T-34 skrev:
Ingen risk att kontakten åker ut då man snubblar på kabeln, vilket kan hända med IEC-don  ;)  (Gäller förstås enbart vid gängad F)
Vid antennen?

mvh Christer
 
Hej

Tänkte slänga in ett inlägg här med.
Som förhoppningsvis alla vet så skall man inte stirra sig blind på Watt när man köper en förstärkare (musik) då t.ex en färstärkare på 2*300 watt som är billig levererar 300 extremt skitiga watt.
Detsamma har jag fått för mig gällande TV antenners Db förstärkning. en billig antenn har billigare komponenter och billigare material i antennen jämfört med en dyrare (finns säkert undantag). bor du dock bra till i förhållande till mast och klarar di med nästan en bordsantenn så spelar det nog ingen större roll om du har antenn för 200 elle 2000 kr
 
Hej
Antennvinst, benämns ofta felaktigt som förstärkning, beror inte på vilket material som använts vid tillverkningen, ex. är vår UHF-antenn tillverkad av cykelekrar, bockad 1,5mm koppartråd, trästav, en slaktad papperssamlare samt dubbelhäftande tape. Denna konstruktion ligger på vinden annars skulle den bli trasig på kort tid.

Om man ska ha antennen utomhus blir det till att ta till grövre konstruktionselement.

mvh Christer
 
Eftersom frågan kommit upp med digitalanpassning kan jag berätta lite om detta. Tydligen är kunskapsnivån låg om detta med digital-TV och kraven på en bra antenn.

En digitalanpassad antenn utmärker sig genom:
  • Frekvensgång som är jämnare än andra antenner från 47 till 860 MHz
    Impulsbrus är ett återkommande problem när det gäller digitalmottagning. Det skapar frysningar i bilden. Detta avhjälps med antenner som har hög riktverkan.
    Viktigt är också att antennen har en dipol som är skärmad. Dvs ett metallhus där kabel ansluts. Vanligtvis ansluter man då kabeln med F-kontakt. (Bra anslutning)

Detta är de viktigaste skälen att välja en digitalanpassad antenn. Glöm sedan inte att kolla mekaniken. En antenn som rostar sänder på några år blir i längden inte billig! Prisnivån är ofta samma. Dvs många butiker köper in och säljer skräp från Kina till samma pris som betydligt mekaniskt kraftigare antenner.

Hoppas detta kan ge både dig och andra ledtrådar i ditt val av antenn. (Om det nu inte är för sent)

/GIP
 
Hej
En UHF-antenn anpassad för det analoga distributionsnätet ska klara kanal 21 - 69
(=471,25 - 860,75 MHz). En antenn anpassad för det digitala distributionsnätet ska klara kanal 21 - 69.
Jag kan inte se någon skillnad mellan kraven på frekvensområde för en "gammal" UHF-antenn och en "Digital antenn".
Impulsbrusstörningar som har nivåer som kan påverka den digitala mottagaren, har oftast lokalt ursprung och då hjälper föga skärmade lådor till antennmatningen eller god riktverkan hos antennen.

Det enda positiva med F-kontaktdon är att de är billiga.


mvh Christer
 
Hej Christer
Frekvensområdet är långt ifrån allt.
Hoppas du inte resonerar likadant när du köper bil, -bara den går i 110 km/timme.....

Utöver det jag nämt tidigare har du skillnader i fram-back förhållande, utbredningsområde (lober) och frekvensgång.
Samtliga dessa parametrar skiljer från antenn till antenn och påverkas ofta också av om signalen är analog eller digital.
En analog signal har 3 bärvågor medan en digital har 8000!.
En analog signal finns bara från en sändare. I det digitala nätet sänder flera sändare på samma frekvenser. Detta påverkar givetvis också.

Impulsbrus är alls inte någon lokal företeelse om du med det menar innifrån huset/lägenheten.
Det kommer av mopeder, dörröppnare, bilar med dåligt avstörda tändsystem mm. Samtliga dessa störningar ska man försöka skärma bort. En billig antenn med en dipoldosa i plast och en kabelanslutning där du bara klämmer fast skärmen skulle jag vilja avråda alla från att köpa.

Om du sen har F-anslutning eller IEC-anslutning kanske kan kvitta. Men viktigt är att anslutningen ska vara skyddad mot störningar och givetvis från fukt/oxid.

Som du ser Christer finns det ganska många skäl att välja en digitalanpassad antenn.
Sen finns det säkert leverantörer som kan kalla vad som helst för digitalanpassat. Då gäller det för dig, Per-Erik mfl att precis som när man köper bil, kolla mer än hur fort den går.

