Hej, se bilder. Hur kan jag lösa dessa problemen bäst?
Mot huset rinner vatten mot grunden & samlas som ni ser.
På andra stället, nära grunden vid trappan så har det även sjunkt ihop. Hur löser jag detta bäst?

Ok även enklast & billigast.
Kan jag göra ngt själv med era tips?
Jag har energi & ork men ingen kunskap. Typ motorn går men ingen sitter vid ratten.

Vattenansamling vid tegelhusgrund med synliga fuktskador nära nedstigande regnrör och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenansamling vid husgrund med synligt sjunkande mark nära källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenansamling vid husgrund med sjunkande stenar nära trappan
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får hyra en diamantkap och skära upp asfalten, fylla på med t.ex. 0-18 grus till rätt nivå och padda detta. Sen är det bara att ringa till en asfaltsfirma, om du inte vill ha annan yta - t.ex. marksten.
 
harry73
Kan det vara att huset har dränering och att jord har spolats ner i dräneringen och att det är dags att göra om dräneringen?

Sedan tycker jag utifrån bilderna inte att det är stora sättningar längs huset. Asfalt slutar ju direkt under fönsterna. Kan det vara att ni har tjäle i marken och att resten av uppfarten har lyft sig? eller har ni dåligt fall från början?
 
Eftersom källarfönstren sitter så nära marken så är det nog svårt att fylla upp mot väggen. ska man göra det riktigt ska man nog ta bort asfalten några meter från huset och skala av så att man får ett lagom fall hela vägen.
 
Hej & tack för era råd. Ja precis, fönsterna sitter ju lågt. Säg att man ändå bara vill ta upp det 50-100 cm från huset är det grus under jag lägger / ngn stenplatta över sedan?
Det är väldigt lite fall som behöver åtgärdas. Sjunker inte alls speciellt mkt mot huset. Tror ni att det kan gå att lösa utan att som det senaste inlägget ta upp flera meter?
Blir för mkt arbete.
 
Plattorna lägger du i sättsand eller makadam 2-4. Sök på nätet hur man lägger marksten så hittar du massor med guider.
 
Ok men nu har jag funderat en del. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.
Det är endast ngn centimeter upp till plåten på fönstret. Men samtidigt kanske det räcker?
Jag menar att det borde ju inte vart sådant här lut i 30 år? Det bör ju har sjunkt lite för att bli på detta sätt.
Och då kanske det räcker med den centimetern.
Isf undrar jag vad som kan vara enklast för mig att lösa iaf nu akut?
Om jag helt skiter i att knacka bort asfalt utan bara fyller på med asfalt el annat material uppepå för att höja marknivån där. Kan det vara en idé?

Och om det inte räcker finns det ngn annan enkel idé för att höja nivån mot huset om jag behöver höja ngt över plåten på fönstret?
Finns inget annat material man bara kan bygga på för att få lutet åt rätt håll?
Jag hade ju velat ta typ ngt siliconliknande för utomhus som man enkelt kan hantera. Finns inget sådant som kan funka?
Det är ju väldigt liten sträcka & lite lut.

Jag hade bara önskar skjuta på problemet till senare. Har lite för mkt just nu att tänka på.
 
harry73
Bästa iden är att inte göra något. Det handlar inte om många liter vatten, och eftersom vattnet finns kvar ett tag efter regnet, läcker inte mycket vatten ner i dräneringen. Eventuellt skulle du kunna täta anslutning mellan vägg och asfalt med lite bitumen, om du då går upp några centimeter på väggen, borde den extra fuktbelastningen på väggen pga vattenpölar vara försumbart
 
Vad vet du om dräneringen?

Det avgör lite omfattningen och hur nära väggen man kan leva med fukt/vatten.
Har du problem på insidan av källarväggarna idag med fukt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att det sjunker beror ju troligen på att materialet rinner ut i dräneringen. Så om du gör något kan det vara bra att kika på om dräneringen behöver fixas, när du ändå håller på. Jag vet många som i samband med det lägger någon form av sten närmast huset istället för att asfaltera hela vägen in.

Det kan även bero på att marken inte varit ordentligt tilltryckt längst in mot huset, det är ju svårt att köra en vält dikt an.
 
Mest troligen är det bara marksättning lokat mot huset.
Men om man ska gräva upp för att höja och läga markplattor så är det lika antagligen dags att titta över dräneringen ändå.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag vet inte så mkt om dräneringen mer än att den gjordes för ca 20 år sedan. Det är inga större problem med fukt i väggarna men det indikerade lite lite vid mätning vid besiktningen.
Kanske kan detta vara en orsak tänker jag?

Nä som skrivet har jag inte möjlighet att praktiskt lösa det denna säsong med att gräva upp ngt större & besiktiga dränering utan jag vill helst lösa det mest akuta på enklaste sättet - Om det finns ngt sådant vill säga?

Det där att täta mot husväggen med ngt, bitumen?
Man kanske även där med det kan höja upp nivån lite så att lutet blir bättre?
Det vore en lösning jag drömde om skulle finnas & vara lämplig med förutsättningarna som är.


Jag tror också att marken sjunkt allteftersom materialet sjunkt ner med vattnet/regnet. Men om jag tätar samt höjer det (för det är inte mkt det sjunkt vid huskanten) så borde väl inte ngt vara galet?
 
harry73
Nej, de är framtagen för ljudisolering och inte för täta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.