Hej, Håller på med en nybyggnation av 2-plans villa.

Kommer inte ha någon eldstad.

Frågan är behöver jag egentligen en skorsten, vad är det för funktion den täcker?
 
Skorsten behöver du bara om du skall ha vedpanna eller kamin men du behöver ju säkerligen ventilationshuvar, avloppsvent etc istället
 
Precis, huvar för takfläkt, avlopp etc men ingen skorsten?

Hade dessa huvar gått genom rökkanalar i skorstenen annars?

Tänker på möjligheten att eftermontera en kamin, är det smart att ändå välja skorsten?
 
Förr innehöll skorstenar både rökkanaler och ventilationskanaler. Är behovet enbart ventilationskanaler år en skorsten mest till besvär. Men, en murad skorsten är en väldigt bra resurs om man vill sätta in en braskamin. Med en rätt placerad murstock kan man faktiskt värma ett helt hus med hjälp av en braskamin som reservlösning. Det mesta hänger på var man bor och vilket normalt uppvärmningssätt man har.
 
Det är väl även så att om man eldar ständigt för uppvärmning så funkar inte de "moderna" skorstenarna av plåt så bra har jag hört... det var väl lite incidenter med att isoleringen sjönk ihop och det sen blev för varmt... Min far har satt riktiga skorstenar på 2 nybyggda hus på landet, men då är meningen att kunna värma husen med ved... Dock misstänker jag att det inte är den billigaste vägen att gå...
 
Om avsikten är att använda någon form av vedeldning som en återkommande form av uppvärmning så är det murad skorsten som gäller. En murad skorsten har en egentyngd som hjälper till att hålla värmen långt efter att brasan slocknat. Denna förmåga blir ännu tydligare om man har ett hus i flera plan. Om avsikten är att endast elda vid sporadiska tillfällen blir en murad skorsten ett problem eftersom dess välmående är beroende av att värmas upp. Kombinationen av ett traditionellt uppvärmningssätt och en braskamin med murad skorsten som man eldar i några gånger i veckan är fantastisk. Ingen som har erfarenhet av det vill någonsin överge det.
 
Håller med dig fullständigt, i en tidigare kåk hade jag en äldre braskamin kopplad till en ännu äldre skorsten, det var ibland en ren njutning att komma hem frusen och dra igång en lagom brasa och sedan koppla av intill kaminen och njuta av värmen. Saknar det och tänker ibland på det när man på vintern kommer in lite frusen och kall.
 
justusandersson skrev:
Kombinationen av ett traditionellt uppvärmningssätt och en braskamin med murad skorsten som man eldar i några gånger i veckan är fantastisk. Ingen som har erfarenhet av det vill någonsin överge det.
Jo, den generation som växte upp med bara kallvatten, dass på gården, ingen centralvärme osv och tror att alla gamla hus är likadana, dvs de som flyttade ut från nåt ruckel till en miljonprogramskåk på 50-talet. Men när man i ett gammalt hus har moderna badrum, täta fönster, bra fungerande värmesystem mm så tycker jag personligen de gamla husen uppvisar bättre boendekvalitet än nya hus. Jag har växt upp i gammalt men "modernt" hus och vid besök hos vänner under uppväxten som bodde i 70-tashus upplevde jag att väggarna var som japanska pappersväggar där man hör allt, lägre takhöjd osv - men inga direkta saker som var bättre än ett gammalt hus (möjligtvis driftekonomin då, men den upplevde man inte som barn;)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.