När man delar på ansvaret för kostand och skötsel blir det alltid så (förr eller senare) att den ena parten har högre ambitioner och får göra jobbet.
Jag har det så vid mitt fritidshus. En gammal dvärgtallhäck i gränsen som jag har ansat till och rensat ut allt dött i efter många år av misskötsel. Tack och lov motsatte sig inte grannen att jag gjorde det på båda sidor i alla fall.

Blir mycket enklare om var och en planterar sina grejjer på sin sida.
 
  • Gilla
Latitud79 och 1 till
  • Laddar…
Karanne skrev:
Något förslag på annan häck som håller sig grön. Vill inte ha tujor. Vi bor på landet och de passar bättre i "stadsmiljö", enligt min smak.
Varför inte en svensk granhäck? ;) Den har potential att bli högre och spretigare än thujan. Finns en äldre tomt i grannskapet som struntat i underhållet på sin granhäck och den är ca 15 meter hög. Ger utmärkt skugga, men inget insynsskydd.
Har sett välklippta granhäckar som ser riktigt snygga ut.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Karanne skrev:
Vi har en granne som har planterat sin spretiga tujahäck alldeles för nära tomtgränsen, på vissa ställen ca 10-20 cm och på vissa ca 40 cm. Vi har själva tänkt att plantera syrenhäck och vi tänkte hålla gränsen 50 cm som vi fått rekommenderat. Detta innebär att deras häck förmodligen kommer bli förstörd. Hur göra? Begära att de ska flytta på den? Vi ska ju inte behöva "förlora" kvadratmeter från vår tomt bara för att de har satt den för nära.
Tacksam för svar!
En syrenbuske blir ju som andra påtalat flera meter i omkrets så det är väl inget bra alternativ. Formellt har inte grannen gjort något fel om han/hon planterat häcken 40cm in på sin tomt och jag håller inte med om att tuja passar bättre i stadsmiljö.....

Den är enligt min smak lika ful i alla miljöer....:wow:

Jag tycker en klassisk avenbok som häck är det vackraste som finns och den blir tät och fin med vackra ljusgröna blad. På vintern sitter bladen kvar, dock bruna, och faller av samtidigt som dom nya bladen kommer på våren.
Om du klipper den på höjden och på din sida så kan den leva sitt egna liv in mot grannens tujor.


.......tur man själv har bra grannar med samma smak så vi kan ha häcken precis i tomtgränsen.....
 
  • Gilla
ZNK och 8 till
  • Laddar…
Avenbok låter intressant!
 
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
Vet inte om Avenbok blir så bra, du kommer inte att komma åt att klippa baksidan på den när grannens thuja växer sig större och hen inte klipper baksidan på dem. En thujahäck som inte klipps får ju meterlånga grenar, likaså avenboken. Viktigt är ju också vilket läge det är på häcken, kommer er häck att hamna i kuggläge elelr i sol? om det är skuggläge är det bara ett plank du kan gömma thujorna bakom.

Gör du ett plank som inte behöver regelbundet underhåll (målning etc) så kan du ju sätta det bara 10 cm in på din tomt.

Personligen tycker jag dock att det bästa vore att resignera och fråga om det är okej om du sköter klippningen på din sida. Då kan du hålla den tunn och tät istället för bred och spretig. Jag klipper grannens avenbokhäck där den vetter mot vår parkering och det är där den är finast, de klipper för fegt :)
 
Japp. En avenbokshäck är riktigt fin om den är välskött.
Tar dock lite tid att anlägga då man får plantera skott och stadga upp dom sen toppklippa på den höjd man vill ha.
 
MagHam skrev:
Japp. En avenbokshäck är riktigt fin om den är välskött.
Tar dock lite tid att anlägga då man får plantera skott och stadga upp dom sen toppklippa på den höjd man vill ha.
Nja....det tar inte så lång tid.
Grannen och jag satte ny häck för ca 2.5 år sedan. Och den börjar bli fin redan men är naturligtvis inte klar än.
Man kan ju köpa häckplantor i alla storlekar och vi köpte riktigt stora för att spara tid. Likaså var plantorna svensk odlade så att dom redan var acklimatiserade.

