A
Skulle mer än gärna vilja slänga ut mitt Verisure larm, mot ett som jag äger själv.

Det enda vettiga med Verisures larm är deras app och mina sidor där man enkelt kan ändra inställningar på larmet.

Har letat i över ett år efter en ersättare men inte hittat någon som har en snygg/fungerande enkel app och en funktion liknade mina sidor.

Krav,
Kameradetektorer med vettig bild
En bra app
Enkelt att ändra koder m.m. på larmet helst via webbläsare eller i app.
Snygga enheter
Enkelt att larma av/på, aktivera skalskydd
Separerad knappsats/panel siren och huvudenhet
Uppkoppling via IP och gsm (med möjlighet att koppla till larmcentral med bildöverföring).
Hybridlösning, tråd + trådlöst (framförallt magnetkontakter).

Har tittat på, Paradox, DSC Neo, Ksenia. Men ingen av dom når upp till mina krav.

Budgeten är hög, bara larmet uppfyller kraven.

Är det bara Sector och Verisure som lyckats med att skapa bra appar och en enkel hanterbarhet av larmet?
 
D
Kan du i detalj beskriva vilka funktioner det är du måste ha i en app?
Det enda du egentligen listar är att ändra koder, vilket är en säkerhetsrisk att ha i en app.
Det är därför alla seriösa larmtillverkare har installatörsläge.
 
A
Byta koder m.m. gör man på mina sidor och verifierar med en kod man får på sms. Tycker det fungerar bra. Man kan enkelt styra vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet och konfigurera upp mycket av larmet.

Vill jag byta eller lägga till koder till larmet vill jag inte krångla i några installations menyer eller behöva ringa in installatörer igen. Vill också enkelt kunna styra vilka koder som ska kunna fungera vid vissa tider.

I appen vill jag enkelt kunna larma av och på (med kod alt fingeravtryck), Se historik, få push meddelanden när någon larmar och eller på. Här är funktion, stabilitet och utseende det viktiga för mig.

Appen bör vara användarvänlig så hela familjen kan hantera den. Efter som jag är en designnörd, vill jag att den ska vara snygg och ha en bra layout. Stora tydliga symboler, enkelt att använda. (se bild från Verisures app)

Jag skulle gärna betala en månadsavgift till larmleverantören för att ha tillgång till en bra uppdaterad app och någon form av mina sidor på nätet. Men där jag äger larmet och har fritt att välja larmcentral m.m. själv.
 
  • Smartphone med Verisure-app visar status för hemlarm, omgivningens temperatur och klockan, omgiven av säkerhetssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Du får nog stanna kvar hos Verisure i sådana fall.
Det enda funktionen som du listar förutom grafisk design är som sagt ändra koder/tidsintervall och fingeravtryck i app vilket jag inte tror finns hos någon annan. SPC har webbinterface för installation vilket skulle kunna användas med VPN för säker konfigurering men då är det ju krångel i installationsmenyer.
Personligen ser jag inte det som ett större problem med tanke på att det tar 30 sek att lägga till/ta bort en användarkod med t.ex. Babyware för Paradox, samt jag inte heller behov av att byta koder on the fly eller lämna ut dem till främmande personer med tanke på att försäkringen inte täcker något då.
Försöker förstå, är det städhjälpen som är orsaken, Har dessa inte nyckel till huset ändå?
 
A
Städfirman har nyckel, men tycker det är skönt att kunna begränsa tiderna deras larmkod fungerar. Dessutom byter det folk ofta, och då vill jag byta ut koden dom har.

Vi har ofta hantverkare hemma och nu fungerar det bra med att skapa en ny kod för respektive hantverkare, får då dessutom en tidstämpel på när dom kommer och går.

Jag kanske lägger för stor vikt vid det grafiska utseendet hos appen, men har även känslan för att dom flesta andras appar verkar instabila och det då och då släpps en version som inte fungerar tillfredställande?

Inser också att jag kanske får vara kvar och Verisure, men jag skulle egentligen gärna byta då Verisure har många andra nackdelar.
 
D
Allt det där går mer eller mindre att lösa med passagesystemfunktionalitet och schemaläggning. Du skulle kunna ge dem en kod eller tag och så får du automatiskt mail eller liknande när den koden/tagen används.
Men ja fokus ligger verkligen inte på appar när det gäller andra larmtillverkare, så du kommer inte kunna administrera det på samma sätt som med Verisure i telefonen verkar det som.
Tror nog SPCs webbgränssnitt är det närmaste man kan komma gällande administration i telefon, men skulle inte personligen öppna upp portarna mot internet utan använda VPN.
 
