TS - du har fått förslag på alla alternativa lösningar och du kan därtill gå in till grannen och erbjuda att betala för att riva upp thujan och plantera en annan gemensam häck. Bara välja om du vill titta på thuja-häck eller inte.

Ämnet känns avklarat - återkom med vad du ämnar göra - det kan ha värde för andra i dessa beslutsprocess
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Håller man en god grannsämja så finns det ingen anledning till att låta thujorna bli vildvuxna.

Man kan ju undra lite vad TS gjort eftersom grannen fick så bråttom att plantera häcken strax efter att TS köpt tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Kommer svara, ska fundera först.
 
Jag hade inte blivit så glad om någon av mina grannar planterat en thujahäck i vår gräns, oavsett om det vore i gränsen eller en liten bit in på sin tomt. Efter en diskussion med grannen hade det om vi inte kommit överens blivit en ansökan om att bygga staket.

Man kan bygga det så att man i princip inte behöver underhålla baksidan, och försöka komma överens med grannen om att häcken håller samma höjd som staketet.
 
EN tuja tar oxå skada av en häck / plank, det finns ju Taxus som vintergrön
men för er båda få till en gemensam häck för grannsämjans skull
 
AndersPS skrev:
Jag hade inte blivit så glad om någon av mina grannar planterat en thujahäck i vår gräns, oavsett om det vore i gränsen eller en liten bit in på sin tomt. Efter en diskussion med grannen hade det om vi inte kommit överens blivit en ansökan om att bygga staket.
Med en god grannsämja så blir det ju aldrig ett problem eftersom din granne då tar diskussionen med dig innan häcken planteras.
Det är ju rätt dyrt med en thujahäck om man ska ha lite storlek på plantorna och då får det ju vara ganska frostig grannsämjan om man väljer att ta den kostnaden själv för att slippa se grannen.

Med dagens små villa tomter så är thujahäck ganska bra lösning att få insynsskydd.

Tur man är granne med kommunal mark så det är en ickefråga.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
8 m

Man kan inte utgå från att grannen kommer att missköta sin häck och bara för att den kan bli 8 meter hög så är det inte självklart att den kommer att bli det.

Jag tycker att du borde försöka se det som att gratis är gott.

Bor själ på landet och drömmer om att plantera en tujahäck.

Det är helt ok att tycka att tujor är fula och hör hemma i stan men om man tittar sig omkring på den svenska landsbygden så kan man snabbt konstatera att det bor en himla massa tujor där.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MagHam skrev:
Folkvett är ofta trevligare för alla parter än att köra på sina legala rättigheter.

Men en del vill inte sträcka sig så långt :(
Regler har tillkommit från folkvett
 
Om du inte kommer överens med din granne råder jag dig att klippa din sida i tomtgränsen minst 2 ggr/året. Den skall alltså klippas så att endast ytskiktet putsas. Då får du en riktigt vacker grön vägg som inte alls blir spretig. Höjden kan dock bli ett problem om grannen vill ha den 4 m hög ... Om du planterar något annat framför häcken får du räkna med att du då inte får den fina gröna väggen. Thujan är känslig för konkurrens.

Vill du se blad istället kan du kolla om vintergrön liguster fungerar i din zon. Om ligusterhäcken placeras med en meters gångväg emellan häckarna kan det bli lite spännande. Jag gjorde så i min förra trädgård. Dubbelhäckar gör att trädgården med ens känns större och barn och hundar älskar att springa mellan. Den inre häcken hålls lägre så att häckarna får ljus hela vägen ner. Bägge dessa häckar kan hållas mycket smala.

Bok kan också hållas mycket smal - är dock osäker på om den klarar Uppsalatrakten. Den behåller de brungula bladen hela vintern - i motsats till avenboken. Jag har aldrig haft problem med ohyra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Yonna - kloka ord. Jag tippar på att vi enbart haft strul med ohyra under etableringen. Gällande Uppsala och bok ska det gå fint. Boken är väl härdig till och med zon 4 och Uppsala ligger väl mellan 3-4 i allmänhet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nanny Fine
MagHam skrev:
Folkvett är ofta trevligare för alla parter än att köra på sina legala rättigheter.