Man behöver inte driva upp själv från skott utan köp hyfsat stora och ge dom goda förutsättningar så blir det en fin häck på 4-5 år.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Just boken är ju också tämligen skuggtålig.

Tror dock inte att det är någon bra idé att starta ett häckkrig med grannen.
Varför inte gå över och berätta att ni vill sätta en egen häck, och fråga hur ni (tillsammans) ska lösa klippning mm av era resp häckar?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
En tuja häck kan ju bli ganska hög, om ingen håller efter den.

På mitt förra boende hade grannen en tuja häck som blev hög, vette mot en allmänning, så det var med flit.

Det grannen däremot hade bekymmer med var att inget i princip kunde odlas intill tujahäcken.

Den tog helt enkelt för mycket kraft från jorden med sina rötter.

Rötterna kan inte känna var tomtgränsen går, således är det stor chans att du får dålig växtkraft även på din sida.

Ett sätt att hindra rötterna är att gräva ner en stående platonmatta längs med tujahäcken, på din sida, kanske 1-1,2 m djupt ner. Då har du avgränsat både för din grannes tujahäck och din blivande syrenhäck.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Det låter som ni börjat irritera er och därefter ställt in resonemanget. Eftersom vissa Thujor är spretiga hade ni blivit irriterade även om grannen planterat 50cm från gräns. Grannen får plantera vart han vill på sin tomt. Däremot har ni rätt att kapa av allt som växer över gränsen in på er tomt. Därför brukar man rekommendera att hålla sig en bit in för att kunna komma runt tex buske för att kunna tex klippa.
Sedan kan man ju föra ett resonemang att grannen är en dålig granne som inte pratade med er innan han planterade Thujor. Tyvärr är inte alla perfekta. Kommer inte grannen och du överens om att flytta dennes Thujor 10cm inåt hans tomt så du kan plantera dina buskar på likvärdigt avstånd som han har sina. Får du gilla läget.
 
Jag vet inte vilket jag hade irriterat mig mest på, en granne som planterar 10 cm från gränsen, eller en granne som har åsikter om vilka buskar jag har på min tomt. Antagligen det senare.

Sköt grannens häck på din sida, så blir din tomt större!
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
J
Jag och min granne träffades en tidig söndagsmorgon i september för 5 år sedan. Vi hade med oss en varsin spade och grävde tillsammans ned häcken som vi tillsammans åkt och köpt dagen innan. Under dagen så blev det några bira, glada tillrop och grillat. Idag är häcken 4m hög och vi är fortfarande goda vänner.
 
  • Gilla
hydrolift och 12 till
  • Laddar…
jonnyf skrev:
Jag och min granne träffades en tidig söndagsmorgon i september för 5 år sedan. Vi hade med oss en varsin spade och grävde tillsammans ned häcken som vi tillsammans åkt och köpt dagen innan. Under dagen så blev det några bira, glada tillrop och grillat. Idag är häcken 4m hög och vi är fortfarande goda vänner.
Ett utmärkt sätt, ända tills det byts granne på andra sidan häcken som har andra ideér om skötsel,höjd mm och kanske t.om vill ha bort häcken.
Då är det inte så kul längre .....
 
  • Gilla
Kimpaaa och 4 till
  • Laddar…
Jag har aldrig förstått hur folk orkar lägga så mycket energi på att reta sig på vad grannarna gör. Bygg ett plank, så slipper du häcken.
 
  • Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
Nanny Fine
MagHam skrev:
Det är inte OK att på eget bevåg, utan uttryckligt samtycke, sätta en häck precis i tomtgränsen
Kan inte förstå hur ni som tycker det resonerar. Det är ju sådana som ni som är startgnistan till liknande konflikter.
(Sen må hen ha laglig rätt att göra det 1 cm in på sin sida och få halva förstörd - men det är bara den juridiska rätten - inte folkvett)
Intressant synvinkel. Så du tycker att den lagliga rätten ska man INTE följa, utan "folkvettsregeln"? Men om du och jag har olika syn på vad folkvett faktiskt är, är det din eller min tolkning som har företräde?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.