rädda.
 
Sammy_j skrev:
En NAS är klart bra mot haveri på en enhet men en NAS i samma "brandcell" skulle jag vilja påstå är en ganska dålig lösning. Bäst säkerhet uppnås genom att skicka backupen till en helt annan byggnad, adress eller molnet.
Visst är det så. Det skrev jag inte, men mina två NASar står i friggan på betryggande avstånd från huset!
När jag byggde friggan så drog jag med en nätverkskabel i samma rör som elen. Så jag har nätverk även där.
Bra att ha!
 
Andy78 skrev:
Ibland har man tur att läshuvet har fastnat och inte åker tillbaka och att man har tur att det går att dra tillbaka manuellt.
Dock händer det väldigt sällan, men skulle det vara så att du öppnar den i ditt fall och det bara är att flytta tillbaka huvudet och disken sedan fungerar, ta direkt en backup köp sedan en ny hårddisk.
När man öppnar den så är den förbrukad och kommer att ge upp inom kort.

[länk]

Jag själv har nyss förlorat data pga en klickande hd inget gick att rädda.
Ja, på den gamla goda tiden så var det inte ovanligt att huvuden fastnade (sticktion), och då kunde man slå loss dem; slå hårddisken i handflatan på långsidan (vinkelrät mot huvudena, i den riktningen de vill röra sig) så lossnade de. Jag hade en hårddisk som jag fick slå igång i en månad på det sättet. (Ja det var för länge sedan när hårddiskar var dyra och studenter fattiga). Att lägga dem i frysen kunde också fungera. Att ta isär har jag aldrig behövt för det problemet. (Mest bara för att det är kul att köra en HD "nercabbat" :))

Men, på TS så låter det som en huvudkrasch. Och då är det inte mycket att göra. Tom IBAS kan antagligen inte återskapa allt om den svarvat komplett (med spiralspår över skivytan). Det sista man skall göra är i det fallet att köra den. Det gör bara skadan värre.

Ha backup...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.