/GIP
 
GIP skrev:
Samtliga dessa parametrar skiljer från antenn till antenn och påverkas ofta också av om signalen är analog eller digital.
Bitströmmen som sänds till mottagaren måste omvandlas för att kunna sändas ut med radiovågor. Omvandlingen kallas för att modulera sändarens bärvåg. Modulationssättet kallas 64-QAM, (=Kvadratur amplitudmodulering, 64-QAM är en modulationsform som modulerar (varierar) både fas och amplitud på bärvågen, dvs en analog företeelse, att sedan det som överförs är en bitström(=digitalt) är något annat!

GIP skrev:
En analog signal har 3 bärvågor medan en digital har 8000!.
Här tror jag att du syftar på antalet underbärvågor i varje MUX (=kanal i det analoga nätet). Dock är antalet fel. Ska vara 6817.

GIP skrev:
Impulsbrus är alls inte någon lokal företeelse om du med det menar innifrån huset/lägenheten.
Det kommer av mopeder, dörröppnare, bilar med dåligt avstörda tändsystem mm. Samtliga dessa störningar ska man försöka skärma bort. En billig antenn med en dipoldosa i plast och en kabelanslutning där du bara klämmer fast skärmen skulle jag vilja avråda alla från att köpa.
Med lokal företeelse menar jag just ovanstående störkällor. Sen kan det vara bra att tjudra fast dipolelementen i en metallkonstruktion av hållfasthetsskäl. Det är väl optimistiskt att en störning av ovan nämnd typ skulle hejdas av en skärmburk men inte påverka dipolen, beroende på störningstypens stora utbredning i frekvensspektrat.

Faktum kvarstår:
1. Antennen ska vara av UHF-typ dvs klara frekvenser från 470 - 860MHz. Dvs Kanal 21 - 68.

2.Digitalantenn, Digitalanpassad antenn etc. är försäljarnys för att kunna ta bättre betalt för något som tidigare benämndes UHF-antenn.

mvh Christer
 
Jag kan bara konstatera att du har fel igen Christer.

QAM-64 är mycket riktigt en digital modulationsform. Den används dock inte i vårt marknät. QAM-64 används i kabel-TV sammanhang. T.ex Com Hem använder QAM-64 i sitt kabel-TV-nät.

I vårt marknät däremot används modulationsformen COFDM.
Antalet bärvågor är 8000. (Systemet kallas ett 8k system).

Dipolen tar inte emot störningar mer än i antennens öppningsvinkel (antennloberna). Däremot är oskärmad kabel, kontakter eller oskärmad dipoldosa en öppen väg in för störningar från alla håll och riktningar.


Vill du eller någon annan läsa mer om marknät eller modulationsformer så kolla in Teracoms hemsidor.
Det går också enkelt att få mer info om COFDM eller andra modulationsformer på internet.

Jag tycker vi avslutar denna diskussion nu. Jag hjälper gärna till med konkreta frågor eller intressanta diskussioner när det gäller antennteknik, men det blir ganska tråkigt om forumet enbart ska innehålla tillrättalägganden av direkta felaktigheter.

Avslutningsvis tycker jag man ska tänka på att en takantenn förmodligen ska sitta uppe många, många år.
Det bästa råd jag kan ge är att köpa kvalitet och en digitalklar antenn.

/GIP

 
Hej

Exakt, felaktigheter ska rättas!
Från Teracom:

"Digital-tv sänds i standarden DVB-T (8k, 64 QAM)"

förslagsvis läser du vidare:
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/papers/paper_15/paper_15.shtml

som beskriver COFDM.

sedan kan du få mer kunskap av:
http://www.bjpace.com.cn/data/tec/t...ons and Standards/transmission/dvb-t/A037.pdf

som detaljerat beskriver DVB-T, ger antalet underbärvågor som krävs för 8k FFT, vilken modulationsform som används för underbärvågor, etc.
OBS. långsam server.

Som jag tidigare hävdat och som skapat ömmande tår hos antennförsäljare?:

1. Antennen ska vara av UHF-typ dvs klara frekvenser från 470 - 860MHz = Kanal 21 - 68.

2.Digitalantenn, Digitalanpassad antenn etc. är försäljarnys för att kunna ta bättre betalt för något som tidigare benämndes UHF-antenn.

mvh Christer
 
När vi köpte vårat hus 02 satt det en antenn på det. Den ser ut som den har suttit där i allafall 10 år, köpte en boxer utan en tanke på antennen. Kopplade in boxen och signalstyrkan var full, ljud och bild perfekt så den antennen sitter där den sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.