Ok! Jag vet, det här är typ min 5e asbesttråd på kort tid. Men hav tålamod med mig, eller svara inte :) Vilket som...

Det är iaf såhär... i vårt pannrum är det eternitplattor i taket som är sågade i för ett antal år sedan av föregående ägare, även skruvat ledningar i. Tror det är ca 10 år sedan rörmokaren sågade sönder en eternitplatta för att göra plats åt ett avloppsrör (oklart hur mkt han sanerade).
Detta är jag inte jätteskraj över, tänker att det mesta ligger nog på golvet nu eller har fastnat i föregående ägares lungor... (obs galghumor).

Däremot har vi en herrans massa äckliga rör som har gasbinda runt sig och det klassiska vita gegget i böjar och t kopplingar. Tänker inte kolla om det är asbest i, antar det rakt av. Rören har tappat lite gasbinda här och där och det faller säkert ner någon flinga asbestmassa lite då och då tänker jag. Hur pass mkt fibrer kan man tänka sig att detta frigör? När jag läser på nätet så verkar denna typ av asbestmaterial vara betydligt sämre än tex eternit eller golv som bara ligger på sin plats.

Jag är ju inte och pillar i rören men ändå... det är ju inte bundet som det är i eterniten. Det är ju så svårt att veta om det liksom svävar runt asbestfibrer där nere eller inte, man ser dem ju liksom inte. Tycker det är svårt att få grepp om exakt hur asbestfibrer beter sig i det fria.

/Mattias
 
Du har säkert en färgburk stående någonstans där hemma? Doppa en pensel och måla böjarna så har du målat fast det om det nu är asbest i.
 
Staffans2000
Amen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.