Hittade en läcka under diskhon i min bostadsrätt, flyttade bort diskmaskin för rörmokarn kommer imorgon, såg att de va fuktigt och rev bort mattan under diskmaskin, och det luktar källare. Spånskiva på plast och under detta sand. Kan jag kapa bort närmaste metern spånskiva och inspektera, låta det torka ur sen på med ny spån och golv. Eller måste hela skiten bort, sand mm. Sanden är lätt fuktig just rund där läckan varit.
 
BirgitS
Det är nog bra om du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Du borde inte behöva ta bort sanden men den behöver torka upp innan du lägger på en ny skiva.
 
S
vi river alltid bort sanden. sätter ett nivell golv eller spånskiva på distansskruv sedan
 
Jag förstår att det är så det görs av fackmän, men jag som ogärna bryter upp hela golvet och river köket. Skulle det räcka att kapa bort golvspånet som är skadat, sen köra en avfuktare till det är torrt , fuktmäta och återerställa när det är torrt? Svårt att svara på såklart utan att veta mer såklart. Men rent teoretiskt.
 
Sanden är ju också ljudisolerande till grannen under
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl troligt att ditt försäkringsbolag skickar ut en besiktningsman som bedömer hur det ser ut och vad som behöver göras.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur fungerar sånt med försäkringsbolag, någon med erfarenheter?
Lägger man bollen hos dem och betalar självrisk, får boende betalt under tiden om man inte kan bo kvar, och flyttar in när det är återställt till 100%?' Eller måste man strida för allt?återställa saker själv?
Jag har dåliga erfarenheter från när kaklet lossnat från väggen i dushen och killen från försäkri.gbolaget jämnförde med en tapet som lossnat från väggen i vardagsrummet och sa att det inte var en försäkringfråga.
Jag har
Folksam hemförs
Dalarnas försäkringbolag bostadsrättsförs via föreningen.
 
Hsb lägenhet
 
BirgitS
Kontakta Dalarnas försäkringsbolag.

När vi bodde i hus fick vi en vattenskada i en dusch eftersom det blev en spricka i våtrumsmattan efter drygt 20 år och försäkringsbolaget betalade ut 25 000 kr för utbyte av den skadade spånskivan (eller vad det nu var under mattan). Vi gjorde då en totalrenovering av det badrummet så de 25 000 kr blev ett bra bidrag till det.

En granne drabbades av en stor vattenskada i en vägg och deras försäkringsbolag ordnade byggfläktar som stod och gick i några månader efter att väggen öppnats upp.

De kommer ju inte att betala ett annat boende för dig för det går ju bra att bo i en lägenhet även med en byggfläkt gående och under en reparation.
 
Vad jag fått för mig nu, är attbostadsrättsförsäkringen tar urrivning, och urtorkning, och återställning bortsett från ytskikt.och att hemförsäkringen ev tar golv, köksstomme(1skåp).
Pratade med fastighetsförvaltaren som ringde dalarnas som ska tala med okab och återkomma till mig. Ska bli spännande att se vart detta landar.
 
T
Vi hade en läcka som din när jag bodde i bostadsrätt. Upptäcktes av grannen under som kom och berättade att hans kökstak börjat "bubbla" med vattenfyllda blåsor... inte så kul.

Jag pratade med föreningens fastighetsskötare som sa att de(brf) står för just det du beskriver ovan: urrivning, torkning och återställning fram till och med nytt undergolv. VI fick stå för ytskiktet som var plastmatta samt ommålning av grannens tak..

Det kom ett par gubbar som rev upp hela köksgolvet, grävde ur sanden och ställde hela köksinredningen på klossar(fortfarande fäst mot vägg). Sedan blev det avfuktare i flera veckor för att torka ut betongen och sedan monterades nivellgolv utan ny sand.
Tyvärr blev det lite "burkigt" ljud när man gick på golvet men inte så farligt, grannen under sa också att det hörde lite mer men inte störande.

Jag pratade med försäkringsbolaget om återställandet och kollade med dem om jag kunde byta från matta till klickgolv och hur vi skulle kunna hantera det. De tyckte att det var OK om jag stod för mellanskillnaden för materialet - de ansåg att arbetskostnaden för att lägga matta var jämförbar med att lägga klickgolv - så jag skaffade fram det golv jag ville ha och sen fick jag utbetalt vad plastmattan skulle ersatts med.

Sen lades det in av de hantverkare som föreningen anlitat för resten och försäkringsbolaget gjorde upp med dem.
 
Så ditt försäkringbolag tog kostnaden för återställning av ytskikt hos dig och grannen?
När du skriver brf, menar du då att brf tog det eller försäkringen som DU har via ditt medlemskap i föreningen?altså bostadsrättförsäkring.
 
Eftersom det är BRF som äger huset är det rimligt att man tar det genom dom
 
M
Man kontaktar BRF/förvaltaren som skickar dit nån som besiktar skadan och någon som river. Sen tar din hemförsäkring med bostadsrättstillägg (som man bör ha) ytskikten hos dig och grannen. Om skadan beror på något som föreningen har underhållsansvar för är det din försäkring som tar dina ytskikt och grannens försäkring som tar dennes ytskikt.

Observera att DU har rätt att välja vilken entreprenör du vill (eller göra det själv) för att återställa dina ytskikt. Den entreprenör som kommer genom föreningen kommer kanske att få det att verka som att de såklart ska ta det också "när de ändå håller på". Så är det inte.

Observera nr 2 är att de som besiktar inte alltid är jättekompetenta (kanske ett storstadsproblem) och kan rekommendera ett väldigt generöst rivande. Det är läge att försöka ha lite koll själv. I mitt fall hade det annars eventuellt betytt rivning av ett nybyggt badrum för lite fukt i kanten av golvet vid dörren (som kom från värmerör under hallgolvet utanför). Fukthalten var då ungefär samma som vad den normalt är i hyfsat nygjutet golv. Det verkade besiktningsmannen ha noll koll på.
 
T
pfk skrev:
Så ditt försäkringbolag tog kostnaden för återställning av ytskikt hos dig och grannen?
När du skriver brf, menar du då att brf tog det eller försäkringen som DU har via ditt medlemskap i föreningen?altså bostadsrättförsäkring.
Jag menade att bostadsrättsföreningen stod för kostnaden att riva, torka ut och återställa till undergolv. De hade ingen försäkring utan betalade direkt då det för vår förening inte var "värt" att ha en försäkring för den här typen av skador. Premien var så hög att det var billigare att ta kostnaden när den uppstod(vilket inte var så ofta)

Min egen försäkring stod för återställandet av de ytskikt som påverkats hos mig och (tror jag) grannens självrisk och grannens försäkringsbolag stod för återställandet av hans kökstak. Det är så jag minns det så här 15 år senare.

Vattenskadan uppstod i mitt kök därför att en koppling till diskmaskinen som var gjord innan vi flyttade in stod och doppade. Det var inget som vi hade märkt innan grannen under kom och berättade att vi hade läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.