Jag skulle vilja bygga in villkor i mitt KNX-system typ "om torktumlaren är påslagen ska avfuktaren i tvättstugan också vara påslagen". Att försöka skaffa en torktumlare som styrs via KNX är besvärligt, om ens möjligt. Därför skulle jag istället vilja mäta strömmen/effekten genom torktumlarens anslutning, som rimligen är väldigt låg (inte noll, men låg) när torktumlaren inte kör, och betydligt högre när den kör. Och sätta tröskelvärden i ETS för när avfuktaren ska slås på.

Helst vill jag koppla torktumlarens anslutning i elcentralen genom en sådan mätare (dvs inte använda "klämmor" runt kabeln, det känns osäkert).

Vad är det för utrustning jag behöver då?

Kanske denna?
https://www.voltus.de/schalterprogr...sttype=search&searchparam=MERTEN MEG6600-0603

Eller den här, som dock är mycket dyrare:
https://www.voltus.de/schalterprogr...-te360-knx-energiezaehler-3phasig-direkt.html

Någon som har erfarenhet av detta?

3-fas står det på dem, visst måste väl det tolkas som att de har 3 mätkanaler, dvs att jag i scenariot ovan skulle kunna mäta på torktumlaren och ytterligare 2 valfria prylar?
 
Är inte det att gå över ån efter vatten? Avfuktare startar och stoppar ju automatiskt utifrån inställningen av önskad luftfuktighet?
 
Så har jag det idag. Men det ger en oönskad eftersläpning på avfuktningen. Hade varit bättre om den gick igång samtidigt med torktumlaren (och troligtvis kopplar jag nog också mot tvättmaskinen på samma sätt).

Jag menar när torktumlaren går igång VET jag ju att luftfuktigheten kommer öka en stund senare. Bättre då att agera på den informationen med en gång.
 
Jag ska inte förstöra din tråd, men det låter som att att avfuktarens reglering och/eller placering inte är optimal. Om tillslaget sätts till önskad luftfuktighet så kommer det ju inte överskridas förutsatt att avfuktaren inte är underdimensionerad.
 
Nejdå, avfuktaren är inte underdimensionerad. Men avfuktaren verkar ju inte momentant, den ska helst hinna värma upp utrymmet ett par grader innan den får god effekt osv, det gäller ju alla avfuktare. Alltså värdefullt att kunna starta avfuktaren lite tidigare än när fuktigheten passerar tröskeln, eftersom jag i detta fall vet det en stund i förväg.

(För övrigt har jag trots många försök inte hittat någon avfuktare med vettig fuktighetsreglering. Antingen är de digitala och har god noggrannhet, men då tappar de inställningen vid strömavbrott och/eller man måste komma ihåg att trycka på en knapp för att avfuktaren överhuvudtaget ska gå igång efter strömavbrott, så kan man ju inte ha det. Eller också är de analoga, och då har de dålig noggrannhet, vredet rör sig lite av maskinens vibrationer osv.)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Framför allt är det ju fräckt att styra med KNX (y)
 

Bästa svaret

Det enklaste och också det billigaste sättet är nog att installera en aktor med strömmätning.

Den här modellen från MDT kostar ju inte mer än runt 230 spänn per kanal och ger dig de funktioner du vill ha. Som alltid är det mer prisvärt att köpa en enhet med fler kanaler...
...och övriga kanaler kommer väl alltid till användning, t.ex stänga av vattnet till huset om man inte är hemma förutsatt att diskmaskin eller tvättmasin inte är i bruk.

Även om man inte har behov av att kunna bryta strömmen till torktumlaren så kan man ju tänka sig att ansluta även TM, TT, spis, ugn osv. via brytaktorer om man vill ha en funktion där ett brandlarm bryter strömmen till förbrukare som kan tänkas förorsaka rök > värme > brand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
Strålande bra förslag, tack jbr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.