[quote author=Snigel link=board=Farg;num=1116278070;start=0#6 date=05/19/05 kl 11:22:45]
Jag lägger upp en ny ritning på det slutgiltiga köket (kom gärna med tips ang inredningen också, fram till att vi beställer köket är alla tips välkomna).

Hej Snigel!
Efter att jag tittat på din köksplanering har jag några små tips. Råder dig att byta plats på diskmaskinen och de två lådskåpen till vänster om diskbänken för att:
- det går ej att förbereda mat (vid spisen) och plocka ur diskmaskinen samtidigt
- det naturliga stället att ha diskstället är till vänster om diskhon. 80 cm känns alldeles för mycket för diskställ, men är perfekt för matberedning
- dörren till kylen/frysen verkar att slå i utfälld diskmaskinslucka
Behöver jag tjata mer ;)

Sedan skulle jag byta ut den nuv.5-lådsskåpet vid spisen mot en 3-lådsdito. Det är mycket mer bekvämt att ha kastrullerna vid spisen. Du har även så många lådor på de övriga underskåpen att ett 5-lådsskåp borde räcka.
Alltså mitt förslag är: (med början från v-rumsdörren)
40cm 3-låda
60cm spis
40cm 3-låda
40cm 5-låda
80cm diskbänk
60cm diskmaskin
Även överskåpen vid nuv. diskmaskin och lådor byter plats

Lycka till / Malin
 
fiddeli skrev:
Vi har ett avlångt vardagsrum och jag har nyligen lärt mig att fondväggar på kortväggar i avlånga rum gör dem ännu längre och smalare. Istället ska man se till att hörnen ständigt syns och ev färgsätta en mindre del av en av de långa väggarna med en mörkare nyans.
Håller med Byggimpert att en mörkare fondfärg i sig inte gör rummet ännu längre och smalare. Visserligen uppfattar ögat en mörk vägg mindre än en ljus vägg. Den långsmala effekten beror sannolikt på möbleringen och hur fönstren och dörrarna är placerade. Om möblerna "ligger" i rad utefter långväggarna får man lätt en tågvagnskänsla, en korridor som leder bort till fondväggen. Det gäller att kapa av långväggarna med något vertikalt, som Fiddeli själv föreslår.

En idé med fondväggar är just att de ska vara stora, synliga, avgränsade ytor. Ej täckta av möbler och gröna växter. Väggar som är perforerade med massa hål och oregelbundna i formen lämpar sig mindre bra, men kan också bli fina om de är tillräckligt stora.
 
Linska: Det låter som en bra idé och vi ska definitivt överväga den. Det enda som kan göra att vi väljer att INTE följa ditt råd är att rören till diskhon inte funkar om vi flyttar den 20 cm till vänster. Min man VÄGRAR att flytta på saker som har med el och vatten att göra. Vi gjorde det i lägenheten vi bor nu och bestämde oss då för att aldrig göra om det igen... ;D
2 st 5-lådors vill vi däremot ha eftersom vi känner att vi har för lite lådor idag till bestick, plastfolié och liknande. Har också tänkt oss ha en "kryddlåda" från Marbodal och då försvinner ju ännu en låda.

Christina: Skönt att du inte håller med om fondväggarna, för jag är verkligen inne på den linjen. Tror också att det skulle kännas mindre avlångt med mörkare kortsidor.
Vi ska titta lite mer på kakel idag, har du något tips om vilken stil vi bör titta efter? Vi vill gärna ha 10x10 eller mosaik, men vi tror att ett enfärgat kakel i en alltför diskret färg blir för tråkigt? Köket där vi bor idag har vita luckor, valnötsskiva och olikfärgade terracotta-plattor. Gillar inte plattorna, så den färgen är utesluten. (Lägger upp en bild på nuvarande köket så kan man få en bild utav valnötsskivorna och luckorna i alla fall.)

