Hej!

Planerar att renovera badrummet.
Bild 1 visar hur badrummet ser ut för närvarande.

Jag har försökt vända och vrida på allting, ex flytta toalett, dusch, uttag TM/TT men kommer hela tiden tillbaka till ursprungsplanen. Den är inte perfekt men mest optimal. Det finns alltså möjlighet att flytta avlopp/brunnar och vattenrör.

Har bifogat ytterligare 2 bilder. Där är inte planlösningen ändrad utan endast hur jag ska organisera hörnet där TM/TT står.
På bild 3 är det en kombinerad TT/TM därför blir endast 1 st. Vet inte hur bra dessa är? Vad har ni för erfarenhet av kombinerad TT/TM?

Vilken lösning tycker ni är bäst?
Andra förslag?


mvh


3D-skiss av badrumsplanlösning med toalett, dusch, tvättmaskin och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett badrum med dusch, toalett och tvättmaskin/torktumlare uppställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett badrum med toalett, dusch och plats för tvättmaskin/torktumlare, i planeringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avråder kombinerad tt/tm. En kombinerad maskin gör att du måste vänta timmarna tumlaren jobbar innan du kan sätta på en ny maskin. Dessutom brukar det vara skillnad i kapacitet kg, tm kan ta mer än tt så om man kör full tm måste delar av tvätten plockas ur innan man tumlar.
 
BirgitS
För oss har det fungerat bra att ha en kombinerad tvätt och tork de senaste två åren. Vi är bara två och behöver inte köra mer än två omgångar tvätt under en helgdag eller en omgång på en vardagskväll. Även om man kan låta maskinen starta torkningen direkt efter centrifugeringen så gör vi inte det eftersom det blir mindre skrynkligt om man tar ut och skakar lakan, skjortor och t-shirts innan torkningen på samma sätt som man gör när man har två separata maskiner.
 
Får fundera på detta med kombinerad TT/TM

Min andra fråga gäller om man ska ha 2 st separata hon i ett så litet badrum?
Som det framgår av bilden så är ett alternativ 1 st ho i bänkskivan bredvid TT/TM samt 1 st tvättställ.
Eller att man skippar diskhon i bänkskivan helt och nöjer sig med 1 st tvättställ. Då frigörs mer bänkyta samt ytterliggare ett bänkskåp som kan uttnyttjas.

Har ni några andra synpunkter på själva planlösningen?
 
BirgitS
I lägenheter har man ju TM och TT i badrummet och klarar sig bra utan särskild tvättho för det är ju sällan man handtvättar nu för tiden och vid de få tillfällena kan ju ett handfat eller en diskho användas. Däremot om man mer är ute efter en ho för att göra ren penslar i och annat smutsigt som man inte vill ha i diskhon eller handfatet kan det ju vara bra med en särskild ho för det.
 
Låter ju som bild 2 är bästa kompromisen.

Ska även sänka taket för inbyggnad led spot. Trots att många led spot inte räcker mycket taksänkning kommer det ändå att påverka ventilationshålet som syns på bild.
Hur kringgår man detta?
Ska man inte sänka taket just vid hålet?
Tyvärr man inte sätta nytt böjbar rör utgånget från den gamla som slutar i det nya taket, då nya taket hamnar "mitt i gamla" hålet, om ni förstår?

Har sett i kök att man bygger ut en
trumma med nya ventilationshålet. Är det ok i badrum?
 
BirgitS
Vet du något om hur det ser ut bakom väggarna i det där hörnet med ventilationen, t.ex. om det går att förstå något om du tar bort ventilationsdonet?
Det går kanske att öppna upp väggen och dra om ventilationsröret så att det kommer ut längre ned.

Men det kan kanske bli bättre utsug av fuktig luft om du förlänger röret och har ventilationsdonet nära duschen.
 
Den utstickande väggen enl ritningen är ej bärande.
Jag bor i bostadsrätt. Den utstickande väggen har både ventilation och inkommande vatten. Finns en inspektionslucka in till detta rum.
Tog bort ventilationslocket och såg att själva ventilationsröret satt rätt så stabilt i väggen. Vill helst inte gå in och pilla för mkt. Bästa lösningen blir nog en trumma som jag får bygga ut och utsuget kommer då nära duschen som du sa (y)
Kan nog använda några inbyggda led spottar i trumman
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Någon som har synpunkter på själva planlösningen (placering av toa, ho, dusch, avlopp etc)?.. kommer nog behöva byta ut avloppsrören ändå pga dom är så pass gamla. Nya kopparör kommer dras. Så det finns alltså möjligheter att ändra planlösningen.
Det ända jag helst inte vill göra är att ändra placering av uttag för TT/TM
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.