Hej, jag gör (som flera andra här på forumet en långsam renovering av ett badrum. Jag är i en källare med 210 cm i takhöjd.
Min kakelkille tipsade om att använda lux element som väggskivor eftersom väggen var i behov av väldigt mkt kärlek för att bli kaklingsbar. Jag har aldrig jobbat med sten förut (eller renoverat badrum, eller något alls innan, satt tapeter) så jag tyckte det lät sjukt jobbigt att ta ner alla gammal puts bara för att sätta upp ny. Så det blev skivor!
Nu har jag satt upp första skivan och är helnöjd. Blir en liten luftspalt bakom och skivorna är lättarbetade. MEN, som de är nu så blir det lite bongotrumma av det hela... Är detta något som kraftigt dämpas sedan när man slänger på lite kakelplattor? Jag vill tro det men jag vet ju inte :(

Anledningen till att det blev jackon-skivor istället för lux var att Jackon fanns hos närmaste karl Hedin och montageanvisningarna var mycket lika.

Någon som hittat på liknande projekt och har koll på ljudet?

Mvh Tobias
 
Just det, bilder vill man alltid ha!


Renoveringsprojekt av ett rum med oskalade väggar, byggmaterial och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Renoveringsarbete i ett rum med oslipade väggar, en stege, och renoveringsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kakel och fix borde dämpa ganska bra. I vanliga svenska trähus har man ju alltid kakel på byggskivor av olika sorter och det här blir nog inte värre än det.
 
Väggarna blir lite stabilare med kakel och fix på. Men eko kommer du alltid få, det är ju karaktären med hårda beläggningar ;)
 
Ser väldigt smidigt ut jämfört med att putsa och med avseende på fönsterhöjden verkar inte källaren ligga särskilt djupt.

Men brukar man inte förespråka diffusionsöppna material på insida källare? Eller spelar det igen roll om det kondenseras fukt i källarväggen så länge det inte finns något som kan mögla?
 
Provrundan skrev:
Men brukar man inte förespråka diffusionsöppna material på insida källare? Eller spelar det igen roll om det kondenseras fukt i källarväggen så länge det inte finns något som kan mögla?
Man brukar säga att man inte ska ha tätskikt på väggar med tillskjutande fukt utifrån. Där får man fundera över hur djupt källaren ligger, hur dräneringen är och om väggen tenderar att vara fuktig. Det blir en bedömningsfråga.
 
Hej, tack för alla svar! Jag hade inte fått något pling i min mejl så trodde ingen svarat så blev väldigt glad nu när jag såg att det var flera stycken som svarat!

För att återkoppla till min vägg så blir det ca 5 mm luftspalt bakom denna skiva. Väggen ligger under mark till kanske 50 procent... (huset är dränerat för en ca 30 år sedan)
Så jag kommer sätta in ett lufthål (med något diskret ventilgaller) både upptill och nertill så att det iaf finns en teoretisk chans att fukt kan luftas ut om det behövs. Jag har inte märkt av någon fukt alls, men så har jag ganska bra ventilation i detta rum (precis bredvid fönstret). Jag kommer inte lägga tätskikt på skivorna heller och jag tror inte dem är 100 procent diffusionstäta (med betoning på tror).
Däremot blir det tätskikt på den del som blir i duschen. Jag har varit noga med att bara bygga i sten eller oorganiska mtrl i allt som är nära vatten. Däremot så kommer jag använda vanliga gipsskivor (dubbelgips) mot bastun eftersom det var gjort så innan (och det såg snustorrt ut efter 20 år). Där är det också trästomme i väggen.
 
Renoveringsprojekt av en dusch, med isolering och förberedelse för murning av ny vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående renovering av duschutrymme med synlig gjuten platta i golvet och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av dusch, gjutet golv syns med isolering och klämskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av ett badrum med nygjutet golv och oputsade väggar, förberedelse för duschinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden visar duschen. Jag kommer mura upp en till vägg med ett stort enkelt fönster i som kommer vara hittat i det ni ser att jag gjutit i golvet. I denna (kuvös) kommer jag tätskikta och sedan upp med två takduschar.

Mvh Tobias
 
Återkommer med ljudnivå när det beger sig!
 
Får man se några efterbilder på hur det blev?

Och gärna fler bilder under processen.
 
D David_Berglund skrev:
Får man se några efterbilder på hur det blev?

Och gärna fler bilder under processen.
Hej, jag är lite restriktiv med att lägga upp bilder här.
Men resultatet blev väldigt bra. Har duschat där så gott som varje dag de senaste åren trots att vi har ett badrum till på första våningen. Men så gött med en stor dusch (y):thinking:
Är jättenöjd med väggarna osv. Rekommenderas(y)
 
T tobbbias skrev:
Återkommer med ljudnivå när det beger sig!
Ljudet har inte varit några problem. Självklart har det varit högljutt där någon gång när 6 stycken barn badat och lekt samtidigt :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.