Tack för alla tips så länge!!
 
byggimpert skrev:
Funderar på kombinationen av grått kakel lagt i schackrutor(ganska dominant form av mönsterläggning) till valnötens effektfulla mörka men varma ton :-/, du tror inte att de riskerar att sas. konkurrera ut varandra??
Det som kan tala för grått:
-ni gillar det
-ligger i tiden, många inredningsdetaljer går i rostfritt/silver/grått
-balanserar med de rostfria vitvarorna

Det som kan tala för gråRUTIGT
-ni gillar det
-kan vara överraskande effektfullt i denna överminimalistiska tidevarv, lite lantligt, men ändå strikt

Motargument till gråRUTIGT
-kan uppfattas från en annan färg- och formvärld än valnötskivan
-krävande för den övriga inredningen. Schackrutor är en välordnad formation som gör sig bäst i sällskap av raka linjer och få färger (beror också på hur stor nyansskillnaden är)

Teckna eller rita med dataprogram! Färglägg med pennor! Låna hem några plattor och jämför mot er valnötsskiva! Även om man gillar den diskreta stilen, kan det ibland bli för mycket av den också.
Bänkskivan är ju det som styrt de övriga valen (ert tidigare kökstråd) och då vill ni säkert ha kakel som framhäver den.

Mitt eget val? Något åt det gröna hållet, svagt turkos... Fräscht mot de vita luckorna, framhäver den varmbruna färgen i bänkskivan. Fondväggen skulle då inte bli vinröd. Eventuellt en starkare turkos...
 
Snigel - för mig var också den delen av väggen (med bordet) den självklara om man vill ha en fondvägg.

Vad gäller kaklet så går grått väldans bra tillsammans med ek men om man inte vill ha det stelt så ska man nog välja med skiftningar i.

Vi tog hem en tjock kakelkatalog som vi gick igenom från pärm till pärm innan vi började prata om vilka färger vi INTE kunde tänka oss - så var de borta. Sen pratade vi om vilka vi absolut tyckte var snyggast. Dom letade vi rätt på i katalogen och tittade sedan på dom i affären. Tydligen ett bra sätt för oss iallafall för vi tog exakt de kakel/klinkers vi valt från katalogen för de var så läckra.

Det enda vi ändrade på var leverantör av en platta men samma färg och samma mått.

Såg att ni pratade om Sandbergs tapeter - jodå, vi har valt en del av deras. Kolla in dom Snigel det finns så många läckra!

Ett förslag - gör papperskopior på köket och färglägg med de färger som ni a) har bestämt er för b) kan tänka er att ha tillsammans med dom färgerna. Gör flera olika. Det är lättare när man ser saker framför sig ibland.

Lycka till!
 
Sandbergs tapater...finns de på vilken tapetbutik som helst, eller vart hittar man dem?
Jag är grymt sugen på den rödrandiga som fiddeli pratade om, och jag skulle förstås vilja se den i verkligheten. Men om man tar en rödrandig tapet som fondvägg bör man väl åtminstone hålla kaklet ganska så diskret väl? Kan väl inte blanda turkos kakel och vinrödrandig tapet? Det blir väl en chock på morgonen när man kliver ut i köket, yrvaken och trött.  ;D

Jag ska snart iväg och kolla kakel, och jag tror att jag ska fota lite med mobilkameran för att få era åsikter sen om vad som skulle passa bra och inte. Jag litar inte riktigt på min egen smak, och mannen går med på allt nästan så han är inte till stor hjälp! :D
 
Du har nog rätt att du bör hålla antingen det ena eller det andra "lugnt". Tycker också att det låter som ett häftigt uppvaknande att komma in i ett vinrött - turkost kök - iaf för mig :D

Sandbergs tapeter bör du kunna hitta så gott som på vilken tapet/färgaffär som helst tror jag. Dom är ju lite dyrare än de som i vanliga fall ingår när man bygger men väl värda det och ska man bara ha till en fondvägg så får man mycket valuta för pengarna.

