Hej,

Jag ska välja NIBE bergvärmepump och är osäker på valet. Står mellan F1245 eller F1145.

Förstår att F1145 kan kopplas till en extern varmvattenberedare medan F1245 har en inbyggd 180 liters tank, men kan inte kopplas med en extern beredare.

Är det nödvändigt med en extra beredare? Huset är 250 kv med två duschar, och ett badkar, 3 pers i hushållet.
 
tommib
F1145 har ingen beredare alls, dvs du måste koppla in en extern.
 
tommib skrev:
F1145 har ingen beredare alls, dvs du måste koppla in en extern.
Ja , precis - kanske luddigt formulerat. Men det jag är ute efter är att veta huruvida jag ska gå för f1145 eller f1245. Visst är det så att det inte går att koppla till en extern till en f1245 ?
 
Har värmepump (inne på andra bergvärmepumpen sen 90 talet) med inbyggd beredartank, 5 i hushållet. Ibland blir det lite kris med varmvatten så hade jag valt idag hade jag satsat på en värmepump utan inbyggd beredartank och satsat på en extern tank.

Har man planer på att fortsätta bo i huset många decennier framåt så är det ju lämpligast att satsa på vp utan inbyggd tank och med separat större tank. Det framtida bytet av vp blir då billigare.
 
tommib
Vet faktiskt inte. Prisskillnaden mellan F1145 och 1245 är enligt NIBEs hemsida ca 5kkr, så det kanske inte är avgörande för om man ska ha vvb eller inte.

Däremot kan jag säga att vi är fyra i hushållet (varav två småbarn) men inget fullstort badkar och jag har aldrig varit med om att varmvattnet tagit slut.
 
tommib skrev:
Däremot kan jag säga att vi är fyra i hushållet (varav två småbarn) men inget fullstort badkar och jag har aldrig varit med om att varmvattnet tagit slut.
Vänta tills de kommer i tonåren, då börjar problemen med "maratonduschar" , äldste sonen börjar mornarna med minst 15 minuters dusch inställd på dryga 40 grader, nu har mellan pojken 14 börjat gå i samma fotspår. Ibland går beredartempen under 30 grader.... det är då man önskar en större tank ! (Har inget badkar)

Sen beror det väl på hur kraftig vp man har , 5 eller 9 kW , ger stor skillnad i varmvatten komforten vid stora uttag då det tar längre tid att komma ikapp med en mindre vp. Jag har 9kW, men den räcker inte till vissa mornar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Har precis installerat en Nibe 1145 plus en 300 liters vvb. Merkostnaden blev ca 10000kr
Om jag minns rätt. Min installatör påstog att jag skulle kunnat ha en 1245 och eftermontera en vvb när behovet uppstår.
Men jag ville inte chansa.
 
Fredrik_N skrev:
Har precis installerat en Nibe 1145 plus en 300 liters vvb. Merkostnaden blev ca 10000kr
Om jag minns rätt. Min installatör påstog att jag skulle kunnat ha en 1245 och eftermontera en vvb när behovet uppstår.
Men jag ville inte chansa.
Tack för svar alla.

@Fredrik_N: Är det möjligt att eftermontera?
 
Min installatör påstog det. Han borde ju veta, men jag kan inte garantera att det är så.
 
tommib
Man kan koppla en elektrisk beredare efter alla vp och således även efter en F1245 men det går inte koppla en beredare som värms av vp efter en F1245 och har man inte stort badkar tror jag inte det är nödvändigt heller för den har bra vv kapacitet drygt 250 liter 40 gradigt har jag för mig och åter laddar snabbt via sling laddningen.
 
T
Vi har en F1245 på 12kW med inbyggd vvb och har flera tonåringar som gärna duschar varmt och länge. Har aldrig varit med om att varmvattnet tar slut, inte ens när 5 personer duschar efter varann.

Jag har även fyllt upp vårt badkar(äldre, rätt stort) och sedan har det duschats utan klagomål på att vattnet tagit slut.

Det finns någon form av komfortinställning som man kan ställa in om man vet att det ska gå åt extra mycket varmvatten en viss tid eller period som enligt manualen ska ge mer varmvatten. Tror att den prioriterar att värma mer vatten och mindre huset om man använder det men det är jag osäker på.

Har man inte ett stort(500 l) badkar så tror jag inte att du behöver någon extra vvb. Det var även det som firman som installerade hos oss hade som "riktmärke" för om de skulle rekommendera 1145 och separat vvb eller en 1245.
 
På Nibe pumparna finns det något som heter "Tillfällig Lyx" på min Nibe 1255 så värmer den enbart upp varmvattnet då som det verkade när jag testade. Tror en normalstor familj klarar sig väldigt bra på en sådan.
 
Tillfällig lyx höjer upp vv tempen några grader extra beroende på inställning anger man för hög temp kommer den värma vv med elpatron men ger naturligtvis stor vv mängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.