Baksidan av huset ser bättre ut än framsidan. Den översta delen på tillbyggnaden (sett framifrån) skulle bara fått vara öppen med ett smidesstaket runt om. Hade jag bott där hade jag byggt en helikopterplatta där :)
 
Det skulle nog fungera bättre om tillbyggnaden har putsfasad i någon annan ljus nyans.

Nu ser det bara slarvigt ut.
 
Det stilistiska greppet att klart och tydligt särskilja gammalt och nytt hade kunnat förstås under andra förutsättningar. Nu verkar det inte befogat. Enda rimliga orsaken är att husägaren tycker om den moderna funkisstilen, vilket självklart är helt ok.

Utifrån vad man kan se på bilderna så tycks det gamla huset vara kraftigt förvanskat/moderniserat på både in- och utsida, samt har indraget VA. Vad finns det då för anledning att särskilja den nya tillbyggnaden?

I mina ögon drunknar det gamla huset jämte det nya. Därför tror jag att det hade sett bättre ut med utbyggnad i gamla husets stil.

Undrar över vad som styrt utformningen av insidan? Det ser ut som en blandning av olika stilar. Fönster och dörrar (storlek, utformning och placering), rumsvolymer och listverk är klockren modern funkis, medan t ex gammaldags linoljemålad råspont är en flirt med gammal stil.

Vilka parametrar har styrt utformningen?
Hur har man prioriterat?
Det är sådant som jag tycker är intressant att veta, för då kan man mkt bättre förstå varför det ser ut som det gör.
Att bygga till ett befintligt hus på en befintlig plats innebär ett antal mer el mindre begränsande parametrar såsom t ex:
Vad tillåter detaljplan?
Vilka ekonomiska resurser finns?
Vilken smak råder? (Här kan det ju också bli en kompromiss mellan två samboende individer...)
Vilka utrymmesbehov ska tillgodoses med tillbyggnaden?
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
G
Nja, inte helt lyckat ändå. För där står gamla huset numera som på en konsert och förtvivlat försöker få sig en glimt av forna utsikten men ser ju INGENTING längre! Mao lite bortträngt.
 
Ja det stämmer, jag stör mig också på att det ser lite ut som stilkrock trots att personen säger att den arbetar med bebyggelseantikvarie, så känns det lite som att man frångått arbetets riktlinjer. Eller så tar man lite av varje och blandar och renoverar ovarsamt - precis som alla andra. Bara det man valt att arbeta med "äldre" material och färg.
 
Ser ut som de som bygger med containers, nej inte snyggt
Taket som sticker ut överst stör mig väldigt.

Protte
 
Tycker inte att intentionen lyckades. Sitter ihop för mycket, mellanrummet mellan husen skulle varit lättare eller tyngre. Nu flyter det ihop för mycket och ser apart ut. Takkupan och den ovarsamma renoveringen av ursprungshuset hjälper inte. En plåtfasad på nybygget och en fyrkantig helplåtad takkupa hade gjort det mer balanserat. Halvmesyr.
 
Jag skulle vilja veta hur man löst tillgänglighetsanpassningen av tillbyggnaden? Klarade man sig ifrån kravet på något vis då tomten ändå är så kuperad? Är intresserad då jag har en ganska liknande tomt med många trappor, där det är nästan omöjligt att bygga till och samtidigt följa tillgänglighetsregler...
 
Räcker det inte att huvudbyggnaden, kök och ett badrum är tillgängligt?
 
useless skrev:
Räcker det inte att huvudbyggnaden, kök och ett badrum är tillgängligt?
Jo, men det är de ju knappast, med den tomten!
 
Problemet är endast ett litet. Huskropparna är i samma färg.

När de är samma färg fattar hjärnan inte riktigt vad den kollar på när ögonen sveper från ena hörnet på huset till andra. På med tydlig nyansskillnad på huskropparnas färg så kommer allt till sin rätta. Då blir det ett svincoolt tillbygge på ett gammalt hus. Grattis till ett i övrigt supersnyggt jobb!
 
Redigerat:
b8q skrev:
Jo, men det är de ju knappast, med den tomten!
Krav på att kunna komma fram till huset tycks inte finnas, det finns många nybyggda hus här på ön, där det är rejäla trappor upp till huset.
 
Anna_H skrev:
Krav på att kunna komma fram till huset tycks inte finnas, det finns många nybyggda hus här på ön, där det är rejäla trappor upp till huset.
Nej det omfattas inte av kraven när man gör tillbyggnad. Resonemanget är att utsidan alltid kan lösas med en ramp etc.
 
Jag syftar till vad Boverket själva skriver: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/


Vid ändring ska kraven på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga normalt enbart tillämpas på den ändrade delen, precis som för övriga utformningskrav och tekniska egenskapskrav. Detta gäller dock inte om hela eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas, det vill säga ombyggnad. Då ska kraven uppfyllas för hela byggnaden, eller om det inte är rimligt, för hela den del som påtagligt förnyas.

Specialreglering för krav på tillgänglighet

Det finns en specialreglering i PBL och i PBF när det gäller möjligheterna att anpassa och göra avsteg ifrån tillgänglighetskraven vid ändring av byggnader. Gör man en sammanläsning av bestämmelserna i PBL och PBF, så innebär detta följande.

Vid en ändring som inte är en ombyggnad får man anpassa och göra avsteg från tillgänglighetskraven med hänsyn till varsamhetskravet och förvanskningsförbudet samt därutöver:
•med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
•om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.

Vid ombyggnad får man anpassa och göra avsteg från tillgänglighetskraven med hänsyn till varsamhetskravet och förvanskningsförbudet samt därutöver:
•om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
•om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.



Så det jag undrar (och som egentligen bara husägaren själv eller bygglovshandläggaren kan svara på) är alltså:

1) Är detta byggprojekt endast en tillbyggnad (=ändring), eller räknades det som en ombyggnad?

2) Tillgänglighetskraven ska som synes ovan enligt Boverket ändå tillämpas på den ändrade (tillbyggda) delen. "Många" tolkar det som att OM det finns något utrymme med krav på tillgänglighetsanpassning (hygienutrymmen, kök och plats för dygnsvila) i den tillbyggda delen, så ska dessa anpassas. Är det däremot bara rum av typ kontor, förråd, vardagsrum etc, så slipper man.
Så innehåller tillbyggnaden något av dessa utrymmen med tillgänglighetskrav på sig?

3) Om svaret på fråga 2 är Ja, har man ändå fått göra avsteg pga byggnadens förutsättningar, t.ex. terrängen?
 
Karl_Pedal skrev:
Nej det omfattas inte av kraven när man gör tillbyggnad. Resonemanget är att utsidan alltid kan lösas med en ramp etc.
Något tveksam till de lösningarna på de här nybyggena jag menar, det är långa trappor, ca 3 meter höga slänter. Och nybyggen som sagt, inte tillbyggen. Försökte hitta foton på webben, men det är tyvärr skog fortfarande på bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.