Ja - ta med kameran - men blir nyfiken ju :D
 
Snigel skrev:
Vi ska titta lite mer på kakel idag, har du något tips om vilken stil vi bör titta efter? Vi vill gärna ha 10x10 eller mosaik, men vi tror att ett enfärgat kakel i en alltför diskret färg blir för tråkigt? Köket där vi bor idag har vita luckor, valnötsskiva och olikfärgade terracotta-plattor. Gillar inte plattorna, så den färgen är utesluten. (Lägger upp en bild på nuvarande köket så kan man få en bild utav valnötsskivorna och luckorna i alla fall.)
Ja, se terracotta skulle jag aldrig komma på tanken att föreslå så det är lungt ;) valnötsskivorna är verkligen vackra förresten :).

Däremot så är jag, som vanligt, motvalls ;) så du får strunta i detta i det fall du inte gillar det.
Jag skulle själv, om det var mitt kök, använda mig av ett neutralt kakel som ansluter mot luckornas ton, inte exakt naturligtvis, men heller inget som är färgmässigt helt apart.
Enligt mitt sätt att se det så är valnötsskivorna värda en huvudroll och det kräver ett kakel som tillåter det utan att vara menlöst, dvs. ett som istället för att vara anslående mha. mönsterläggning eller färgställning, istället kan vara det pga. sin förmåga att kombinera och lyfta övrig inredning och samtidigt vara vacker i sin enkelhet.
Ibland tenderar man att välja alla ingående delar som om de var "solitärer" dvs. som om de var helt ensamma och helt beroende av sin egen attraktionskraft för att märkas, när man sedan kombinerar alla dessa "solitärer" så blir totalintrycket inte så "extra"vackert som man tänker sig att det skulle bli om de adderade varandra utan tvärtom, den ena överglänser den andra och det blir både rörigt, disharmoniskt och ganska misslyckat.
Observera att jag nu inte säger att det måste bli så med ert initiala kakelval, men det är en aspekt värd att överväga.

Här kommer iaf. mitt förslag till kakelval och det är inte tråkigt ;), snarare sobert med en lugn, harmonisk och samtidigt lite exklusiv touch (tycker jag iaf. ;)).
Med den här typen av kakel så får du en mycket snygg arbetsdel i köket, där bänkskivor och golv tillsammans med köksluckor och väl valda knoppar/handtag får spela huvudrollen, var inte rädd för att det blir färglöst, ett kök kan nästan inte bli färglöst, för när man väl flyttat in alla sina köksattiraljer så har man hips vips adderat ganska många ytterligare färger och nyanser utan att ens tänka på det.
Som extra plus blir du mycket friare att ta ut svängarna med fondväggen (och till detta kakel kan du dessutom välja precis vilken accentfärg som helst till fondväggen), utan att samtidigt åstadkomma ett rörigt och plottrigt intryck.
Den accentfärg du sedan väljer på fondväggen kan du sedan enkelt lägga till (vid ev. extra behov av färg) i arbetsdelen tex. med hjälp av en matta i samma färgställning som fondväggen. På det sättet håller du ihop de "två" delarna av köket utan att de är varken för lika eller olika.

MVH//Christina.

*EDIT* Denna färgställning på glasmosaik kallas "Vitmix", här finns alltså även ljusaste grått med i kombinationen, men nyansskillnaderna är alltså väldigt små, vilket ger ett sobert och lugnt men inte "platt" intryck.

glasmosaik-vitmix.jpg
Graal2.jpg
 
Jag gillar kaklet som du föreslår Christina, dock i en annan färg! Vi fastnade verkligen för den gröna varianten som syns på bilden jag lagt till på hemsidan (http://100plus.1go.dk/) men tyvärr funkar det inte alls till bänkskivan, så istället beslutade vi oss för att ta ett annat enklare kakel. Det är alltså kaklet under det gröna på samma bild som vi valt. Vet inte riktigt om färgen gör sig rättvisa på fotot, men det är grått med en antydan till beige-brun ton i tycker jag. I och med att vi väljer det gråa kaklet kan vi köra med fondväggen i röd-vit som vi blev så förtjusta i.

