Hej!

Letar handdukstorkar som kalrar VVC (order från rörmokaren) Hittade handdukstork bara på Svedbergs, men den fick inte monteras med VVC. Är det någon som vet vilka firmor som gör sådana?

//Jenny
 
Uhmm... :-[ vad är VVC??

MVH/Christina.
 
Erhm.. Ja alltså som jag förstod det på röris så är VVC när man använder färskvatten, inte ett slutet system. Jag tror att det står för VarmVattenCirkulation.

/Jenny
 
Vad är det som är finessen med det systemet?? :D

MVH/Christina.
 
Hej!

Finessen är att vattnet värms upp av bergvärmepumpen, inte av en separat (el-)patron. Eftersom bergvärmen är förhållandevis billig och vi kommer att ha rätt stora tankar så blir det liksom enklare. Det verkar dock som om de flesta handdukstorkar är gjorda för separat patron.

/Jenny
 
Och hur värms de vanliga elementen / golvvärmen upp då?. På vilket sätt skiljer sig en handdukstork ifrån ett element?
 
Det är just det. Vanliga element och vattenburen golvvärme värms av, i vårt fall, bergvärmepumpen. Handdukstorken däremot har egen elpatron som värmer upp vattnet i ett slutet system.
 
Liten skrev:
Handdukstorken däremot har egen elpatron som värmer upp vattnet i ett slutet system.
Är du säker på det? Låter mysko ???.
 
När vi valde handdukstork funderade vi också i banorna kring att koppla den till bergvärmen. Nu blev det inte så.
Det kändes till slut som klar overkill; en handukstork ligger oftast bara på 60w. Så det blev en elektrisk oljefylld tork från LVI, med en elpatron i som värmer. Funkar fint!
 
Vad har hustillverkarna för valmöjlighet då det gäller VVC (varmvattencirkulation)?

Är det några på forumet som har detta installerat eller är det så att det är standard i dagens moderna hus?

Orsaken till att jag frågar är de aktuella ämnet om "Legionärsjukan" som uppstår då man har stillastående "Varmvatten".

 
KarlXII skrev:
När vi valde handdukstork funderade vi också i banorna kring att koppla den till bergvärmen. Nu blev det inte så.
Det kändes till slut som klar overkill; en handukstork ligger oftast bara på 60w. Så det blev en elektrisk oljefylld tork från LVI, med en elpatron i som värmer. Funkar fint!
Fram till nu var jag säker på att jag minsann skulle använda VPn för att värma handdukarna. Nu när jag börjar fatta hur inihelvitta många rör det krävs för att fixa golvvärme och tappvatten till badrum och toalett (6 tappställen + stam för kök och framtida spa i källaren) känns det som att böket med att få till ytterligare ett rörelände vida överstiger vinsten med att spara några kronor med VP-värmning.

Det bli sannolikt elpatronvärmning om det inte slumpar sig så att det kommer vara väldigt enkelt att ansluta torken till golvvärmen - vilket det förstås inte kommer att vara.
 
Mogge skrev:
vvc är varmvattnet som går i en slinga, och på den kan man då värma handukstorken.
Finns även för vattenburen värme, samma princip varmt vatten som cirkulerar igenom.
Sen finns dom som drivs av 230v.

Jag antar att skillnaden mellan en för vvc och en för vattenburen har med materialet att göra, vvc innehåller nog ganska syrerikt vatten.
Vilket inte vattenburet gör...
Bara gissar!  ;D

Du har så rätt!
Det handlar inte om bergvärme eller el, det handlar om att din handdusktork börjar rosta innifrån om du kopplar fel handdukstork till fel system.
VVS som sagt innehåller för mycket syre och kräver du en annat tork, men det finns!! Förvånar mig att Svedbergs inte har det, kolla en ggn till. ::)

 
Dom monterade en på jobbet.
Blev varm som tusan.
Rörisen fick strypa in den till ett minimum.
Fördelen med en kopplad till vvc:n är
att när sommaren kommer och elementen
är nästan avstängda så får du
ingen värme på en kopplad på element vattnet.

Kan det bli legionärssjuka av en kopplad
på vvc det vattnet snurrar ju runt hela tiden.

Mvh Putte
 
Jag är inte riktigt med på vad en WC/VC-handukstorkare. Men jag tror att det är vad vi har.
Vi plockade bort elementet i vårt badrum och bytte ut den mot en Svedbergs handdukstork som kopplades på det vattenburna värmesystemet i huset (bostadsrättsförening).
Alltid varmt och skönt förutom på sommaren då värmen stängs av. Vill man ha värme på sommaren kan man ansluta en elpatron som fixar det.
Dylika handdukstorkare finns lite överallt. Sigro.se har ett stort utbud och jag vill minnas att vi beställde vår där.
Lycka till.
 
OT: grejjen med VVC är oxå att man alltid har varmt vatten i kranen direkt eftersom det varma vattnet cirkulerar. VVC-torkar måste vara i rostfritt om jag inte missminner mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.