ska nu sätta upp downlight i taket på 3 sovrum och ett badrum.

Sovrum 1 och 2 är på 10 kvm avlånga
Sovrum 3 är 16 kvm och fyrkantigt
Badrum är 7 kvm fyrkantigt

Hur många downligts per rum är att rekommendera i rum som dessa?
Hur långt avstånd ska det vara mellan varje lampa?

Tacksam för hjälp
 
I badrum brukar man säga 1 lampa /kvm... Jag skulle nog köra lika många i sovrummen... Det finns ju dimmers o ställa ljusstyrkan med..
 
Känns ju mycket med 16 spottar i ett sovrum?

Själv hade jag tänkt 4-6 stycken :)

jag är väl ute och cyklar....

Men 6 i ett badrum på 7 kvm låter ju rimligt
 
Hej,
Vi har 17 st spottar i ett rum på 46 kvm med ryggåstak. I badrummet, ca 7 kvm, har vi 4 st spottar. Tror inte alls att du behöver 16 spottar i ett sovrum, men kanske 10 ca. Det är ju lite beroende på hus ljust du vill kunna ha.
 
Håller med om att de kan bli mycket... Men jag skulle nog ha en 10 st ivarjefall... Tänk på att spottar ger ett riktat ljus... Jag har 9 spottar i vårt badrum på 8 kvm.... HAde inte skadat med ett par till...
 
Tänk på att det finns spottar med olika effekter, vilket förstås påverkar antalet. Dessutom finns det spottar med olika spridningsvinkel. En spot per kvm avser 20W, typiskt i badrum. Dessutom varierar ljusutbytet för olika spottar!
 
Vi hade tänkt välja 220v på 50 w, det är ganska bra drag i dom. Givetvis med dimmer. så då kanske man inte behöver så många?

Praktiskt att koppla dom direkt på "knappen" och slippa att blanda in transformatorer.
 
En per kvm känns som overkill eftersom knappast någon har spottar till annat än "mysbelysning". Vill man ha riktigt bra ljus bör man inte välja spottar överhuvudtaget.

Vi har ungefär en spott per 2 kvm och det räcker för mysbelysning men inte som läsbelysning.

Att sätta spottar i ett nybygge kostar mellan 600-1000 spänn om man ska anlita en firma, så man bör nog tänka till rejält först... ;)
 
3 saker när det gäller downlights.

1. 220 modellen är ju prktisk...men ger ett mycket gulare ljus...
12 v modellen ett vitt rent ljus.
Vitt ljus påverkar inte tex färgen på en tapet så mycket som ett gulare ljus.
Bara så man vet.

2. Tänk inte bara på antalet !!!
Jag har i mitt allrum (25 m2 ) 18 st.
2 grupperá 6 st vilket gör att man kan dimra lite olika o få mer liv i rummet.
Dom ligger alltså inte 6 till höger o 6 till vänster utan lite blandade.
Ytterligare 6 st belyser tavlor mm.
Alla tre grupper ligger på varsin dimmer.
Det finns oxå olika varienter, tex "eyeball" som kan vinklas (för tavlor mm)
Mycket nöjd med detta upplägg.

3. Innbygnads lådan måste ha rätt volym.
Detta vet jag inte nått om o kommer själv lägga ut en tråd om detta.
Hade planerat 1L målarburkar i plåt...men fick nej av min leverantör...
Får se vad som händer där....


Anders, ljusteknikern...
(som av praktiska skäl måste ha 220 v modellen...snyft...)

 
Jag skulle sätta 3-4 spottar längs en vägg, något mindre än en meter ifrån. Då får man en ljus fond (om nu lämplig vägg finns). Alternativt en spot i varje hörn. Sedan skulle jag istället komplettera detta med annan belysning som sänglampor och kanske nån vägglampett. Men det är jag det.
 
Jag har lekt med tanken på att ha spottar i alla rum som allmänbelysning, fondvägg o dyl. Och komplettera detta med coola punktbelysningar, men jag är lite rädd att dt ser taffligt ut.

Fråga, om man grupperar spottar och vill dimma dem separat utan att få en megapanel med dimmrar hur gör man då? Finns små dimrar eller någon smartare enkel lösning?
 
dare skrev:
Jag har lekt med tanken på att ha spottar i alla rum som allmänbelysning, fondvägg o dyl. Och komplettera detta med coola punktbelysningar, men jag är lite rädd att dt ser taffligt ut.

Fråga, om man grupperar spottar och vill dimma dem separat utan att få en megapanel med dimmrar hur gör man då? Finns små dimrar eller någon smartare enkel lösning?
Jag skulle föreslå en 3g 1pol + tre st tryckknappsdimmer, då får du iallafall tre individuella grupper att reglera utan att ha en stor taskig panel.

T.ex:



107520-1.jpg

+

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8752
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.