Funderar på en krypgrundsavfuktare och såg trygghetsvakten som verkar billig o bra, men när jag tänker efter så kan jag inte förstå hur den fungerar. En värmeslinga borde ju bara få fukten att stiga till golv bjälkslaget och fukten kan ju inte bara försvinna heller. Bara för att det blir varmt behöver det ju inte betyda att fukten skall försvinna..i regnskogen är det både varmt o fuktigt tex. Kanske kan man se bättre lokala mätvärden då fukten stiger.

Någon som har bra erfarenheter av trygghetsvakten?

Eller är det bättre att skaffa en luftavfuktare som ventilerar ut fukten.
 
Båda lösningar fungarar.

Som jag förstod detta fungerar tv enligt följande.
Den värmer lite luften som finns närmast trossbotten. Varm luft "sväller". Det betyder att även fukten i denna sväller. Således blir det mindre fukt per volym än i den övriga och även temperaturen blir lite högre. Fukten som finns i den omgivande luften kan inte kondenseras på trosbotten. Fukten blir till vatten bara om den möter kallare yta. Trossbotten är varmare. Det blir inget angrepp på trosbotten.

Båda fungerar. Jag gissar dock att avfuktaren kostar mer i inköp, drift och montering då den kräver i princip tätt krypgrund.
 
Redigerat:
Bara för att du inte förstår grundläggande fysikaliska principer är inte produkten bluff. Märkligt ordval tycker jag.

Trygghetsvakten har själva mycket info på sin hemsida, läs på.

Här finns också lättbegriplig information: http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
 
Instämmer med ovanstående i att båda fungerar, men i vårt fall föll valet ändå på sorptionsavfuktare (stavning?) och fläkt som skapar undertryck i krypgrunden. Detta pga att vårt problem var hög relativ fuktighet och "elak" lukt som steg upp i huset och satte sig i kläderna. Detta var prio för oss att få bort så därför valde vi den lösningen, trots högre kostnad för installation och drift.

Mvh
 
  • Gilla
Hubert93
  • Laddar…
Jag täntke också skaffa mig trygghetsvakten då min krypgrund hade för hög fuktighet. Läste på en hel del och utan tvekan så fungerar den.
Sorptionsavfuktare är väldigt bra och fungerar garanterat, men det är dyrt. Har man dessutom problem med lukt är dom det bäta valet.

Jag valde en kondensavfuktare, Woods, väldigt billigt i jämförelse och det har fungerat perfekt! Nackdelen är att man inte kan få dom effektiva under 5c men vid den temperaturen har man heller (Oftast)inga fuktproblem,
 
Tanken och idén med Trygghetsvakten är god (låda driftkostnader, minimalt underhåll) men funktionaliteten i praktiken är mycket tveksam. Vi har haft Trygghetsvakten i vår grund och det är inget jag rekommenderar. För oss fungerade lösningen väldigt dåligt trots att vi fick ytterligare en slinga installerad. Den relativa luftfuktigheten var väldigt hög under sommarmånaderna och Trygghetsvakterna stod och blinkade för underkapacitet under riktigt varma sommardagar med påväxt som följd. Jag vet ett flertal till som haft precis samma problem som mig.

Trygghetsvakterna är nu utbytta mot en sorptionsavfuktare som fyller sin funktion på ett bra sätt, sannolikt till en högre driftkostnad men den känns sekundärt då Trygghetsvakten inte löste problemet.
 
Trygghetsvakten är en väldigt innovativ och energisnål lösning. Dock lirar de inte i samma liga som sorptionsavfuktare (kallas även absorbtionsavfuktare) som funnit sedan 60 talet.

Om man äger ett äldre hus med krypgrund eller redan har problem i krypgrunden skulle jag i 9 fall av 10 rekommendera en sorptionsavfuktare. Varför? Jo Trygghetsvakten är bra för att Motverka fukt i trossbotten, men om det redan finns mycket fukt i konstruktionen kan det ta väldigt lång tid att få bort denna med enbart en värmeslinga. Sorptionsavfuktare är en välbeprövad teknik och används både vid sanering av vattenskador och vid problem i krypgrunder. Denna teknik (rätt installerad) kan avfukta träkonstruktioner i krypgrunden på 4-6 veckor och fungerar bra även under vinterhalvåret.

