Hej, jag bygger solcells paneler på fritiden när tiden och pengarna räcker till. Jag har byggt fyra hittils och tänkte dela med mig om information. Men om någon här på forumet vet något mer om att bygga paneler så hade jag gärna velat höra det :)

Jag kommer beskriva mitt byggande av solcellspaneler med text och bilder på de steg jag gör för att bygga en panel. Det finns en del bilder, så jag tog dem jag tyckte passa bäst för inlägget.

I slutet av inlägget finns det en länk till min youtube kanal, där finns det korta instruktions filmer för dem som inte orkar lässa på hur man gör. :)

IMG_0621.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är här jag lödder. Plattrådar, fluxpenna, solceller och lödkolv med en spets som är vinklad plat är viktiga att ha. Jag löder på en mds-skiva, det använder jag för att skivan är rak och gämn.

IMG_0632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag lödt på plattrådarna, jag har märkt att om man inte använder rätt flux medel så kommer plattråden aldrig att fastna riktigt när man löder.

IMG_0642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska man serie koppla solcellerna så att späningen och effekten blir större. en solcell av den här sorten ger en späning på 0.5V och en effekt på1.8Watt . Som ni ser nu, så seriekopplas två celler och kommer tillsammans ge en späning på 1V och en Effekt på 3.6Watt.

IMG_0476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta dåliga kvaliten.
När jag har seriekopplat 10 celler så lägger jag ner slingan på det glas jag ska använda, jag lägger baksidan på cellerna up. Nu när 10 celler är seire kopplade så får man ut en späning på 5V och en effekt på 18W ur solcellerna. Jag använder mig av ett vanligt glas som är 4mm tjock.

När jag bygger paneler så vill jag ha en på späning på 20V. så jag behöver tre solcells slingor till.

IMG_0479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två slingor.

IMG_0483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra slingor.

Nu är alla solcells slingor på glaset, men dem är inte serie kopplade. för att serie koppla slingorna så behöver man en bredare plattråd, en så kallad busstråd. När man seriekopplar så lödder man solcells slingans plus pol mot den andra solcellsslingans minus pol. Man ska förtsätta med detta tills alla slingor är serie kopplade.

IMG_0493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är slingorna serie kopplade.

IMG_0499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lägger lite tättnings lim på så att cellerna inte rör sig när jag sätter på andra glaset.

IMG_0504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den hela serie kopplingen så lödder jag fast två busstrådar på varje ände. Den här änden kommer att vara minus polen.

IMG_0507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser ni både polerna.

IMG_0511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag lagt en sträng runt med tättnigns lim längst ut. Jag har sedan lagt ett glas på för att kaplsa in solcellerna. Detta gör man för att skydda cellerna mot fukt och smuts. Men Busstrådarna som är solpanelens plus och minus pol sticker ut mellan glasskivorna. Det är dem som kommer att användas som kontakter till att ladda ett batteri via en regulator.

IMG_0539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När tättnings limmet har torkat så vänder jag på glaset. Nu kan man börja se att det börjar likna en solcellspanel. Det ända som saknas nu är en ram och att löda på kablar på polerna.

IMG_0603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramen är gjort på aluminium vinkelprofil 30x30mm med tjocklek 2mm. Jag har kappat fyra bitar som jag har popnittat ihop. Ramen är väligt stabil. Men om jag skulle göra om det skulle jag använda mig av 1mm stocklek pga. en 1mm räcker till att bygga en ram som är stabil. Samt att det blir billagare att köpa 1mm pga kilopriset.

IMG_0606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag limmat fast glasen med solcellerna på ramen och nu behöver jag bara löda fast kabblarna på polerna så är panelen färdig.

IMG_0611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när jag tittar på mina två småpaneler jag har byggt så är den nya panelen "panelen te vänster" mycket snyggare än den första panelen.

Jag har inte löddt på några kablar på panelen än. Men jag har testat den, med en multimeter så mäta jag mot polerna och får en laddspäning på runt 17Volt när solen lysste på dem flesta cellerna.

