Husqvarna220Ac skrev:
Auch..! Nä inte här heller, tror ändå att det är billigare att köpa bilen, än om man räknar rätt! 👍, sen torde bilen vara värd 130-140' efter 3år..
130 papp för en utsliten Seat eller Fiat?

Önsketänkande :p
 
Torde? Gör hemläxan innan du skriver.?Dagens privatleasingavtal har blivit billigare pga hård konkurrens. Jag hörde på radion att ca 20% av all nybilsförsäljning till privatpersoner är just privatleasing...

Husqvarna220Ac skrev:
Auch..! Nä inte här heller, tror ändå att det är billigare att köpa bilen, än om man räknar rätt! 👍, sen torde bilen vara värd 130-140' efter 3år..
 
I leasing brukar även service och försäkring ingår. Bara det blir säkert 20 000kr på 3år.
 
Robert-san01 skrev:
I leasing brukar även service och försäkring ingår. Bara det blir säkert 20 000kr på 3år.
Det brukar väl ingå i nybilspriset när man köper fabriksny bil?
 
Vagnskadegaranti ingår och med vissa märken även service. Men långt ifrån alla. Halvförsäkring i Stockholm kostar lätt 5000kr/år och bara en oljeservice 6000kr.
 
KnockOnWood skrev:
Det brukar väl ingå i nybilspriset när man köper fabriksny bil?
Jaså...
 
Robert-san01 skrev:
Vagnskadegaranti ingår och med vissa märken även service. Men långt ifrån alla. Halvförsäkring i Stockholm kostar lätt 5000kr/år och bara en oljeservice 6000kr.
Skojar du?
Eller driver de med er nollåttor?

1000-milaservice 2800 + helfösäkring 3900 = 6700 kr per år för en rejäl SUV.
 
Jag kollade upp VW:s avtal för ca 1 år sedan när det var dags att byta bil
och kom fram till att det är något billigare att leasa än att köpa, OM man i båda
fallen behåller bilen i 3 år.

Vw räknade med ett restvärde på 56% på bilens grundpris, det som dock
fäller hela ide´n om en fördelaktig privatleasing är alla tillval, här räknade VW med
0% restvärde.

Vi köpte en 3 år gammal bil istället, men om man absolut måste köra nytt, byta var tredje år
och kan strunta i alla tillval, så kan det vara vettigt tycker jag.
 
KnockOnWood skrev:
Skojar du?
Eller driver de med er nollåttor?

1000-milaservice 2800 + helfösäkring 3900 = 6700 kr per år för en rejäl SUV.
Hade en Passat. Halvförsäkring med full bonus 5000kr/år. Service 3kr/mil.

Hemförsäkring av BMW X5... Lite drygt 20k /år. Full bonus och garage...
 
KnockOnWood skrev:
Skojar du?
Eller driver de med er nollåttor?
Man kan tro de driver med oss, men det är tyvärr verklighet. Försäkring är garanterat dyrare i sthlm, men även service är nog i många fall dyrare - det finns många som åker till en mindre ort för att serva bilen.

Att service, skatt och försäkring går på nästan 10.000 / år är nog inte ovanligt om man inte har den allra minsta och snikigaste modellen... Och om man väljer en riktig service, är det ett rent oljebyte kommer man undan lite billigare. Men ska några remmar, tändstift, nå andra vätskor bytas så blir det betydligt dyrare.

Jag har försökt hålla "grov" koll på vad mina bilar kostat mig, och däck, bromsar adderar då och då på kostnad. På en äldre bil är det (iallafall för mig) nån reparation per år. Det drar upp kostnaden, framförallt på en äldre bil.

Är det en helt ny bil så ska väl reparationer tas av garantin (men inte skador). Men då är värdeminskningen större.

Skador får man fundera hur det räknas i kalkylerna, men de som lätt får många små bucklor eller sliter bilen hårt med hundar, barn etc ska nog välja bort bilar där man själv får stå för slitage - jag tror många leasingavtal är rätt hårda med detta (men vissa tjänstebilsavtal tillåter total misshandel och obegränsade byten av däck och vindrutor samt tvättar etc). Kan vara värt kolla självrisker, både i leasingavtal och för nybilar. På en privatägd bil kan man ju "leva med" slitaget och småbucklorna - på en leasingbil så ska de regleras vid återlämnande.

På en ny bil så tycker jag man också ska räkna finansieringskostnaden.