RilleRock
kodrod skrev:
Jag kanske lägger för stor vikt vid det grafiska utseendet hos appen, men har även känslan för att dom flesta andras appar verkar instabila och det då och då släpps en version som inte fungerar tillfredställande?
SPC:n är stabil.
App:
Skärmbild av säkerhetssystemets app med översikt över larmstatus och sektioner som villa och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av ett hemautomationssystem med alternativ för att styra värme, vatten och utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervakningskamera vy av ett kontorsutrymme med skrivbord, datorutrustning och bokhyllor, sedd genom en appgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kamerabilden begränsas av appen så man bör köra dubbla strömmar för att
få ut Full HD på den andra strömmen som inte är mjpeg.
Bilden är även tydligare i appen och bättre färger utan bildkomprimering som blir vid prntscreen.
Dock finns det ingen IR-detektor med inbyggd kamera då det inte är en bra lösning.

Webinterface:
Här loggar du smidigt in för att lägga till en användare som du sedan ger en
skapad "hantverkarprofl" som följer de inställningar de skall ha.
Därefter kan du datumbegränsa koden.
Klart.

Inloggningsgränssnitt för SPC4300 med fält för användar-ID och lösenord och en Logga In-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av användarinställningar för säkerhetssystem med fält för användarnamn, PIN och språkval.
 
A
SPC appen ser faktiskt riktigt ok ut och även webbgrännssnittet. Tack för att du la upp bilderna!
Måste helt klart kolla noggrannare på det systemet.

Hur fungerar det med kameror, är dom också från SPC/Vanderbilt?

Kan dom konfigureras så dom tar bilder när en detektor löser och skicka det vidare till larmcentral?
 
D
Nej, SPC har inte kameradetektorer... den tar bara in livestream från vanlig webbkamera.
Paradox HD77 har stöd hos Falck (du kan inte använda den med SPC dock)
Hur det ser ut hos andra tillverkare får man ringa och höra med larmcentralen.
 
Redigerat:
A
Om man bortser från appen så känns Paradox relativt vettig.Verkar vara den som levererar bäst bildkvalitet med kameradetektor?

Har du använt deras touchpaneler? Tycker TM70 ser spännande ut, men vet inte om det ökar eller minskar användarvänligheten för övriga familjen med en touch panel.
 
D
Ja det är väl hyfsad kvalite med tanke på att den är inklämd i en detektor. Med det är 720p, begränsad IR så kamerakvaliten jämfört med en 4mpxl webbkamera så blir den rejält ifrånåkt. Tekniken har inte riktigt hunnit ikapp med tanke på hur dyrt det skulle bli att tillverka en likvärdig kameradetektor. Den som förväntar sig dunderkvalite kommer bli besviken.
TM70 är helt ny, inte hittat den ännu till försäljning... men ja min gamla morsa klarar av att hantera TM50 så barnen lär sig säkert snabbare än så :D

Ska tillägga att HD77s quaddetektor är ruskigt bra, så där har man inte snålat in i alla fall.
 
Redigerat:
RilleRock
kodrod skrev:
SPC appen ser faktiskt riktigt ok ut och även webbgrännssnittet. Tack för att du la upp bilderna!
Måste helt klart kolla noggrannare på det systemet.

Hur fungerar det med kameror, är dom också från SPC/Vanderbilt?

Kan dom konfigureras så dom tar bilder när en detektor löser och skicka det vidare till larmcentral?
Det går med olika fabrikat som tex axis men såklart enklast vid konfigurering med vanderbiltkameror.

Yes, man knyter varje larmsektion till en kamera i systemet som sedan skickar inställd bildserie vid larm till larmcentral.
1-4 kameror kan man ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
Äppelblomma
  • Laddar…
RilleRock
Så om man tex har 1 IR och 1 rökdetektor centralt placerat nära en kamera knyter man både dem till samma kamera.
 
D
Rille går det att få ut rörlig video eller är det fortfarande bara en jpeg dump per sekund i 640x480?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Rille går det att få ut rörlig video eller är det fortfarande bara en jpeg dump per sekund i 640x480?
Det som skickas till larmcentral är stillbild begränsat till max 640x480 från stream2
Och även stillbild i app.

Men stream1 från kamera kan ju trigga och gå till en egen vms med stream i 1080P, ftp, mail med bilder, filmer etc
Viktiga är att kameran klarar minst dubbla strömmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.