Som sjukpensionär kan jag säga att när hjärnan säger inga problem och kroppen säger nej nej när man ska upp med en motorsåg på 4-5 kilo i ett större träd så hade denna såg varit guld värd och vem vill inte göra sitt jobb med "Stihl "😎
 
Rätt svar X - QuickStop Super

På min lilla skogsväg är jag den enda av grannarna som håller efter träd och sly så att sopbil och slamsugaren kan komma fram. Jag är också den enda av oss som inte har en motorsåg. "Skall vi fixa vägen till helgen?" frågar jag granngubben som käckt och glatt svarar "Ja, det kan vi ju göra! Säg bara till!" När helgen kommer är gubben borta förstås...
Så går det ett tag och inget händer.
Till slut tar jag fogsvans och supersekatör och går ut själv. På eftermiddagen kommer gubben körande, stannar bilen och öppnar rutan och säger käckt "Så här står du och hugger skog!" Detta har hänt fler än en gång. Trevlig är han i alla fall... om än lite lat!
Nu har jag fått hem lite björkstammar som skall sågas till ved... jag drar mig lite för att gå ut med fogsvansen... kanske är jag också lite lat! ;)

Efter tre år i mitt fina lilla hus har jag förstått att även om jag är "tant" och lite av en klant så får jag nog satsa på en motorsåg trots allt! Och en tyst men framförallt lätt och säker batterimotorsåg från Stihl är precis vad jag behöver! :D
 
Svar: X - QuickStop Super

Motivering: Bor bredvid den halländska kusten och detta medför att bland annat äppelträden lyser med sin närvaro runt hela tomten. Tystlåten beskärning skulle inte bara gynna min familj utan även grannarna skulle se detta som främjande för grannsämjan.
....och till sist ett litet tips där man har god nytta av en motorsåg. Ska du installera robotgräsklippare. Byt till en kedja som du inte är så värst rädd om och skär snitt i gräsmattan där begränsningskabeln ska ligga. Sparar tid, svordomar och slit!
 
jag kan kapa brasved utan att störa grannarna, och det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är:cool:
 
Svar X

Borde det inte vara krav på motorsågskörkort för att vinna?
Annars kan en hand, ett ben, eller i värsta fall ett liv snabbt försvinna.
Men vem är jag att moral predika?
Jag skall ju motivera varför en batterisåg mitt liv skulle berika.
På motorsågskursen var vi ett gäng urtida macho gubbar,
Det skulle lukta bensin, dåna och sparkas på stubbar.
Men framtidens sågar är ju tydligen tysta, rena och starka,
så det låter ju idealiskt för mig som hobbyslöjdare att ha för att finlira kvista och barka.
Så nästa gång jag förbereder virke till ett gammeldags mjölktråg,
hoppas jag få göra det med en miljövänlig tyst och läcker Stihlsåg.
 
Rätt svar är X: QuickStop Super

En tomtköpare vid Blekinges strand
skulle behöva en STIHL-såg uti sin hand,
för att bland buskar och träd ta sig fram,
behöver han fälla kvistar och stam.
Bara tanken ger honom blodad tand!

/Torbjörn Berggren
tobbeberggren@hotmail.com
 
Svar: X - QuickStop Super
Har en fjällstuga med en massa björkar och småenar på tomten. Brukar endast toppa björkarna för att bevara utsikten, och samtidigt dölja vägen som passerar nedanför. Har idag en elektrisk motorsåg, men sladden fastnar över allt i buskagen. En bensindriven är inte alternativet då man ofta står lite halvdant på en stege och sågar av stammen precis ovanför, dett känns lite för farligt, avgaser i ansiktet samt väsnas en del. Tror att en batteridriven vore perfekt. Ta stegen och sågen slipp sladden och oljudet. Sågen är bara igång under den period när man sågar, mycket smidigt och bekvämt.
 
Rätt svar: X - QuickStop Super

Har för ett år sedan flyttat till hus med en tomt som inte skötts, träd och buskar har bara fått växa fritt senaste 10åren, vilket medför att tomten känns väldigt liten fast den egentligen är rätt stor. Detta kan man tycka inte vore ett större problem då min bror är arborist, men han lyckas aldrig hitta "tid" för att hjälpa mig med detta, grillkvällar och liknade finns det dock alltid tid till, märkligt är det. Nämnde även för ett tag sedan att jag snart skaffar en egen motorsåg (eldriven) och då löser detta själv. Då skrattade han bara. Så det vore ju förnämligt att faktiskt få en eldriven motorsåg och fixa att själv bara :)
 
Svar: X

En kvist, en buske ett träd,
kan inte längre stoppa min trädgårdsräd.
Med en såg från Stihl,
kanske jag på natten kan fälla grannens fula pil.
😁 😎
 
Mitt svar X - QuickStop Super
Min motivering: En batterimotorsåg känns miljövänligt rätt samt skulle motivera mig att ta itu med buskar och småträden på baksidan som håller på att ta över en del av tomten.
 
Rätt svar: X. QuickStop Super

Då behöver jag inte be svärfar komma med sin gamla "timmersåg" så fort det ska sågas. Dessutom kommer den till bra användning i trädgården.. och den väcker inte familjen och halva kvarteret.. och frun blir nöjd för att den är miljövänlig.. och jag har alltid velat ha en egen motorsåg.. och till råga på allt är Stihl ett märke som jag har väldigt högt förtroende för!
 
Svar:X

En gräslig kryp tall behöver ansas men vet ej hur jag den skall hanskas. Med grannar gormande från fönstren när jag går med min lilla ansare kan nu i stället sannsa sig åt min nya "Stihl"
 
Svar X - QuickStop Super
En perfekt såg för mig. Tjejens gamla mor brukar alltid tycka jag skall använda deras gamla såg från 80-talet och kapa på tomten då vi är på besök. Den har absolut inget quickstop, kastskydd eller andra finesser så man är livrädd hela tiden. Tung och bökig är den också.
En sådan här såg går ju fint och enkelt att ta med då vi reser dit utan att det sedan stinker bensin i bilen.
 
Svar X - QuickStop Super

Kort och gott: Jag saknar stihl :(
 
Rätt svar: X - QuickStop Super

Två träd i trädgården och tre stubbar som måste trimmas ner. Denna vore perfekt att inte störa grannarna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.