Jag kan skriva hur mycket som helst inom detta område och svarar gärna på frågor. Bakom mig har jag ca 1500 utförda krypgrundsbesiktningar.

/ Fuktis
 
Redigerat:
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Hej Fuktis!

Är din erfarenhet att ditt resonemang gäller även Trygghetsvaktens mer avancerade varianter med forcerad ventilation (t ex pro-X)? Eller gör kombinationen av värmeslinga och styrd ventilation att förmågan att torka ut en fuktig konstruktion blir lika bra som för en sorptionsavfuktare?

mvh
Johan
 
Johan Svedberg skrev:
Hej Fuktis!

Är din erfarenhet att ditt resonemang gäller även Trygghetsvaktens mer avancerade varianter med forcerad ventilation (t ex pro-X)? Eller gör kombinationen av värmeslinga och styrd ventilation att förmågan att torka ut en fuktig konstruktion blir lika bra som för en sorptionsavfuktare?

mvh
Johan
Precisera din fråga. Då olika lösningar är olika bra, beroende på konstruktion och funktion. Ska du torka upp något som är redan fuktigt? Eller ha något i förebyggande?
Torpar eller krypgrund?
 
Jag har uteluftsventilerad krypgrund med lättbetongbjälklag. Inga större kända problem med inträngande vatten eller markfukt, utan enbart den typiska situationen med hög RF under sommar/tidig höst. Inga större problem med dålig lukt i grunden, men viss påväxt/missfärgning på organiskt material, t ex trä som blivit kvar när man gjutit betong. Dock mäter jag upp förhöjd fuktnivå i betongbjälklaget. Största anledningen att jag vill göra något är att jag är orolig att det fuktiga betongbjälklaget ska orsaka skador på överliggande golvkonstruktion (har dock ännu inga konstaterade skador där, men jag har bara öppnat upp golvet och tittat på ett enstaka ställe).

Räcker det som precisering för att kunna ge några tips?

mvh
Johan
 
Hur stor är din grund? Är den öppen? Vilka värden har du uppmätt?
Jag tror du kommer långt med att stänga ventilationen och plasta marken, sen börja med en enkel kondensaavfuktare
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Johan Svedberg skrev:
Jag har uteluftsventilerad krypgrund med lättbetongbjälklag...
Vad menar du med lättbetongbjälklag?
Är hela bjälklagsytan i lättbetong, eller är det bara vissa bärande element, och det är annat material däremellan?

För om hela ytan är sten/lättbetong är det nog lugnt.

De flesta nya hus byggs ju på en betongplatta, och under den är det i marken konstant 100% RH.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hej!

Tack för alla svar! Jag har s.k. ERGE-bjälklag, dvs. betongbalkar på vilka det ligger kasetter i lättbetong. Hela trossbotten alltså av betong. Ytan är ca 100m2. Grunden är uppdelad i tre sektioner. RF ligger på ca 80-90% aug-sep (har inga mätvärden tidigare på sommaren), på 60-70% oktober till nu. Fukthalten i betongen "förhöjd" även nu enligt en besiktningsmans mätning; har tyvärr ingen siffra på det.

Även om som vissa påpekat andra lösningar skulle kunna fungera för mig är jag ändå lite nyfiken på någon har ett svar på min första fråga:

Vet någon hur trygghetsvaktens lösningar med styrd ventilation (pro-X) står sig mot sorptionsavfutare när det gäller förmåga att torka ut ett fuktigt bjälklag i lättbetong?

mvh
Johan
 
Kanske finns andra alternativ , hur stort utrymme mellan mark och bjälklag ? Kanske går att spruta på polyuretanskum eller montera fast någon typ av frigolitskiva som fukt/mögel inte växer på ?
 
Om du, utan att isolera grunden mot jorden under, försöker avfukta den får du nog ett sisyfosarbete.
Torka ut hela jorden?

Då är det nog enklare att lägga en plastfolie ovanpå lättbetongen, som håller trä och annat där ovanför torrt.
Så gör man när man bygger med "platta på mark" i alla fall.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.