Tackar för den länken precis vad jag behöver :)
Man lär sig något varje dag :D

Igår hände det att tankarna började svänga från puts till att trots allt regla upp väggen och sätta gips alt spånskivor ::) dvs tillbaka på ruta 1 igen :-/

Under hela funderandet har den bättre hälften velat ha uppreglade väggar av olika anledningar men hon har sagt att jag får avgöra. Hon hittar bara fördelar med uppreglad vägg och jag bara fördelar med putsad vägg. Typiskt fruntimmer att säga en sak och mena något annat ;)

Hursomhelst efter lite räknande kom jag fram till att putsbruk för hela rummet hamnar på ca 1500kr (1 cm tjockt).

Beräkningen gav också att alternativet träregel (med tjärpapp bakom) och någon sorts skiva hamnar på ca 2000kr. (skruv och spik ej inräknat).

Slutsats:
Skillnaden i pris motiverar varken det ena eller det andra :)
Arbetsinsatsen blir troligen lägre om man väljer att regla upp väggen.
Sambon blir antagligen gladare (utan att erkänna det) om det blir skivor på väggarna. Det kan dessutom vara bra för förhandlingsläget inför kommande garagebygge om hon får bestämma nu ;) ;D
Just nu lutar det åt att regla upp väggen, trots att jag får ge mig tillslut :p



 
HEJ!
Hur skulle det fungera att sätta gipsskivor direkt mot lecan? med sättlim, gips eller något liknande som fäste, dvs utan reglar bakom. Då kan lecan se ut lite som den vill och kabelrör osv går att hacka in i lecan och bara täckaför med gipsskivor.
 
Tja, kanske ???
Vitsen med reglarna skulle vara att vetilera väggen bakom skivorna. Jag vill alltså inte att skivorna ska läggas direkt mot väggen och riskera att ev fukt kryper in i skivorna.
Väggen kommer att ventileras både upptill och nertill isåfall.
 
Jag skulle säga plåtreglar och våtrumsgips, alt putsning jag.

(Skall just fara hem och bygga en plåt/gipsvägg i källaren)
 
AArgggg -ytterligare ett förslag ;)

Hur f.n ska jag kunna bestämma mig ::)

Vad är skillnaden mellan våtrumsgips och vanlig gips ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.