Hej! Hoppas att jag kan få lite tips och idéer då jag är helt okunnig inom detta.

Jag har ärvt en tomt i skrea (Falkenberg) som jag inte vet vad jag ska göra med, jag vill helst inte sälja den och det är ingen tomt jag själv vill bygga hus och bo i. Däremot hade det varit roligt att göra någonting på den och använda för att tex hyra ut och tjäna pengar på.

Jag har kollat på attefallshus men förstod ganska snabbt att det var tvunget att finnas ett befintligt hus på tomten. Har ni andra förslag? Har läst lite angående att ha villavagnar eller stuga/stugor men hittade bara gammal info.. Någon sim har kunskap om detta?
Tomten är 1300kvm, någon km från havet. Är inställd på att installera el vatten värme om jag hittar ett fungerande sätt som jag kan utnyttja själv samt tjäna pengar.

TACKSAM FÖR HJÄLP!!:)
 
Småhusenhet, tomtmark (210)

Är de det du menar?
 
Vad är tomten värd?
 
800.00kr
 
Ok. Har du funderat på något som kan ge bättre avkastning? För de pengarna köper du ett fix och färdigt ställe i länet. Tycker det känns som en knölig väg att vandra att försöka få rimlig avkastning på tomten, speciellt som den kan inbringa så mycket i cash.
 
Nej jag vet inte vad det isåfall skulle vara.. Vad har du för förslag?? Vad menar du med fix och färdigt ställe?:)
 
Först måste du ju få intäkt på den årliga tomtskatten jämte x% på ponerad värde (800') innan du kan börja räkna med årlig vinst.

Inte lätt med obebyggd mark såvida den inte ligger centralt i stan och kan användas som P-plats.
 
Hannaolsson skrev:
Småhusenhet, tomtmark (210)

Är de det du menar?
Det där låter inte som detaljplan. I detaljplanen för ett område anges vilken typ av bebyggelse som får finnas, bostäder, handel, industri osv. Brukar anges minsta tomtstorlek, vilket avgör om en tomt får styckas. Det brukar anges hur stort hus man får bygga, Max höjd, vinkel på taket osv.

Beroende på vad som står i planen, så kan du avgöra om tomten bara får bebyggas med en villa, om du får ha campingstugor, eller liknande.
 
Mikael_L
210 är skatteverkets taxeringskod.

Säger nästan ingenting, utom att det är tomtmark för småhusenhet, vilket i praktiken nästan garanterar att det beviljas bygglov på marken.

Men krav på husets egenskaper berättar det inget om, för det krävs det att kolla på ev detaljplan och eller översiktsplaner och lite annat.
Vatten och avloppslösningar vet vi inget heller om, bygglov kan få kraftiga restriktioner i detta avseende också.

Om det är minst 300m ifrån vatten är det garanterat fritt från problem med strandskydd åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.