Jag har länge tittat på fjällstuga och har nu börjat undersöka möjligheten att låta timra en liten enklare stuga! Det jag är ute efter är en liten timrad stuga ca 60-65 kvm, två sovrum, badrum och ett vardagsrum med litet öppet kök.
Vill gärna att den får lite fäbodstuk, det ska helst vara med torvtak och så nära oldschool stuga som möjligt. Ingen platta utan plint känns mer rätt.
Stugan kommer att användas kanske 1 - 2 månader per år i kortare perioder.

Alla tips, erfarenheter och kostnadsberäkningar mottages varmt!
 
Ta en semestertur mot dalarna och leta runt efter någon timmerhustillverkare som har egen skog och håller på hemma och timrar.
 
Workingclasshero skrev:
Ta en semestertur mot dalarna och leta runt efter någon timmerhustillverkare som har egen skog och håller på hemma och timrar.
Jag har hittat ett par timmerhusställen som jag pratat lite med. Vill gärna ha lite tips och erfarenheter av de som beställt elle själva byggt. Lite från konsumentens synvinkel :)
 
Det går bra att timra av 6tums block som är sågade på två sidor. Draget gör man antingen med timmerfräs eller med motorsåg.
Personligen tycker jag att det blir snyggare om man bibehåller topp-rot variationen i timret på traditionellt vis. Det tar någon timme extra att timra ett stockvarv på det viset men å andra sidan sparar man mycket virke när man inte sågar ned varje stock till toppdimensionen och så bygger timret mer på höjden så i slutändan torde tilläggskostnaden bli försumbar.

Om du är nöjd med sågad yta utan och innan behöver man inte stå och slätbila timran för syns skull och då sparar du grova pengar. Att bila tar tid och är därför relativt dyrt.
Som timmerman erbjuder man sig givetvis att bila för att kunna ta mycket mer betalt:cool:

Jag känner några duktiga timmermän i dina trakter som du kan tala med. Skicka ett privat meddelande i så fall.
 
Jag ångrar att jag inte lät handbila yttersidan på stockarna. Plånboken ångrar det inte.......
Jag har lagt mineralull imellan stockarna och lin när jag byggde ut. Välj lin.
Jag gjorde fasten och drog ihop mitt torn med spännband, det var ju ändå 7 metet vägg.
Kolla bilder på timmerhus och välj detaljer som utsvängda knutar nedtill exempelvis.
 
Tack fö alla tips! Handbilat på utsidan är otroligt snyggt! Tror nog att det är bättre att satsa på exakt som man vill ha det i början och hellre vänta med saker inomhus. Stommen kommer ju att vara kvar ett tag :)

Fått tips att köra på 7 tum eftersom jag antagligen inte kommer att göra några innerväggar ... 8 tum blir lite klumpigt, eller?

Har ni några prisuppskattningar för era byggen?
 
7 tums isolerar ju litet bättre och det är ju en klar fördel.

8 tums timmer vill bli nästan runt i skatan (toppen) om man skall få ut en vettig stocklängd med nutidens halvvuxna skog. Då blir det svårt att få ihop täta och snygga knutar. I synnerhet med raka knutar som ju är betydligt billigare att timra än hästhuvudsknut (sexkantig dalaknut).

Framför allt är det viktigt att planlösningen och placering och storlek på öppningar är planerat för att timras. De traditionella lösningarna var anpassade för timring medan många nutida lösningar inte är det och så blir det problem med sättningar och annat.

Var skall stugan byggas? Man vill ju gärna anpassa till traditionen på orten.
 
Härjedalen-trakten är väl planen att stugan ska hamna!
Har hört olika om vilken grund man bör köra, vissa säger att platta är bäst. Jag vill helst ha torpargrund men enligt en del ska det lätt bli fuktproblem i sådana konstruktioner
 
Ska du ha 230 volt framdraget?

Jag skulle idag aldrig bygga en timmerstuga. Lagom tills det är dags att åka hem har man fått upp värmen i väggarna. Torvtaket är vacker och lätt att sköta men kräver låg lutning på taket. Om du inte isolerar på insidan så kommer taket kyla stugan väldigt mycket. För oss är det i stort sett bara den varmaste veckan på sommaren som grästaket är svalkande skönt.

Nej, aldrig mer timmer.
 
Vad jag vill säga är väl att min erfarenhet hittills är att det ska vara enkelt att åka dit, att vara och underhålla. Dessutom får man mycket mer för pengarna om man kör lösvirke. Bygger man rejält så kommer det också att stå sig länge. Det går ju att överdimensionera om vill så att säga :)

Jag ångrar varje dag att jag ritade, lät timra och byggde upp min stuga. Men å andra sidan hade jag väl grämt mig in i det oändliga om jag inte hade följt min dröm.
 
Självklart vill jag ha 220 v, dusch & toalett etc.
Tack för berättelsen, låter inte helt kul! Har dock inte hört så mycket negativt tidigare men jag tar absolut din berättelse i beräkningen nu!
 
Jag skulle föreslå en gyllene medelväg. En timra med ekofiber i mellantak och torpargrund.

Timran tål nämligen att kallställas utan sådana fuktproblem som hör ihop med moderna tjockt isolerade resvirkeshus samtidigt som den jämnar ut temperaturen inomhus.
Samtidigt vill du ju inte ha en hel betongplatta att värma upp när du kommer dit. Då blir det för stor klimatutjämning och tar flera dygn att få upp värmen. Inte heller ett dåligt isolerat torvtak som drar hutlösa mängder värme när man skall ha upp värmen..
 
Lutar just nu åt timrad stuga på ca 75 kvm i 6" timmer (8" ser lite klumpigt ut), grunden blir nog gjuten platta med golvvärme för någon slags underhållsvärme och oljefyllda elelement för uppvärmning när man ska dit.
Torvtak, ska tydligen vara bra i snösäkra områden då snön ligger kvar på taket och isolerar extra också. Men framförallt snyggt! :)

Håller på att försöka räkna ut vad en platta kostar men lättare sagt än gjort! Typ 120000 - 150000 verkar vara en bra bollparksgissning.
 
Jag tycker det låter ofattbart lyxigt.....långt från en enkel stuga.....
 
Jag handbilar alla mina stugor utvändigt. Köparna vill ha det, otroligt snyggt, blankare yta tål fukt bättre, kostar inte grova pengar. Det ska man ej välja bort tycker jag om det passar i den miljö det ska stå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.