J
Hej,
Tänkte ta och se över lilla toaletten där vi helst ser att kaklet får sitta kvar och att vi byter golv och porslin och möjligen element. Byter vi golv är det ju lämpligt att också byta rören som går i golvet (de är från 1959). Kan någon här svara på hur det görs? Tänker jag själv en stund så blir det nödvändigt att ta veck de gamla rören ur betonggolvet för att lägga i nya rör på sammas ställe. Avloppstamen ansluter i det högra nedre hörnet i bilden. Värmerören vet jag inte riktigt hur de går
tacksam för vägledning:)
/jonasW Toalett med äldre vitt porslin och smått kakel, vinröda väggkakel, synliga rör och handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det källare under? Du får bila fram rören försiktigt och byta det som är i risigt skick och hoppas att det inte är utanför rummet :(
 
J
Jonatan79 skrev:
Är det källare under? Du får bila fram rören försiktigt och byta det som är i risigt skick och hoppas att det inte är utanför rummet :(
Det är källare under. Brukar rören gå att skära sönder eller hur kan de tas ut ur betongen på lättaste sättet?
 
kanske bara går kapa rören jäms med golvet, och borra för nya bredvid?

om det dras i källartaket eller liknande?
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Ska du byta vatten och värmerör så tänk på att du inte får ha dolda skarvar någonstans. Jag har precis stått inför samma dilemma med rör från 1970. Dom fick sitta kvar då byte förmodligen hade inneburit att dra helt nya rör på två våningar och källare. Om man nu skulle göra jobbet gissar jag att det är utanpåliggande rör som gäller så långt det är möjligt. Alternativet är väl att bryta upp samtliga golv och en del väggar i hela huset om man har vattenburen värme.

Avloppsröret från lilltoan på övervåningen blev vi dock tvungna att byta. Som tur var gick dom separat ner till källaren så det blev inte allt för omständligt.

/Mats
 
Tänk även på att du måste ha tätskikt på golvet som även skall upp på väggen en bit, så antingen får du sätta en utanpåliggande sockel, eller bila bort nedre raden av kaklet. Jag utgår från att du ska ha klinker på golvet.
Och då en sockel av klinkern.
 
J
Jörgen Ö skrev:
Tänk även på att du måste ha tätskikt på golvet som även skall upp på väggen en bit, så antingen får du sätta en utanpåliggande sockel, eller bila bort nedre raden av kaklet. Jag utgår från att du ska ha klinker på golvet.
Och då en sockel av klinkern.
Vet du om det är tvunget att ha tätskikt i ett utrymme där det endast är handfat och WC?
 
Så är det. Tror de nya reglerna infördes redan 2009. I vilket fall måste du ha tätskikt på golvet i toalett och tvättstuga med 10 cm uppvik på väggen.
 
Jag hade för mig att det krävs tätskikt om det finns en golvbrunn (kan ha fel i den frågan....)
 
J
Toalett utan dusch eller golvbrunn. Ska man ha tätskikt på sådant golv? (länk till GVK)
Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas.
Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta.
Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.
 
Om det är betongbjälklag som TS verkar ha tror inte jag kravet på tätskikt finns, tolkar jag fel?
 
J
Jonatan79 skrev:
Om det är betongbjälklag som TS verkar ha tror inte jag kravet på tätskikt finns, tolkar jag fel?
Skulle ju sitta fint isf. Dock är ju väggarna inte i betong....Antar att det så rekommendationen är utformad, tätskikt gäller om inte hela konstruktionen är i betong eller liknande material ???
 
Jag tror att undantaget enbart gäller betongplatta på mark där det kan bli problem med markfukten om man har ett tätskikt. Man ska ju av den anledningen inte ha någon plastmatta på golvet i källaren heller. Gissa om vi har det. Om man kollar GVK:s rekommendationer står det vad som gäller.

/Mats
 
Ja svar ang tätskikt har du fått redan, tätskikt är det som gäller, undantaget källargolv i betong.
Brunn är inte den avgörande faktorn.
 
kulle
Går ju att försiktigt ta bort nedre raden kakel så du får på tätskikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.