Tjena!

Vad är det här eluttaget gjort av för konstigt material? Känns inte metalliskt, misstänkte först eternit, för det ser ut lite så på avskavda bitar. Men inte gjorde man väl sådana där produkter av asbest?!

Beskrivet slitet och avskavt blått eluttag monterat vid röd vägg, ser potentiellt icke-metalliskt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt slitet eluttag monterat på trävägg, ser ut som eternit, delvis avskavt och rostigt med inkopplat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Aluminium eller magnesium. Skrapa av en bit och lägg på ett papper som du tänder på.
 
  • Gilla
greenhouse
  • Laddar…
tommib
Om jag ska gissa utan att veta så skulle jag säga pressgjuten aluminium. Skulle också kunna vara stål men det känns mindre sannolikt.

Någon asbest tror jag inte att du behöver oroa dig för i just uttaget. Däremot verkar du ha fått det på hjärnan. Det är bra att vara försiktig med asbest men det är inte något som står särskilt högt på dödsorsakslistan.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 7 till
  • Laddar…
Aluminium, Zink eller Zink-Aluminiumlegering (Zamac), tre vanliga material för pressgjutna dosor, askar och lådor …
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Kolla så att du inte har asbest kablar. Vanligt i röda stall mm.
 
  • Gilla
Beltis och 3 till
  • Laddar…
Pressgjuten aluminium, en legering som heter silumin.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Borde ju förstått att det inte är nåt asbestmaterial. Jo jag har tyvärr nojjat fast vid asbest just nu efter att jag insåg hur jäkla vanligt förekommande det är.

Tack för utmärkta svar! :)
 
Jag kan inte låta bli att undra vad det hade gjort om det VAR asbest i. Det sitter ju utomhus och lär vara helt ofarligt om man inte krossar det.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Troligen är det så Müssli, som sagt.. nojja :(
 
greenhouse skrev:
Borde ju förstått att det inte är nåt asbestmaterial. Jo jag har tyvärr nojjat fast vid asbest just nu efter att jag insåg hur jäkla vanligt förekommande det är.

Tack för utmärkta svar! :)
var har du fått det ifrån att det är vanligt med asbest? Det är ju inte så att man drygade ut allt byggmateriel med det förr.
 
tommib
Inte allt, men mycket.

Det kan bl.a. finnas i rörisolering, ventilationskanaler, byggskivor (t.ex. internit, som kan vara lite lurig), fix/fog, mattlim, pluggmassa, i cement mm.

Så försiktighet är bra vid renovering i gamla hus.
 
Ja det känns nästan som man får utgå ifrån att man hade det i allt om man äger ett hus som renoverades på 60 talet. Tyvärr.
 
Vvs och ventilation är ställen där asbestmaterial användes som isolering. Ventilationsrör av eternittak, skrivmaterial av eternittak i väggar som vindskydd.
Det fanns många användningsområden för detta "fina" och obrännbara och billiga material.
 
Ja fast att säga att det "finns i allt" är ju verkligen att spä på ångesten och rädslan rejält och dessutom går ju då drevet mot att andra blir rädda och bilden av asbest blir ju som den blir........
Men det är såklart bra för de firmorna som undersöker saken, med dagens mätmetoder kan man nog hitta asbest i allt, det kan ju vara så att de rivit nåt i fastigheten tidigare så det finns spår av nåt. Det måste ju nödvändigtvis inte vara i materialet man skickar in utan kanske bara damm eller skräp från byggnationen rent allmänt.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.