En liten video på när jag vissar panelen.

https://youtu.be/C1uXwVGk5NU

Om ni är sugna på att bygga en solcellspanel och vill ha tips eller ställa frågor, så kan jag gärna svara på dem och ge råd om hur man ska till väga. Men om ni har ett tips te mig om hur jag kan förbättra min tillverkning så kan ni gärna skriva det, man kan aldrig få nog om kunskap.

Om ni kan och vill, så kan ni gärna prenumerara på min youtube kanal. Där har jag lite mer klipp på mina solpaneler. Jag pratar både på svenska och engelska.

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCtgpLvFcOx2mWArohMFGr5A

Ni kan även följa mina projekt på facebook, jag försöker lägga ut bilder och informera om när nya klipp har kommit.


Facebook: https://www.facebook.com/The-Green-Profit-208033069536991/

Hoppas det finns fler som jag som bygger egna panler! :)
 
  • Gilla
Niklas Rydberg och 1 till
  • Laddar…
Oj, spännande!

Men jag måste ändå vara lite tråkig och fråga om det kan löna sig att bygga bygga paneler själv jämfört med att köpa färdiga?
Har du räknat på det?
 
Det är bara att fråga på pella.

Svaret på din fråga kan variera beronde på vart du köper matrialet och om man använder gammalt glas.
Men svaret på din fråga är ja, det kan löna sig att bygga egna. jag byggde denna panelen för runt 500kr, jag skulle kunna byggt den för under 300 kr om jag hade fått tag i gamla glas och skär själv. Om man kollar på Ebay eller alibaba så kan man köpa 1Killowatt i bara solceller för under 3000kr, beronde på hur bra man är som förhandlare.
 
Hej, har du kollat upp priserna på färdigkapat glas i kina? Med vänlig hälsning L-E
 
Glas och celler i från Kina är det antidumping skatt på på båda, så det kan bli rätt dyrt. :(
 
Gör du någon sortering av cellerna innan du bygger slingor? Strömmen du får ut kommer begränsas av den sämsta cellen och det brukar variera en del om man inte köper matchade celler.

I fabriksmonterade celler använder man glas med bättre transmissionsförmåga för att släppa genom mer ljus samt antireflexbehandling för att inte reflektera bort ljus i framförallt stora vinklar. Kan vara kul att prova med en fast ljuskälla i olika vinklar mot cellerna med och utan glas för att se verkningsgrad!
 
Hej, Kan de som läser detta intressanta ämne skriva ned tips var jag/man köper solpaneler för inbyggnad?

När jag (som inte är någon fena på internet) söker efter solpaneler får jag bara upp de som vill sälja hela anläggningar. Helt ointressant.

Jag vill bygga/montera själv för att slutligen , med batteribackup, kunna ta ut växelström 230 Volt< 1000 watt kontinuerligt sommartid i första hand.
 
Är det en sommarstuga utan indragen el du ska ha solcellsanläggningen?
Vad menas med "solpaneler för inbyggnad? Menar du specialsolcellspaneler som är för att integreras i taket eller byggas in inne i en vägg? Montagematerial för sådana brukar vara betydligt dyrare än för vanliga solcellspaneler.
Annars är vanliga solcellspaneler som monteras med takfäste ca 100 mm ovanför takytan mer prisvärda.
Se forumet: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/
Speciellt om du vill montera solcellspaneler själv.

Men du vill väl ha en hel anläggning, och inte en halv? Förmodligen menar du att du vill ha all utrustning för en solcellsanläggning men för självmontage, dvs utan montage.
 
Redigerat:
Ser att det är ett gammalt inlägg men nyfiken om du fortfarande håller på och om du har några nya tips & trix. Inte minst vilka produkter man ska köpa och var.

Kan inte hitta dig på Facebook. Vore intressant med fler filmer på hur man bygger, vilka komponenter man behöver, vilka man inte ska använda osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.