A
Hejsan,

Har upptäckt att efter jag duschat varmt länge 10-20 min så bildas de en liten pöl, säg 10x10cm under fjärrvärmeväxlaren.

Bara om man spolat varmvatten en längre stund. Jag har känt med fingrar och försökt lokalisera var de kommer ifrån men de är i princip omöjligt.

Är detta normalt?
 
Har du kollat så det inte är vatten från säkerhetsventilen?
 
A
Hmm, nej de har jag inte kollat. De kommer ju ner två rör från säkerhetsventilerna, och dom verkar torra. De är somsagt bara när man spolar varmvatten länge. Kör på 0,9bar i systemet. Tror säkerhetsventilerna löser ut vid 2,5?
 
Det är normalt att det läcker ut lite från varmvattenberedaren när man använt mycket varmvatten och systemet fylls upp med kallt som ju expanderar när det värms.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
En fjärrvärmeväxlare brukar väl inte ha nån varmvattenberedare?
 
A
Hmm nej tror inte de är någon beredare i min central? Eller de är ju iof en röd behållare men dock liten, ca. 5 liter(?)

Ska då detta vatten komma från rören som går från säkerhetsventilerna?
 
Ja. Om det kommer från säkerhetsventilen så borde det rinna ut genom skvallerröret. Går det inte att följa fukten uppåt för att se vart det kommer ifrån? Spola varmvatten samtidigt kanske?

Den röda burken är expansionskärlet till värmesystemet...
 
Är det varmt och fuktig luft i rummet där fjärrvärmecentralen är?
Hänger ni blöt tvätt där?

Linda något varv toapapper runt valda rör i fjärrvärmecentralen för att försöka lokalisera var fukten kommer ifrån.
Vi har varit tvungna att isolera kallvattenrören för att det inte ska bli en massa kondens.

Vår fjärrvärmecentral har dessa tryck på säkerhetsventilerna samt volymer i plattvärmeväxlarna:
Radiatorsidan: 2,5 bar, 0,4 liter, kör ca 1,3 bar.
Varmvattensidan: 9 bar, 0,6 liter, kommunalt vatten ca 4 bar.
Fjärrvärmesidan: - bar, 1 liter.

Sedan brukar fjärrvärmecentralerna vara konstruerade så att när man slutar att ta varmvatten så stängs fjärrvärmevattnet av till tappvarmvattenplattvärmeväxlaren, med andra ord så kyls vattnet av i växlaren med tiden.

Lite OT. Vi har problemet att vattenvolymen på tappvarmvattensidan (växlare & rörledningar) är så stor att om vi tappar varmvatten strax innan vi stänger av vattnet med vattenfelsbrytaren så kommer vattenfelsbrytaren att larma för lågt tryck efter en timme eller så, pga att varmvattnet har kallnat och krympt, vi behöver sätta in ett tryckhållningskärl på varmvattensidan.
 
Redigerat:
A
Hej igen,

ca. 23 grader varmt och 20-35% luftfuktighet. Vattnet verkar inte komma från rören från säkerhetsventilerna!
 
förmodligen är det kondens på inkommande kallvattenledning. Om det vore ett litet läckage så borde det läcka hela tiden, men visst finns det en liten möjlighet att det är nån minimal spricka nånstans som öppnar sig tillräckligt mycket när prylarna blir varma av att man har spolat varmvatten ett tag. Men det låter långsökt.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
useless skrev:
En fjärrvärmeväxlare brukar väl inte ha nån varmvattenberedare?
Nån sorts varmvattenberedare måste det ju finnas, även om den värms med fjärrvärmen och inte med el.
 
Har man fjärrvärme är det som useless skriver. Man har ingen vvb. Dock är det vanligt att en tempgivare på utgående tappvatten reglerar en ventil på primärsidan på vvx som värmer och reglerar tappvattnets temp.
 
Redigerat:
plaggis skrev:
Har man fjärrvärme är det som useless skriver. Man har ingen vvb. Dock är det vanligt att en tempgivare på utgående tappvatten reglerar en ventil på primärsidan på vvx som värmer och reglerar tappvattnets temp.
Så man använder det varma vattnet direkt från fjärrvärmenätet? Trodde det var nån sorts värmeväxlare även för tappvarmvatten och inte bara för uppvärmning? Man lär sig något nytt varje dag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.