Hej!

Vi ska skicka in bygglov för vårt 2-planshus snart och håller på med de sista ändringarna.Vore jättetacksam för era tips kring möblering av vardagsrummet eftersom detta påverkar hur vi kommer att placera fönstren samt fönstrens storlek (bortse från exempelmöbleringen på bilden). Vi har tankar på att ta bort fönstren i öster och ha två fönster mot söder istället men har inte bestämt oss.

Arkitektritning av ett 2-planshus med markeringar för fönster och rum som vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser fasaden ut så att ni får en känsla för vilken fönsterstil vi tänkt oss:

Ritning av 2-planshusets fasad mot väster med flera synliga fönster och dörrar.
 
Vilken herrgård! För stort så att det blir svårt att möblera, hehe! Svårt att svara på då vi inte vet utsikt och vad som ska vara utanför huset i öster & söder.
 
I öster är det skog (höga tallar). I söder är det trädgård, ingen granne i söder, bara i norr och i väster (på andra sidan gatan som går framför tomten).
 
Altan från söder till väster?
 
Jonatan79 skrev:
Altan från söder till väster?
Japp
 
Kanske bara ett långsmalt stående fönster mot öster och ett långdmalt liggande på ca 120-140cm höjd mot söder?
 
BirgitS
Det är väl trevligt att kunna få in ljus på förmiddagen också, så jag tycker att du skulle ha ett normalstort fönster i öster.

Placeringen av soffgruppen ser väl bra ut om man vill ha en teve där och då bör ju förstås fönstret bakom soffan anpassas till det, antingen ett som är högre upp som Jonatan förslår eller ett borta vid dörren.
 
Det känns fel att ha långsmala höga fönster med tanke på husstilen.
På sätt och vis känns det fel att ha fönster bakom soffan men det kanske måste bli så ändå. Alt. är att behålla fönster i öster och ha ett extra fönster bredvid dörren istället.
Eller ha soffan mot öster och inga fönster där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja det har du rätt , tänkte aldrig så långt :( Då skulle jag föreslå att flytta söderfönstret närmare altandörren som jag tror du menar och lämna de andra två på österväggen. Soffan behöver ju inte stå mot österväggen va? Finns fasadbilder på öser och söder?
 
Om man tittar på kaminens placering är soffan på ritningen inte så bra placerad.
Givetvis vill man kunna sitta i soffan och titta på elden! Sen beror det förstås också på om ni har en exakt lika stor hörnsoffa, eller två mindre soffor som kan ställas mot varandra med ett soffbord emellan, mot sovrum - trappan.
 
Det är absolut bestämt att kaminen ska sitta just där?

Jag skulle oavsett det sätta soffan mot sovrumsväggen istället, och några lösa fåtöljer som kan dras mot bordet när man umgås utan TV, vridas mot TV när det behövs eller ställas runt brasan när det är läge för det. Ett fårskinn eller två framför brasan att sätta barn/katter/fötter på. Att soffan eventuellt sticker ut (samma modell som du ritat in) gör inget alls, men det får då gärna vara ett öppet slut på den. Man kan även ha divan i andra ändan då, eftersom man inte har ryggstöd som kommer i vägen för fönstret där, bara ett armstöd eller kort ryggstöd.

Nåt i den här stilen tex;
https://www.mio.se/produkt/friday/27268430

Kaminen passar isåfall bäst i hörnet där soffan är inritad, och TV där kaminen är inritad, om den sitter på en rejäl arm kan den vinklas ut mot soffan vid behov. Men det funkar med TV i hörnet och kamin där den är inritad också. Eventuellt flytta fönstret lite isåfall, beroende på TV:s planerade storlek, men tänk på symmetrin med övriga fönster så det inte ser skevt ut.

Byt gärna enkeldörren på den väggen mot dubbeldörr, det ser enligt min mening knepigt ut med en enkel altandörr mitt på en vägg utan fönster direkt bredvid.
 
Anna_H skrev:
Byt gärna enkeldörren på den väggen mot dubbeldörr, det ser enligt min mening knepigt ut med en enkel altandörr mitt på en vägg utan fönster direkt bredvid.
Bra tänkt med dubbeldörr! Nu har vi valt att behålla fönstren i öster men ta bort fönstret i söder och lägga in en dubbeldörr. På så sätt kan vi möblera med antingen två soffor mitt emot varandra eller en hörnsoffa som på bilden, vad tror ni om det?

Ritning av husplan med markerad dubbeldörr i södervägg och layout för möblering med hörnsoffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Det går som sagt att vrida soffan ytterligare 90 grader också. Det gör inget att den sticker ut i rummet vid trappan, tvärtom. Det delar då av rummet på ett naturligt sätt utan vägg.
 
  • Gilla
JoFoJ och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ser mycket bra ut och det är alltid bra att kunna ha olika möbleringar för man vet inte hur man vill ha det om 10 år.
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.