Hej,

Som rubriken antyder så vill jag lyfta mitt hus.

Kort om huset, 2 våningshus på betongplatta med tillhörande kallvind, byggår 1948 i Sundbyberg Stockholm.
- En byggnadyta på c:a 80 kvm (10,7x7,5 meter),
- boyta är c:a 140 kvm fördelat på två våningar, sadeltak.
- Grundmur runt huset (hur långt upp den går vet jag ej) runt huset, men i hjärteväggen som finns kan jag se att den går åtminstone 1,8 meter upp och med största sannolikhet går den hela vägen upp ända tills bottenbjälklaget mellan bottenvåningen och en trappa upp.

Problemet som jag har rör min botten plan (som dessutom ligger precis i linje med marknivån runt huset) Takhöjden är c:a 230 cm och huset är det är klaustrofobi varning på den nedre planet.

Jag undrar nu över möjlighet och kostnad för att skapa en meter högre takhöjd på bottenvåningen samtidigt som våning 2 och kallvind/tak behålls och lyfts med.gärna utan att röra bottenplattan och tillhörande avlopp osv..

Är det möjligt (lämpligt) att lyfta husets andra våning med taket från botten våning och sedan bygga-in en högre höjd på såvis? vad är lämpligt? Jag vill naturligtvis inte påkosta skjortan för ändramålet, men funderar på att det kan vara värdefullt när jag ändå vill bygga ut huset på en av långsidorna.

Tacksam för svar och diskussion.

Mvh
 
Skjortan lär behöva bli rätt så påskostad är jag rädd! Tillåter detaljplanen din ökning av takhöjden ?
 
Tack för ditt svar Jonatan, att det kostar får jag räkna med :).
Detaljplanen tillåter en nockhöjd på 11 meter och jag har c:a 8 meter nu. Så det ska inte vara några problem enligt stadsbyggnadsförvaltningen eller detaljplanen.
 
Oj, 11 M var generöst! Allt är möjligt när det gäller hus och ombyggnationer , du lär behöva en konstruktör / byggnadsingenjör för att komma vidare med beräkningar för bärighet och intyg till bygglovsavd.
 
Jag tycker det låter på tok för dyrt i förhållande till nyttan.
 
2,30 m är ju väldigt generöst.
Vi har 2,0 m i takhöjd, mellan takbjälkarna. Det ger en trevlig känsla tycker jag, men då är jag ju normallång. Har en lite längre kompis som brukar gnöla om dörrposter och takbjälkar när han är här... :banghead:

Normalt hade det varit bättre att byta hus (flytta), men i Sthlm är det förmodligen lättare sagt än gjort.

Hade det varit ett timmerhus hade det förmodligen varit förhållandevis enkelt, (att lyfta), men det gissar jag att det inte är?
 
11 meter är generöst, skönt att man får göra något rätt tänker jag.

Jag förstår mycket väl synpunkten kring kostnad vs. nytta - lite mera bakgrund kanske sätter lite ljus på saken - vi flyttade in för c:a ett år sedan och har "bott in" kåken och kommit fram till att det vi känner oss instängda och tappat lusten att bo kvar här.

Avser nu på att bygga ut huset och samtidigt som det även höja takhöjden på befintlig yta på botten våningen, kanske inte 2 flugor i en smäll - men jag tänker att det är mindre omständigt och krävande om utbyggnaden görs samtidigt som "lyftet", detta skulle då ge ett enormt värde till den "gamla" boytan samt till utbyggnaden.


Som du säger, att flytta är sista alternativet. Tyvärr är det inte timmerhus - som jag förstått (efter en massa googlande) så skulle det vara lättare då.
 
Lägg gärna ut bild utvändigt så vi förstår samt skiss/ritning på utbyggnaden / höjningen.
 
harry73
Så då har stenväggar på bottenplanet och plan 2 och tak är träkonstruktion?
 
Se följande 2 bilder. 1 bilden med två hus vyer är tillbyggnaden inritad (ursäkta det dåliga ritandet) detta är baksidan av huset, jag tog 2 bilder från olika vinklar så det syns hur det kan tänkas se ut. (tänk på att jag inte tagit med den nya "takhöjden" i beräkningen här.
i andra bilden är bilder för fasaden idag, gammal bygglovsritning. Handritade arkitekturritningar av husfasad och dess tillbyggnad från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss på hus med inritad tillbyggnad från två vinklar, inkluderar ej nya takhöjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Observera att jag har byggrätt till c:a 40 kvm, som jag vill bygga ut på två plan. Utbyggnaden från huskroppen behöver ligga över 1 meter från hus kanten på var sida, ser lite konstigt ut på bilden bara.
 
Redigerat:
Ta inte detta på fel sätt, men konstigare fönstersättning har jag aldrig sett! Är det arkitektritat ?
 
harry73 skrev:
Så då har stenväggar på bottenplanet och plan 2 och tak är träkonstruktion?
Hej,
Plan 2 och tak är träkonstruktion i "grunden" dock så är hela husets fasad putsad.
.
Bottenplan är dessvärre ett flertal lager, inn-ifrån är lagren gipst/trä/mur/isolering av något slag/ trä och slutligen puts.
 
Jonatan79 skrev:
Ta inte detta på fel sätt, men konstigare fönstersättning har jag aldrig sett! Är det arkitektritat ?
Jag håller med dig, EJ arkitektritad - kopierade in några fönster via Sketchup för att få en uppfattning men har inte hunnit justera när jag gjorde lite förändring i tillbyggnaden.
 
Hehe, anade att det var ett utkast, puh ;)
 
  • Gilla
sumpan2017
  • Laddar…
harry73
När du skriver mur uppfattar jag det som att den bärande delen av väggen är sten/betong.
Och då borde det vara möjligt att flera domkrafter som lyfter upp plan 2. Antingen genom att göra en ram på insidan av väggen där man lyfter hela bjälklaget eller på utsidan där man monterar en ram på väggen ( eller både och beroende på huset är byggt)
Sedan lyftar man överdelen i stegvis. När man kommit tillräckligt hög kan man mura ett lager med tegelsten eller betobgblock eller vad man än använder, och därefter börjar lyftprocessen om igen tills man når rätt höjd.
Så det borde gå. Vet dock ej vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.