Tjo!

Jag har en gammal men väldigt välfungerande Jonsered LM 2147 CMDAE, som jag fick tillbaka trasig efter att ha lånat ut den till grannen i höstas.

Motorn spinner som en katt men kniven snurrar inte. Antagligen har grannen kört lite väl hårt för bägge piggarna som ska låsa kniven är avslagna. Hur lossar jag den i från utgående axel på motorn? Antar att den sitter med splines på axeln. Ska jag värma? Har tillgång till alla verktyg som behövs för att meka buss så det är mest tips på tillvägagångssätt jag behöver!

Mvh Carl-Johan

Närbild på en gräsklipparaxel med avslagna pinnar och synliga splines, täckt av gräs och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, jag är inte säker på att piggarna ska användas, det kan vara så att fiberbrickan mellan axeln och kniven har blivit utsliten/försvunnit. Kolla om det inte är så att det är den som är felet.
Brun fiberbricka för gräsklippare på vit bakgrund, visas i ett online-shoppinggränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Härryda2015 skrev:
Hej, jag är inte säker på att piggarna ska användas, det kan vara så att fiberbrickan mellan axeln och kniven har blivit utsliten/försvunnit. Kolla om det inte är så att det är den som är felet.
Hm det satt i alla fall ingen fiberbricka kvar när jag lossade kniven! Har aldrig bytt kniv på den så jag har inte tänkt på hur det har sett ut innan när den fungerade.

Kniven har 2 hål som passar perfekt med dom två vita prickarna man ser på fästet, därför antog jag att dom var avslagna.

Men en fiberbricka ska köpas, det kostade ju inget.
 
Hittade reservdels-förteckning på jonsereds hemsida och det går inte att se om det ska vara piggar eller inte. Men en bricka skall det absolut vara.


Reservdelsskiss för maskindelar, illustration av komponenter med numrerade etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag tänkte först att piggarna borde vara utbytbara och att man borde kunna slå ur dem och ersätta med nya brytstift, men sedan funderade jag vidare:
Kan det vara så att piggarna är engångsgrejor och att när man slagit av dem är det fiberbricka som gäller?
 
Knivfästet är gjutet i aluminium och när det går sönder sätter man dit ett nytt. Fästet är påträtt på axeln med en krysskil eller woodruffkil och alltihop sitter med en skruv i axeln. Fästet är "bara" att dra av men brukar kunna sitta fast ordentligt. Borsta rent, försök få in lite olja mellan fästet och axeln så brukar det kunna gå att dra av, eventuellt med lite varmluftpistol, möjligen en avdragare. Slå inte på axeln, motorblocket är också aluminium.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Knivfästet är gjutet i aluminium och när det går sönder sätter man dit ett nytt. Fästet är påträtt på axeln med en krysskil eller woodruffkil och alltihop sitter med en skruv i axeln. Fästet är "bara" att dra av men brukar kunna sitta fast ordentligt. Borsta rent, försök få in lite olja mellan fästet och axeln så brukar det kunna gå att dra av, eventuellt med lite varmluftpistol, möjligen en avdragare. Slå inte på axeln, motorblocket är också aluminium.
Some Jag misstänkte. Av kommer det nog alltid förr eller senare. I värsta fall får jag dela på det.

Men tror du inte att det kan vara värt att pröva med enbart en ny fiberbricka först?
 
Var förbi Lättviktsmotor i Norrtälje idag och dom hade knivfästet på hyllan. 129 riksdaler var inget att bråka om :D Passade på att köpa en ny kniv och en ny rem till drivningen av hjulen (den har varit borta i 3 år).

Så snart ska Bettan bli som ny igen. Kanske skulle passa på att knacka ut bucklor och ge henne en omgång lack med.
 
Kanske skriver för mig själv här men men... Idag fick hon dig en omgång. Fick loss knivfästet efter lite övertalning med en avdragare. Passade på att ge henne en ny kniv och lite ny lack samtidigt.

I brist på förråd tidigare år så har hon fått spendera mycket tid utomhus. Årsmodellen är 2010 men såg ut som 1990. Tog inte bilder hela tiden men här är några om någon är intresserad!

Börjat slipa

Maskinhuva med rost och flagnande färg, under renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blästern var trasig så jag fick köra med maskin och krull

Slipad metallisk yta på redskap med verktyg och slipmaterial i en verkstadslokalis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rost-stopp, grundlack och ny röd färg

Nyligen renoverat rött knivfäste ligger på arbetsytan med en färgburk och trasor intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmonterad. Startade på första rycket :)

Nyrenoverad röd gräsklippare från 2010 renoverad med ny kniv och lackering, står i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hpetters och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! Seriöst jobbat!:) Bra med återkoppling!
 
  • Gilla
Kribban71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.