Y
Jag vill ersätta min torktumlare med något bättre. Har förberett ett litet rum som torkrum.
Tanken är dels att tvätten inte ska krympa, lukta, eller kosta massor att torka. Året runt.


Alternativ:

1. Fläktkonvektor + takfläkt + avfuktare
2. Torkskåp med fuktavkännare.


Frågan är om det är någon vits med en fläktkonvektor när man har bergvärme, radiatorerna är ju för det mesta kalla och bara pulsar värme ibland?

Tvättstugan värms bara av spillvärmen från bergvärmepumpen. Vanlig radiator och en avfuktare kanske är mest prisvärda?

Vinner jag något på takhöjds fläkten för få luften att snurra runt mer, eller är även detta oekonomisk då rummet inte är kokhett?

Eller blir det tillräckligt bra med bara en avfuktare?
Är en stor avfuktare mer effektiv än en torktumlare?
 
Hur litet är rummet inkl takhöjd? Jag gissar att ett modern torkskåp är snabbast, fräschast och mest ekonomiskt i längden.
 
Ställ in ett torkskåp och häng tvätten där. Torkar på ett dygn utan att ha värmen i skåpet på. Men ha dörren öppen.
 
Y
Rummet kanske är 2x3 och 2.2 högt.
 
Jag kör med avfuktare + bordsfläkt i tvättstugan. Fläkten ligger väl på 30w eller något sådant och kostar alltså 3 öre i timmen att köra. Avfuktaren är på 300W, jag brukar slå på den på en 8 timmars körning. Sedan är all tvätt torr, kostnad under en krona. Och värmen stannar i huset eftersom en avfuktare har ett COP tal på drygt 1.

Underkläder, lakan och handdukar åker torktumlare (kondens). Det är dyrare, kanske 2-3kr/torkning. Å andra sidan stannar värmen i huset.
 
H
I min före detta "lilla" toalett har jag en 200mm datorfläkt som går på 12 volt, drar ungefär 4-5w med adapter. Då jag har frånluftsventil så räcker den luftrörelsen för att både en och två maskiner hinner torka under natten eller några timmar på dagen.
 
Ett par "stänger" över tvättbänk och tvättmaskin sväljer ett par lakan och lite annat:
Två vita horisontella torkstänger monterade högt på en vägg ovanför tvättstuga, och en blå hängande torksnurra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snurran används naturligtvis bara när det är mycket sockar och annan småtvätt.

Och om det är mycket T-shirts mm så plockar vi ner denna:
Väggmonterad torkställning i metall ovanför tvättmaskin i ett tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men snart kommer ju våren, då man kan hänga tvätten ute i sol och vind.
Har faktiskt redan tjuvstartat häromdagen med lite lakan och örngott ute :)
 
I den lilla lägenhet vi hyrde innan så hade vi ett litet föråd där vi hänge tvätten snedtaket, i ett hörn hade vi en frys. Värmen från denna frys fick fart på luften och torkningen. På sommaren var vi tvungna att ha dörren för att det inte skulle bli för varmt.
 
T
Jag har ett torkrum i källaren i samma storleksordning som du har, knappt 2m x 3 m. Det finns ett frimärke till radiator i en änden och värmen ligger på 16-19 grader över året. I taket sitter linor med ca 25 cm mellanrum, ca 15 cm från taket

När vi flyttade in så köpte jag en liten avfuktare som står på golvet och det är det bästa jag gjort. Den har inbyggd fläkt som blåser luften från toppen(går att rikta lite med en "flärp").

Vi har en stor 8kg maskin och jag kan fylla hela torkrummet med tjocka handdukar på kvällen och på morgonen är de helt torra. Mer normal tvätt som kläder torkar på 3-4 timmar. På sommaren får jag vara lite mer noga med att stänga dörren till torkrummet annars tar det lite mer tid att få torrt.

Jag har noterat att hela källaren är torrare än när vi flyttade in men det kan även vara en effekt av ny dränering på två sidor av huset :)

Luftavfuktning och (lite)luftcirkulation är mycket effektivt och extra värme behövs inte om man har någorlunda normal temperatur.
 
olotor skrev:
Ställ in ett torkskåp och häng tvätten där. Torkar på ett dygn utan att ha värmen i skåpet på. Men ha dörren öppen.
Vad är vitsen med att köpa ett torkskåp om man inte har det påslaget och inte stänger dörren? Kan man inte lika gärna köpa en torkställning eller hänga upp några linor för nån tia då?
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Haha, det var det sämsta jag hört på länge. Vår tvätt hänger på linor i tvättstugan, rummet värms med en vanlig radiator, torkar tillräckligt fort. Har el-golvvärme som komplement men används sällan.
 
Jag o frugan har torkat tvätt i nästan två års tid i tvättstugan med endast torkställning/linor och en avfuktare. Det fungerar bra till mycket av tvätten.
Nu har vi även skaffat en torktumlare, ypperligt komplement när man vill köra 3 fulla lass i tvättmaskinen på raken eller för att tumla handdukar så de blir fluffiga och goa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.