Hej!

Skulle behöva tips och råd på hur jag snyggast kan göra om denna gången.

Längst ner mot gatan har jag gjort slänt där robotgräsklipparen går över via ett passage. Jag skulle vilja att roboten kan passera på hela gången. Är sten det bästa? Eller hade det funkat att bara fylla i med grus och ha någon typ av kantmarkering?

Trädgårdsgång med gräs på sidorna som leder till ett staket med grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångväg i trädgården som leder till en husentré med gräsmattor på sidorna i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade lagt någon typ av markduk för att förhindra skiktning och ogräs. Hade satt kantskydd i metall fram till klipparens övergång och sedan fyllt på med något snyggt grus. Förslagsvis något som packas lite hårdare så inte klipparen fastnar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Problemet med kantskydd är att man får en relativt bred remsa som inte klipparen klipper utan måste trimmas för hand. Hela idén med en robotklippare är ju få en välklippt gräsmatta utan att själv behöva klippa. Då behöver man också planera trädgården för det.

Så jag hade lagt marksten alla dagar i veckan, med tanke på husets karaktär så tror jag gatsten i halvmånemönster skulle passa.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Gräv inte ur mer än absolut nödvändigt bara. Du kan aldrig vibba ner ett underlag lika välpackat och färdigsatt som denna gamla gång.
 
  • Gilla
b0dd3 och 1 till
  • Laddar…
Tingis skrev:
Jag hade lagt någon typ av markduk för att förhindra skiktning och ogräs.
Lägg ingen markduk! Om du ska ha singel slutar det med att du fastnar i den med räfsan och att den börjar sticka upp här och där. Och vad ogräs beträffar gör inte markduken någon som helst nytta. Merparten av ogräsen är fröogräs och kommer från luften och kvickrot och andra rotogräs tar sig igenom duken oavsett.

Jag hade också lagt någon form av marksten på gången.
 
  • Gilla
b0dd3 och 1 till
  • Laddar…
lägg marksten eller plattor i nivå med gräset, då kan klipparen passera utan bekymmer och allt blir klippt!
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det får bli någon typ av marksten så klipparen kan passera över hela gången. Som mexitegel skrev så är ju hela poängen med robot att du ska slippa hålla på att klippa kanter osv.

Får göra någon typ av sluttning på de sista raderna sten då så jag kommer ut i rätt marknivå med gatan eller ska man göra ett steg istället?
 
Skippa steg om det går. Opraktiskt med barnvagnar, pirror, cyklar, gamla människor. Ja egentligen på alla sätt :)

Enklare att sänka gräsmattan runt om istället så att klipparen kommer åt allt och du slipper jobba extra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.