S
Nu riktar jag mig in på den variant som värmer upp luft från huset och inte utomhusluft. Har lite funderingar kring dessa.

Hur motverkar man kallras från ventilerna?
Hur motverkar man kondens i solfläkten?
Dessa frågor är ju självklart kopplade till hur väl isolerad solfläkten är. Men jag gissar på att glaset är den svaga punkten medan ramen och ryggen på lådan går att isolera väl. Glaset kan ju göras av både enkel glas, 2-glas, 3-glas, plexi och kanalplast. Vad är mest lämpligt att använda sig av för att undvika problem samtidigt som det är ekonomiskt försvarbart?

Det finns olika varianter av dessa solfläktar, här är några.
1. Luften förs bakom en korrigerad plåt.
2. Luften förs genom ölburkar. (Finns fler varianter av denna)
3. Luften förs genom en labyrint med plåt i botten.
4. Luften förs igenom ett meshnät i aluminium som ligger diagonalt i lådan.
Vilken av dessa tror ni är mest effektiv? Enligt vad jag sett så är meshnätsvarianten bäst i test, men den har låg thermal mass, dvs den kyls av snabbare när solen går i moln. Tankar?

Jag funderar lite på en hybrid där man har både labyrintvarianten och meshnätsvarianten i en och samma solfläkt, men hur mycket pallar en 12v 120mm fläkt? Detta är ju även kopplat till storleken på solfläkten, finns det några ramar man kan hålla sig inom angående storlek och motstånd?

Vilken isolering är bäst lämpad till en solfläkt, jag har ju hört att vissa material som cellplast kan släppa ut farliga gaser vid höga temperaturer. Jag har även hört att asfaboard och andra material kan ge en oönskad doft i huset. Vad bör man hålla sig till och vad är ekonomiskt försvarbart i denna fråga?

Jag har säkert fler tankar om detta, men vi kan ju börja bolla med dessa. (y)
 
Är det sommarstuga?
 
S
Verkstad
 
Vi har en i sommarstugan, funkar sådär, men ventilerar bra och känns inte lika rått.

Men hemma och garage, ser inte grejen med det, solen lyser in genom fönstret och blir varmt inne på våren ändå.
 
S
Denna variant verkar fungera väldigt bra utan aluminium eller nät enligt tillverkaren. Troligen gör den det också så länge solen lyser och jag gissar på att effekten sjunker snabbt så fort solen går i moln. Om man däremot skulle klä den med ett lager aluminium i botten så skulle den termiska massan öka och den skulle klara av mindre moln betydligt bättre.

Soluppvärmare utan aluminium med fläkt och smala horisontella linjer, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på den optimala tjockleken av detta lager aluminium och spontant känns 1mm ganska lagom, vad tror ni?

För att öka turbulensen kanske man helt enkelt skulle välja denna typ av plåt?
Aluminiumplåt med diamantmönster som troligen används för att öka termisk massa i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag skulle gärna vilja har tips på en termostat med drivning, gärna 12v och hur exakt denna ska kopplas. Gärna komplett lista av länkar för inköp.


Jag är fortfarande intresserad av svar på frågorna angående kondens, kallras, isolering med mera från mitt första inlägg i tråden.
 
Redigerat:
Termiska massan tycker jag inte man ska bry sig om, mer termisk massa ökar bara förlusterna.
Det dom har det har dom ju här i Lissabon som norrmannen sa. Det stämmer rätt bra för det är från solen som varmen kommer och då ska den snabbast möjligt in i verkstan.
Egentligen kunde det sitta en värmestyrd fläkt också som går upp i högsta hastighet när solen lyser direkt.
Jag skulle köra på modellen med svart korrugerad plåt som värmeupptagare. Glas reflekterar och släpper inte igenom vissa våglängder. Enklare blir det att bygga också och då kan man ta till en större storlek med samma arbetsinsats.

Kondens i själva lådan på natten när det blir kallras inifrån är en bra ide som säkert de flesta glömmer.
Ett värmestyrt spjäll som stänger när fläkten stannar?
Inne kan det ju bli kondens på kalla källarväggar för den som sätter igång och blåser in fuktig sommarluft men du ska ju cirkolera inneluften genom värmaren.
 
S
johanpelle skrev:
Termiska massan tycker jag inte man ska bry sig om, mer termisk massa ökar bara förlusterna.
Det dom har det har dom ju här i Lissabon som norrmannen sa. Det stämmer rätt bra för det är från solen som varmen kommer och då ska den snabbast möjligt in i verkstan.
Egentligen kunde det sitta en värmestyrd fläkt också som går upp i högsta hastighet när solen lyser direkt.
Jag skulle köra på modellen med svart korrugerad plåt som värmeupptagare. Glas reflekterar och släpper inte igenom vissa våglängder. Enklare blir det att bygga också och då kan man ta till en större storlek med samma arbetsinsats.

Kondens i själva lådan på natten när det blir kallras inifrån är en bra ide som säkert de flesta glömmer.
Ett värmestyrt spjäll som stänger när fläkten stannar?
Inne kan det ju bli kondens på kalla källarväggar för den som sätter igång och blåser in fuktig sommarluft men du ska ju cirkolera inneluften genom värmaren.
Var hittar man en värmestyrd fläkt? Länk skulle uppskattas.

Problemet med spjäll är att de jag sett för ventilationskanaler kostar 1600kr och man lär behöva två. De är dessutom inte värmestyrda. Låter enkelt men denna lösning är i själva verket komplicerad och dyr. Så vida jag inte missat någon allt-i-ett produkt.
 
