Vi har en Mitsubishi MJ-E16VX avfuktare ståendes i badrummet.
Idag tog jag bort filtret och skulle rengöra det, men vid en närmare titt på kondensorn ser jag detta, någon slags beläggning som inte ser så trevlig ut. Dock inget som luktar.
Någon som har en aning vad det kan vara och vad det beror på?
Jag har nog inga större planer på att försöka ta i sär och rengöra den, den är sju år gammal så det kan ändå vara läge att skaffa en ny.
 
  • Kondensorn på en Mitsubishi avfuktare med synlig beläggning och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som damm som kunnat ta sig förbi filtret på sidan.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
Ja, dammet är nog grundorsaken till det som nu är en kletig massa.
 
Funkar avfuktaren hade jag nog lagt ett par timmar på en rejäl rengöring och rensat kondensor och fläktkanal - förlänger livet på avfuktaren och återställer säkert effektiviteten och kapacitet en hel del. Tiden du lägger ner sparar du ju om du slipper köpa en ny maskin - och du är dessutom miljövänlig.
 
Skruvade bort fronten nyss (ett par djupt placerade torx med mittstift gjorde att jag fick offra en liten spårmesjel) och det var ingen vacker syn där bakom.
Att återställa kondensorn till någorlunda skick känns som ett hopplöst uppdrag.
Skiten som syns är alltifrån en hård och intorkad massa till geléliknande klumpar.
Så den får gå till återvinningscentralen, men visst, om någon känner sig sugen är det bara att komma och hämta den :)
Bild på en kondensor med intorkade och geléliknande klumpar, i behov av återvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Urk, men varför en avfuktare i badrummet förresten? Har ni ingen fungerande ventilation?
 
40-talshus, frånluftsfläkt finns men är inte optimalt placerad så den räcker inte riktigt till, och vi är lite oense i familjen om hur länge och hur varmt man bör duscha (alla utom jag tycker att 20 minuter ihållande hetvatten är det normala).
Försäkringsbolagets besiktningsgubbe var här för några år sedan och tyckte mer eller mindre att avfuktare är ett måste.
 
Redigerat:
Inte funderat på att lösa ventilationen innan? Det kan ju innebära att ni slipper avfuktaren.
 
Jodå, men badrummets planlösning ställer till det lite, så tankarna finns på att göra ett helt nytt när ekonomi och tid tillåter.
 
- Bra tanke att avfukta. Självklart är det allra bästa att lösa grundproblemet, men ibland finns varken pengar eller tid att göra det omgående.

- Woods nästa gång väl? (nej jag är inte försäljare)
 
Det blev en Mitsubishi igen, den gamla har trots allt fungerat klanderfritt samt att den har ett smidigt format.
Har förresten en Woods i tvättstugan, den har dock inget filter värt namnet men där blir det ju å andra sidan inte alls samma påfrestningar.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det blev en Mitsubishi igen, den gamla har trots allt fungerat klanderfritt samt att den har ett smidigt format.
Har förresten en Woods i tvättstugan, den har dock inget filter värt namnet men där blir det ju å andra sidan inte alls samma påfrestningar.
Jag har en Mitsubishi MJ-E16VX, och börjar få P4 felet efter kort stunds körning. Ingen aning vad jag skall göra, det betyder tydligen att tilluft eller frånluft är blockerat, men jag hittar inget sånt. Öppnade den, och sköljde bort all gucka med duschen. Gick alldeles utmärkt, och nu är den så fin att den nog håller länge till med bättre kapacitet. MEN P4 felet försvann inte. Vad göra? Finns någon fläktkanal att rengöra som jag missat?

Tack!
 
T tobsy skrev:
Jag har en Mitsubishi MJ-E16VX, och börjar få P4 felet efter kort stunds körning. Ingen aning vad jag skall göra, det betyder tydligen att tilluft eller frånluft är blockerat, men jag hittar inget sånt. Öppnade den, och sköljde bort all gucka med duschen. Gick alldeles utmärkt, och nu är den så fin att den nog håller länge till med bättre kapacitet. MEN P4 felet försvann inte. Vad göra? Finns någon fläktkanal att rengöra som jag missat?

Tack!
Ingen aning, inget som jag har råkat för (än).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.