Men en del vill inte sträcka sig så långt :(
Men? Frågan kvarstår ju... Ditt resonemang förutsätter att vi är överens om vad som ingår i begreppet "folkvett"..
Dessutom känns det extremt osäkert att bo i ett samhälle där folk tycker att de kan sätta lagar ur spel för att de själva - helt godtyckligt - tycker att vissa lagar är ovettiga..
 
  • Gilla
Sala08 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag har lite samma läge. 25 meter lång längs vår smala skaftväg. Planterad före vi köpte huset och inte klippt på flera åt trots påstötningar av tidigare ägare så jag var förberedd på glidande svar. Till sist blev det en tuff diskussion och jag frågade om de betalar faktura mot att jag ordnar in en firma (det var tydligen väldigt svårt att få tag på någon, men jag hade två firmor redo efter ett par samtal...). Icket så jag slantade 2000 för klippning och bortforsling med vår RUT-peng. Känns absolut inte OK.

Jag har massor på jobbet, familj med två blöjbarn, köpt hus för 1,5 år sen och även torp med massor med renoveringsbehov. Inte särskilt sugen på att köpa elhäcksax, speciell stege, hyra släp, lägga en dag på att klippa 4,5-5 meter hög häck som inte ens är min.

Ett helsike att klippa gräs och köra snöslunga samt att jag är av med värdefull plats att lägga snön på. Den andra grannen har väl klippt sin häck på andra sidan kanske 5 ggr på samma tid. Jag sa att jag nu förväntar mig att de klipper den minst en gång per år. Nu har det gått 1,5 år igen så det är väl bara att gå över igen då. Inga grannar jag är väldigt mån om att ha bra relation till om de inte tänker om.

nissenhj skrev:
Då är det kanske bättre att sänka nästippen och erbjuda grannen att ni sköter hans häck på er sida så kan ni klippa den så den blir fin in mot er.
Varför inte hjälpas åt istället för att reta sig på allt och alla?
 
En kompis hade en potentiellt snygg men alldeles för hög syrenhäck på tomtgränsen, den som bodde där när de flyttade in var nöjd med att den inte var så tät nämligen, och att de fick insynsskydd på andra våningen istället. Sedan fick de nya grannar, och pratade då med dem om att föryngra häcken. "Visst", sade grannen, så kompisen och hennes man gjorde sig redo att gå ut och gallra den enligt konstens alla regler. Det tar ju några år att föryngra en syrenhäck på rätt sätt, men de var nöjda med första årets gallring.

Så kommer de hem från jobbet en dag och hör en motorsåg! Den tystnar och grannen kommer glatt och säger "Nu har jag kapat min sida, ska jag ta er sida också, när jag ändå håller på!"

Häcken blev naturligtvis fulare än någonsin, nordsidan (grannens sida) en radda 1,5 meter höga stammar med en liten buske på varje stam, och så rotskott över halva gräsmattan på båda sidor. några år senare var dock grannhuset till salu igen, då köpte de huset, och talade om för köparna av deras gamla hus att de sköter om häcken. Så nu, över 10 år senare, är den äntligen fin igen. :)
 
harry73
Nikasp, varför skulle grannen klippa häcken längs din skaftväg?
Och hur blev du av med plats att lägga snö på? Lägger du snö på grannens tomt? Eller står häcken endå på din tomt, för då kan du ta bort den.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
nikasp
För att den växer in uppemot 80 cm på vår sida så jag har 3,2 meter istället för 4 meter bred väg. Jag vill inte ge lillfingret att börja ta hand om den då jag har en hur lång att-göra-lista som helst. Om 5 år kanske jag är ikapp men nu fixar jag hellre med huset eller leker med barnen. Hade det varit en liten vanlig häck men den här väggen är inte att leka med.

Den är alltså planterad 50 cm från tomtgränsen mot tidigare ägares protester. Dessutom satte de grävskopan i dennes befintliga syrénhäck så den relationen var också rätt frostig.

harry73 skrev:
Nikasp, varför skulle grannen klippa häcken längs din skaftväg?
Och hur blev du av med plats att lägga snö på? Lägger du snö på grannens tomt? Eller står häcken endå på din tomt, för då kan du ta bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.