Om man har en låda med täckglas och låter solen stråla in i den, och värma luften i den, så får du en skorstenseffekt, och behöver kanske ingen fläkt. Då ska du ha luftintaget nedtill på lådan och den varma luften ska ledas ut uppevid lådan. Lådan skall vara hög, säg 4 gånger högre än bred. Det blir även då självreglerade: vid stark solinstrålning, då stark skorstenseffekt. Vid svag solinstrålning liten skorstenseffekt. Någon slags spjäll behöver du för att förhindra att du får så kallat kallras, dvs varm luft inifrån går baklänges genom din apparat och värme utomhusluften.

Proffesionella sådana lådor har täckglas med låg järnhalt, och antireflektionsskikt på utsidan av glaset dvs den sidan som vätter mot utomhus. På så vis passerar mer solljus in i lådan, och mindre reflekteras bort och förloras.

Dessutom har täckglaset även ett skikt på insidan, dvs den sida som vätter inåt lådan. Det skiktet minskar värmestrålningen inneifrån lådan och ut genom glaset. Skiktet minskar värmestrålningen, och medför att mer värme stannar i lådan. Värmestrålning har lång våglängd, medan solljuset har kort våglängd.

Det är alltså inte ett simpel fönsterglas som används.
 
Redigerat:
S
Jag har också funderat på skorstenseffekten men jag tror att solfångaren effekt blir för liten om höjden bara är 2,4m. Skulle troligen fungera för att värma ovanvåningen via en gavel. Annars tror jag bara den står och puttrar upp mot taket. Ungefär som en svart soffa som stått i solsken från fönstret, den är varm men sprider inte värmen så speciellt bra. Skulle man däremot rikta en fläkt mot soffan så skulle det helt klart kännas varmare i rummet.

Dessutom tror jag mer på fläktar eftersom det kör effektivare ut den uppvärmda luften i rummet, speciellt om man kan bygga solfångaren vågrätt och så långt ner som möjligt. Då blåser man ut varm luft vid golvet i rummet vilket ger bättre komfort.

Angående glaset har du helt rätt, det blir troligen något sådant, får snacka med glasmästaren i byn.
 
Redigerat:
Förstår inte vad man ska använda den till? I kall sommarstuga, ja.

Den värmer mest när det behövs som minst..
 
S
Mja, om man vill arbeta en dag i verkstaden under höst, vinter och vår så ger den ju värme.

Till hus så ger den tillskottsvärme under samma perioder under dagen vilket minskar behovet att värma med andra källor.

El är dyrare under dagen dessutom.

Mindre användbar på sommaren.
 
Det jag sa om skorstenseffekt:
vid en vanlig radiator driven med varmvatten och ett elektriskt element sker just en sådan skorstenseffekt. Nämligen luften vid radiatorn värms upp och blir då lätta) dvs får lägre densitet, och stiger uppåt mot taket. Därmed sugs ny luft in till radiatorn och det blir en luftcirkulation i rummet. Det kallas för konvektion. En varmvattendriven radiator kan vara uppåt ca 70 grader varm upptill. Hur gör ni där då idag? Har ni en fläkt som blåser på radiatorn? Det har man emellertid inte.

Jag menar att det blir samma sak med en låda, i vilken luft som sugs in nedtill och värms av solstrålar, och leds ut upptill. Det kan bli duktigt varmt i en sådan låda, ja kanske också uppåt 70 grader.
 
S
Arnodt skrev:
Det jag sa om skorstenseffekt:
vid en vanlig radiator driven med varmvatten och ett elektriskt element sker just en sådan skorstenseffekt. Nämligen luften vid radiatorn värms upp och blir då lätta) dvs får lägre densitet, och stiger uppåt mot taket. Därmed sugs ny luft in till radiatorn och det blir en luftcirkulation i rummet. Det kallas för konvektion. En varmvattendriven radiator kan vara uppåt ca 70 grader varm upptill. Hur gör ni där då idag? Har ni en fläkt som blåser på radiatorn? Det har man emellertid inte.

Jag menar att det blir samma sak med en låda, i vilken luft som sugs in nedtill och värms av solstrålar, och leds ut upptill. Det kan bli duktigt varmt i en sådan låda, ja kanske också uppåt 70 grader.
För det första så brukar radiatorer fungera som en barriär mot kallras från fönster och för det andra så har dessa en väldigt dålig effekt jämfört med radiatorer med fläkt. De är takvärmare i det stora hela, ganska ineffektiva.

När det kommer till skorstenseffekt på en solfångare så begränsas solfångarens bredd av dess längd. Därmed blir solfångaren mindre och har en mindre effekt. För det andra så kommer det i slutänden ändå bara puttra ut värme i taket. Det skulle krävas väldigt många solfångare för att förflytta 175 kubikmeter luft i en verkstad.

Om man istället har en väldigt stor vågrät solfångare som blåser ut varm luft med en rejäl fläkt vid golvnivå så lär man få en bättre effekt och en bättre komfort.
 
Om du slopar iden med det dyra antirefexbehandlade glaset som är behandlat på andra sidan också så får du kanske pengar över som räcker till en bra fläktlösning och därigenom bättre verkningsgrad och mindre förluster.
Backspjäll, här ett billigt i plast
https://www.soliduct.se/backspjall-100-plast/p-2818.htm
I metall
https://www.soliduct.se/spjall/backspjallbrandspjall/c-213_29_178.htm

Styra fläkten med en solcell har man hört talas om men det ska nog till en stor solcell för att få till någon effekt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.