Kontentan när jag räknat är att en helt ny bil har hög finans och värdeminskning. En 2-3 år gammal bil har lägre finansiella kostnader och lägre värdeminskning, men riskfaktorn för reparationer ökar. Bilen som gått 10.000 mil och är 5 år gammal KAN vara jätteekonomisk, men kan också vara en katastrof där allt strular.

Kör man många mil är bränslekostnad en tung post i kalkylen. Tror även det drar med sig mer reparationer. Den "nya" bilen kan nog vara relativt sett försvarbar i de tillfällena, men kör man väldigt få mil så skulle jag satsa på en 7-8 år gammal bil...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Man säger att en ny bil tappar halva värdet på 3år, gäller framför allt dyrare bilar, men tex Kia Ceed 2013 ligger idag på ca 120-130', och kostade ny 200-210'

Är långt ifrån alla leasing där skatt och försäkring ingår! På de billigare så gör det ej det, samt att man måste Leasa vinterhjul, Dragkrok, och motorvärmaren!

Fortfarande billigare att köpa bilen.., och överlägset bäst att att köpa en 2-3år gammal bil..
 
På många privatleasingavtal är det rörlig ränta, om räntan stiger kommer leasingkostnaden också att stiga.

I och för sig gäller det även billån, men dessa kan man lösa i förtid om man känner att man inte har råd.
Privatleasingavtal brukar vara svårare att lösa i förtid.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Man säger att en ny bil tappar halva värdet på 3år, gäller framför allt dyrare bilar, men tex Kia Ceed 2013 ligger idag på ca 120-130', och kostade ny 200-210'

Är långt ifrån alla leasing där skatt och försäkring ingår! På de billigare så gör det ej det, samt att man måste Leasa vinterhjul, Dragkrok, och motorvärmaren!

Fortfarande billigare att köpa bilen.., och överlägset bäst att att köpa en 2-3år gammal bil..
Hur ser kalkylen ut när du räknat fram att det är billigare att köpa bilen?

Jag har räknat fram och tillbaka på detta och är förvånad över att det inte alls är säkert att det är billigare att köpa bilen än att privatleasa den. Exempelvis en golf:https://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Golf_1_2_TSI_1996KR_MAN_LEASING_PR_72104216.htm?ca=2&w=3

Privatleasing: ca 2300 kr/mån (1996 kr/mån i avgift + vinterhjul 249 kr/mån)
Privatköp: ca 170 kkr ny (169 kkr plus vinterhjul och sedan 10 kkr rabatt) + service
Övriga kostnader som försäkring och skatt är samma.

Om Golfen har en värdeminskning på 50% på tre år innebär det 2360 kr/mån bara i värdeminskning om man äger bilen privat. Lägger man till räntekostnader och service hamnar man snabbt nära 3000 kr/mån. Detta jämfört med 2 300 kr/mån för privatleasing

Golf har ju bra andrahandsvärde så om vi räknar på 40% värdeminskning innebär det 1 900 kr/mån i värdeminskning. Lägger man till räntekostnader och servicekostnader hamnar man ändå över månadskostnaden för privatleasing.

Själv är jag förvånad men priserna på privatleasing är numera pressade då handlarna ser fördelar med privatleasing. De kan t ex nå en helt ny målgrupp med nybilsförsäljningen och därmed öka volymerna. Dessutom innebär privatleasing kunder som troligtvis "köper" ny bil var tredje år vilket håller nybilsförsäljningen igång.

/Krille
 
Vi har en andrabil, en Kia Ceed kombi 2013, denna kostade strax över 200' ny, och är idag värd ca 120-130', så denna har fallit ca 70-80' på 3år, vilket är otroligt lite, och har jag då betalt 3000-3500kr i månaden så är detta dyrt! Sen behöver denna endast servas vart annat år, eller 3000mil, samt låg skatt.

Dyrare bilar faller mer i värde..

Sen med Leasingbil, måste man vara rädd så att ej miltalet överskrider, dyra mil dessa, samt att bilen måste vara i fint skick vid återlämning, annars avdrag.

Leasing är otrolig bekvämt, vi funderade, men bästa affären är att åka 2-3år gammal bil med dessa få mil.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Man säger att en ny bil tappar halva värdet på 3år, gäller framför allt dyrare bilar, men tex Kia Ceed 2013 ligger idag på ca 120-130', och kostade ny 200-210'.
Gäller 50% efter tre år fortfarande? När jag skulle byta bil och kollade på BMW320d Touring, MB C220CDI och Volvo V60 fick jag intrycket att alla dessa var betydligt dyrare än 50% av nypriset efter 3 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.