Hej!

Håller på med planeringen inför att förvandla ett ca. 4x2x2 m. rum i källaren till bastu och relax. Äldre hus från ~1900 med betonggolv i källaren och kalkstensväggar.

Vi hade tänkt dela av rummet i hälften så att själva bastudelen blir ca. 2x2x2 m. Eftersom rummets enda fönster ligger i den del där relaxen hamnar så tänkte vi att det vore trevligt om man kunde ha utsikt från bastun.

En bastudörr med glasruta är ju ett enkelt alternativ men vi funderar också på att ha fler fönster. Jag har kikat på Byggmax färdiga bastufönster (ca. 50x200 cm.) som matchar deras bastudörrar (ca. 200x70 cm.). Vi skulle kunna få plats med två sådana fönster plus en bastudörr och ha en liten bit vanlig vägg kvar där aggregaten kan placeras.

https://www.byggmax.se/bastu/bastufönster/bastufönster-klar-p6713153

Är det dumt att ha fönsterrutor i nästan en hel vägg i en bastu? Påverkar det uppvärmningen eller funktionen? Är det bättre att beställa en dubbelt så stor glasruta (100x200 cm.) från lokala glasmästaren och montera istället för färdiga fönstermoduler?
 
Redigerat:
Beställ en ruta av glasmästaren , minst 4mm, dom vet. Har Du superutsikt via relaxen eller varför så mycket glas? Det tar lite längre tid att värma upp med glasytor men inte farligt.
 
Nä, ingen superutsikt men vi tror det skulle kännas lite instängt utan fönster. Om det inte innebär några direkta nackdelar så känns det vettigt.
 
Funkar utmärkt med hel fönstervägg. Jag har detta - men med utsikt över trädgården. Inget speciellt glas - hos mig samma fönster som i resten av huset. Aggregarer bör dock inte sättas dikt intill glaset, förstås.
 
Snabb googling säger att för varje m2 glasyta mot uppvärmt utrymme lägger du till 0,5m3 till bastuns volym när du ska dimensionera aggregatets storlek.

Är det mot ouppvärmt utrymme eller mot utsidan lägger du till 1m3 per m2 glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.