Hej,
Går i tankarna på en väldigt enkel pool, ex en sån här.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...-clear-pool-ovanmark-standard-120-cm/p-279332

Tanken är att gräva ner den ca 60cm i marken och sen bygga upp en altan runt om den.
Nu till frågan, är det någon som försökt sej på en liknande manöver?

Naturligtvis handlar det om ekonomi när det gäller anledningen till att jag försöker detta istället för en större pool.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Det är många som gjort så, inga problem med det. Det går att skapa fina poolmiljöer även med enklare pooler. Tänk på att slänta av marken ner mot poolen så du inte har något marktryck på väggarna.
 
Men en sån här pool med stålväggar borde väl gå att ha mark dikt an mot eller? Skall man slänta av så bör man ju ha en brunn med pump i den änden man släntar mot, annars är det risk för stora vattenansamlingar tänker jag?
 
Jag har min avsläntad så som TS beskriver, tidigare ägaren som utfört det men vi har inte problem med vatten i botten. Vad jag vet ingen pump/dränering eller dylikt.
 
F
FreddanB skrev:
Men en sån här pool med stålväggar borde väl gå att ha mark dikt an mot eller? Skall man slänta av så bör man ju ha en brunn med pump i den änden man släntar mot, annars är det risk för stora vattenansamlingar tänker jag?
Har du risk för grundvatten över poolbotten så behöver du troligtvis en pump oavsett om du återfyller mot poolvägg eller inte. Vatten uppifrån kanske går att dränera bort?

Men återfyll inte. Det kommer att funka helt ok med återfyllt runt om så länge du har vatten i poolen men tömmer du den på vatten så kollapsar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.