Hej!
Har ett gammalt sommarhus precis brevid mitt gästhus. Misstänker att takplattorna är av eternit. Ingen aning om hur gammal sommarstugan är men minst 30-40 år.

Taket är ungefär runt 8 kvadrat. Är detta något jag kan ge mig på själv och försikigt montera ner i plastsäckar? Tänker främst på att gästhusets luftvärmepump står några meter ifrån. Och asbest kan ju hålla sig i luften i flera dygn läste jag.
Tack för hjälpen!

Förfallen grön skjulbyggnad med skadat mossaövervuxet tak och spillror runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt sommarhus med slitet och mossaöverväxt tak nära ett gästhus och luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla mögliga takplattor med mossa på ett förfallet sommarhustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är modulen i mitten som har detta tak. De 2 mindre på sidorna har plåttak.
 
Riv försiktigt med bra mask och tex en måldräkt (typ barbapappa) ;) Förslut säckarna fort.
 
Gör det en dag när det regnar lite lätt så minimeras ev damm och fibrer i luften.
 
J
Luftvärmepumpen saknar ju betydelse, den drar ju inte in uteluft in i huset.
Är du orolig för att det ska damma, så blöt ner allt ordentligt, el riv när det regnar? :)
 
Rev allting igår. Eternitplattorna kändes mjuka på en del ställen och där de var hårdare så rev jag de i stora partier men tycker inte att det dammade någonting alls. Går det se om det verkligen är eternit som taket är gjort utav?
 
Kan till 99.9% säga att det där ÄR eternit.
Rev mitt villatak med eternit, och det ser lika ut som dina skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.