Bor i ett hus från -59 som senare är tilläggsisolerat. Huset har även FTX system.
Nu ska jag beställa nya fönster då de gamla är från -79 och är i riktigt dåligt skick.
Fönster försäljaren menade att huset kan bli för tätt med nya fönster då de gamla läcker som såll och rekomenderade att lägga till friskluftsventiler i fönstrena.
Min fråga är då att är det bara ett knep att sälja mer eller ligger det någon bakom hans förslag.
Tänker att det spelar väl ingen roll hur tätt huset är om man har fungerande FTX ventilation?
Tänker att ventilationen blir negativt påverkat av extra tillluftsventiler.
Vad säger ni som har bättre koll än jag?
 
Du har redan svaret! Med FTX vill du ha huset tätt och ta in rätt mängd luft via aggregatet!
 
Tack snabbt svar.
Behöver man ställa in FTX systemet på nytt efter fönsterbytet?
Det blir mindre tillluft från springor när fönstrena byts. Påverkar det ventilationen såpass att ny flödesmätning behöver göras?
 
Kanske kände säljaren inte till att ni har FTX, utan utgick från självdrag eller mekanisk ventilation.
 
Översyn av ventilationen (rengöring och justering) med jämna mellanrum är aldrig fel. Särskilt när man har ändrat en del av grundförutsättningarna.
 
Jag sa åt honom att vi har ftx system men han var fortfarande fundersam om det inte skulle vara värt med ventiler.
Det är då jag blev osäker.
 
Det enda du eventuellt behöver göra är att justera tilluften i ftx efter bytet.
Kan tycka att det känns lite underligt att en fönsterförsäljare inte har bättre koll.
Jag skulle blivit på min vakt.
 
jag har oxå träffat på fönster-nasare som inte haft någon aning om ventilation, de förespråkar spaltventiler i alla lägen oberoende om F, FTX eller självdrag.

för det korta svaret: inga spaltventiler vid FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.