Vi håller på att renovera ett hus från 1934 och har bakom ett element hittat 6 lager med tapet. Det hade varit fantastiskt om man hade kunnat få veta lite mer om hur gamla tapeterna skulle kunna vara.

Har ni några tips på hur man kan datera dem?
Eller bra länkar vart man kan leta?

Gamla tapetlager från renovering med numrerade sektioner som visar olika mönster och tidsperioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis skar vi ut detta stycke för att kunna bevara det för framtiden.
 
Vad är det för material och konstruktion på själva väggen? Det kan säga en del om den maximala åldern på tapeterna iallafall.
 
BirgitS
  • Gilla
Glädje i hjärtat
  • Laddar…
Jag har jätte dålig koll på vad de olika matrialen heter *skäms*.
Den första tapeten (nr 1) sitter på en tunn masonitaktig skiva och där under har jag för mig att det finns en tjockare mjuk skiva (ingen aning vad det materialet heter). Jag ska kolla lite mer noga när jag kommer hem ikväll.
 
3 och 4 är iallafall 50-tal, 3 kan ev även vara sent 40-tal och 4 kan vara tidigt 60-tal, det är ju den som sattes upp överallt i varenda lägenhet i miljonprogrammet tex.

Den blommiga tapeten hittade jag åt dig! Eller iallafall en mycket snarlik.
http://www2.kalmarlansmuseum.se/1/1.0.1.0/32/1/?item=art_art-s1/496

Här hittar du lite info:
https://www.engelskatapetmagasinet.se/sv/tapeter-historik

Kanske kan du hitta igen dem hä?
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=topic:"Heminredning+:+Tapeter"
 
  • Gilla
Glädje i hjärtat
  • Laddar…
Glädje i hjärtat skrev:
Jag har jätte dålig koll på vad de olika matrialen heter *skäms*.
Den första tapeten (nr 1) sitter på en tunn masonitaktig skiva och där under har jag för mig att det finns en tjockare mjuk skiva (ingen aning vad det materialet heter). Jag ska kolla lite mer noga när jag kommer hem ikväll.
Ok. Förmodligen masonit på Tretex (porös board). Jag vet inte när man började använda dom materialen, men det var iallafall vanligt under 50-talet.
 
2:an (eller mycket snarlik) hade vi innan i vår timmerstuga som originaltapet. Uppsatt byggåret 1943

Övriga uppskattar jag lite: 3an 50-tal och 4an 60-tal.
 
  • Gilla
Glädje i hjärtat
  • Laddar…
  • Gilla
Glädje i hjärtat
  • Laddar…
Det sitter inte fler tapetlager under tretexskivan?
 
useless skrev:
Ok. Förmodligen masonit på Tretex (porös board). Jag vet inte när man började använda dom materialen, men det var iallafall vanligt under 50-talet.
Alla tapeterna satt direkt på tretex.
 
Jag skulle försöka lossa tapeterna idag för att kunna rama in dem. Då visade det sig att tapet nummer 1 den som jag först tyckte verkade ganska tråkig hade inslag av guldiga ränder och lila blommor.
Gammal tapet med guldiga ränder och mönster av lila blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KalleVonAnka och 1 till
  • Laddar…
Guldet såg jag redan på ditt första foto, men blommorna var ju en överraskning. Bildgoogling ger att det är en typisk 30-talstapet även om jag inte hittar igen just den.

Kolla gärna om det finns ytterligare tapetlager under treetexskivan, den motsvarar ju vår tids renoveringsgips.
 
  • Gilla
Glädje i hjärtat
  • Laddar…
BirgitS
Verkar som att de har tapetserat om väldigt regelbundet var 10:e år från husbygget -34 fram till 80-talet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bildgoogling har jag inte ens tänkt på, tack för tipset.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.