Hej,

Jag har monterat ihop en måttbeställd Ikea-bänkskiva i två delar, men skulle eventuellt vilja ta isär den. Är det någon som har erfarenhet av det? Den sitter ju med två "tvingar" under, de är ju inga problem att ta bort. Men sen hade man ju nåt "unika color joint" emellan, nån tub som följde med. Jag har frågat Ikea och enligt dem ska det enbart fungera som tätning typ, så det skulle inte vara några problem att ta isär skivan.
Verkligheten verkar dock vara en annan, skivan sitter ihop och verkar inte vilja rubba på sig. Tips på detta någon?

//Fredrik
 
E
Tätningen i skarven är en färgmatchad silikonfog. Kolla om du får i en stålspackel eller liknande i fogen och försök bryta isär.
Eller så skär du silikonfogen med en gipskniv eller brytbladskniv
 
Ja, precis, nåt sånt var det ja. Ok, ska se om jag vågar ge mig på det. Vill ju inte gärna paja skivan heller :) tack för tipset!
 
F frippem skrev:
Ja, precis, nåt sånt var det ja. Ok, ska se om jag vågar ge mig på det. Vill ju inte gärna paja skivan heller :) tack för tipset!
Hej! Hur gick det med att del med? Jag står och funderar på att göra samma sak då jag inte är riktigt nöjd med hur jag fick ihop skarven.

Jag pratade med IKEA också, och de sa samma til mig. Att det inte ska vara någon fara att dela på dem. Men man blir ju lite orolig att man ska förstöra dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.