Någon som tycker att vårt val är helt uppåt väggarna? Vi har ju inte köpt det än....så än finns tid att ändra sig. Min man kommer att bli galen, men det gäller ju att verkligen titta på ALLT kakel som finns...även om man måste ränna runt i butik efter butik, eller hur? ;D
 
Snigel skrev:
Min man kommer att bli galen, men det gäller ju att verkligen titta på ALLT kakel som finns...även om man måste ränna runt i butik efter butik, eller hur?  ;D
Låt honom ta det som en träningsrunda!
Själv släpade jag runt min man år 1997 då vi nästan förgäves letade efter vit kakelmosaik. OCH DET FANNS INTE! Kan ni tänka er det... Jag förstod väl att det kunde vara svårt i Norrbotten, men även i Göteborg där vi var på semester... kakelbutik efter kakelbutik då vi hade kunnat göra mycket annat roligare - tyckte han.

Det känns som ni (du!) har kommit fram till det som känns rättast. Glöm bara inte visa oss det färdiga resultatet!
 
Snigel skrev:
Det är alltså kaklet under det gröna på samma bild som vi valt. Vet inte riktigt om färgen gör sig rättvisa på fotot, men det är grått med en antydan till beige-brun ton i tycker jag. I och med att vi väljer det gråa kaklet kan vi köra med fondväggen i röd-vit som vi blev så förtjusta i.
Det kaklet tror jag kan blir riktigt bra :)

Har du sett hur den där randiga tapeten från Sandbergs ser ut??
Iof. sig så har ju Sandbergs ett oändligt antal randiga tapeter i alla möjliga varianter, så nåt som passar finns det säkert.

MVH//Christina.
 
Nej vi har inte sett tapeten än...tyckte bara att den lät precis som min smak. ;D
Men jag har en känsla av att det kommer att bli minst lika svårt att välja tapet som det är att välja kakel. Vi ska ju dessutom ha nya tapeter/färg i vardagsrum, hall, 3 sovrum och en tvättstuga också....ojojoj.....jag kommer att vara välkänd på forumet under sommaren när jag vill ha era åsikter om allt.....
 
Sandberg har en riktigt bredrandig tapet som heter "Carl-Gustav" (drygt 20 cm. breda ränder) samt en med lite smalare ränder som heter "Magnus" med ca. dm-breda ränder.

En variant som är både lite "egen" och mycket snygg (om man vill ha randigt) är att lägga den riktigt bredrandiga tapeten med horisontella våder, dvs. fondväggen får liggande breda ränder.
Själv skulle jag tycka det var jättefint med den läggningen och  accentfärgen på randen i ton med kaklet, kanske lite ljusare :), sedan övriga väggar målade i samma vita nyans som tapetens vita rand.

Det kan man iof. också åstadkomma med att måla, i det fallet kan man också leka lite med olika glansvärden, dvs. ena fältet helmatt och det andra blankt, men vid den varianten är det nog snyggast med samma kulörnyans på både fälten men olika glans.
Nackdelen med målningsalternativet är att det är betydligt pyssligare att få riktigt snygga övergångar mellan färgfälten, det löser ju sig av sig självt med tapeten ;)

MVH//Christina.
 
hej igen snigel m fl!
Den Sandbergstapet jag tänkte på har smala ränder, kanske en knapp centimeter breda. Den kan ju ha utgått, det var ett knappt år sedan jag själv stod och höll i den senast. De bredrandiga är ju också fina, inte fullt lika diskreta ... randigt är ju alltid rätt! :p och ganska tidlöst.
Jag tror precis som Christina att även vitt kakel skulle kunna bli snyggt, även om jag inte skulle välja mosaik (såvida ni inte alltid älskat just mosaik) eftersom det varit modernt så länge. Det som är modernt blir ju också till slut omodernt ...

vänliga hälsningar allesammans
fiddeli

PS www.sandbergtapeter.com DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.