Håller på att renovera ett hus och har nu öppna väggar. Funderade på att dra HDMI inne i väggen när jag ändå håller på.
Firman jag arbetar på tillverkar denna kabel med delbart skal så man kan dra den inne i ett lite grövre elrör, och sedan tänkte jag koppla in den i ett uttag, liknande detta:
https://www.wish.com/c/5698ad74eb90563251bf2792
Finns både med ett eller 2 uttag (eller ännu fler).
Har ett litet klädförråd där den framtida fiberinstallationen är tänkt komma upp.

Så till frågorna: Någon sade att man förlorar en del när man kopplar in kabeln i en fördig sockel på baksidan för att sedan koppla en ny kabel från uttaget. Det blir ju faktiskt tre olika kopplingar.
Hur mycket förlorar man?
För mig jag sett samma uttag dast istället var det lödplintar på baksidan. Då blir det ju bara 2 kopplingar.
Eller sista varianten, att bara låta kabeln komma ut ur väggen genom röret. Fult som stryk, men bara 1 enda koppling.

Sedan, hur skall det dras????
Om jag kommer in med fiber i garderoben, hur drar jag sedan? 1 till köket, och där vidare till?? eller 2 st till köket varav man drar en vidare till ngt sovrum?
Eller en till varje rum direkt från garderoben?
Jobbar på en kabeltillverkningsfabrik, men har inte en aning...
(jobbar som fastighetsskötare, så kanske inte så farligt ändå...?)
 
Kontakter är alltid döden för högfrekventa signaler.

Sedan kan en HDMI-kabel inte vara särskilt lång innan den dämpat signalen så mkt att det inte fungerar.
Jag hade en högklassig HDMI-kabel till projektorn, men den var 12 m lång och full-HD var lite för mkt för den. Drog den lite genare och kunde då använda en 10 m lång istället, (samma kabeltillverkare och kvalitet). Nu fungerar full-HD.
 
Finns det någon anledning att dra nåt annat än TP/Ethernet nu för tiden (förutom el då...)?
 
useless skrev:
Finns det någon anledning att dra nåt annat än TP/Ethernet nu för tiden (förutom el då...)?
Beror ju på vilka anslutningar/kontakter som finns på den utrustning man har.
 
Längden är inga problem, vi gör de längsta hdmikablarna. Behöver ändå inte mer än max 10-12 m
Men frågan är hur jag skall förbereda för just rören? Vart de skall gå, vart de skall gå från, antal mm?
 
frityreldarn skrev:
TP?
Twisted Pair. Den sortens kabel man använder till nätverk.
 
Längden är inga problem, vi gör de längsta hdmikablarna. Behöver ändå inte mer än max 10-12 m
Men frågan är hur jag skall förbereda för just rören? Vart de skall gå, vart de skall gå från, antal mm?
 
Om du ska sätta dosa med uttag eller dosa med kabelutlopp beror bl.a. på var dosorna kommer sitta mm.
Kommer något att stå/hänga framför så går det att låda kabeln hänga ut, men om inget ska vara framför så kan det vara snyggare med uttag.

Ska HDMIn delas upp/flyttas till flera mottagare eller ska det konstant vara mellan en sändare och en mottagare?


Gällande USB ska den delas upp/flyttas till flera mottagare eller ska det konstant vara mellan en sändare och en mottagare?


Gällande internet/fiber/nätverk så går det att göra på två olika sätt:
1) Köra med en central switch och kablar från centrala punkten ut till alla ställarna. Detta är att föredra om man bygger nytt/har väggar mm öppna.
2) Köra med många små switchar utplacerade här å där. Minskar kabeldragningen men ökar antalet switchar. Switcharna måste oftast klara VLAN om man vill köra både internet och IP-tv genom samma kabel.
 
J
Demmpa skrev:
Om du ska sätta dosa med uttag eller dosa med kabelutlopp beror bl.a. på var dosorna kommer sitta mm.
Kommer något att stå/hänga framför så går det att låda kabeln hänga ut, men om inget ska vara framför så kan det vara snyggare med uttag.

Ska HDMIn delas upp/flyttas till flera mottagare eller ska det konstant vara mellan en sändare och en mottagare?


Gällande USB ska den delas upp/flyttas till flera mottagare eller ska det konstant vara mellan en sändare och en mottagare?


Gällande internet/fiber/nätverk så går det att göra på två olika sätt:
1) Köra med en central switch och kablar från centrala punkten ut till alla ställarna. Detta är att föredra om man bygger nytt/har väggar mm öppna.
2) Köra med många små switchar utplacerade här å där. Minskar kabeldragningen men ökar antalet switchar. Switcharna måste oftast klara VLAN om man vill köra både internet och IP-tv genom samma kabel.
Vlan behöver man oftast bara om man kör egen router och digitaltv (Asus klarar vanligen detta) eller om man switchar trafiken från sin mediaomvandlare och vidare. Använder man sin operatörs router out of the box behöver man inte meka med vlan. Iofs kostar inte en managerad switch mycket extra, så visst. Bara så vi inte skrämmer ts att använda typfall 2 i onödan. :)
 
Redigerat:
Jag har öppna väggar idag så det är inget problem.
Skall jag vara helt helt ärlig så gör jag nog detta utan att till 100% veta varför...
Vill bara att allt med TV, dator, nedladdning mm skall gå så smidigt som möjligt och skall bara funka.
Och självklart vara så snyggt det kan gå när jag ändå håller på.
Vill inte komma på i efterhand att "det skulle du ju dragit fram när du hade väggarna öppna".
Så därför vill jag förbereda med rör och dragning redan nu till vad som tänkas kan behövas dra fram till detta.

Så, som jag fattar det med mina förutsättningar (walkincloset där framtida fiber kommer in, inga rum skivade ännu) därifrån dra ett rör till varje rum för hdmi? Sedan en fundering om man ska ha lös sladd ut genom röret eller ett uttag?

Sedan Cat8? Är det samma dragning där? Eller skall det gå från någon annanstans, till alla rummen?

Sista, kanske dumma frågan: USB? detta hade jag bara tänkt ha för laddning, alltså bara lite "lyx" istället för att använda uttaget direkt med en laddare. Vad kan man ha det mera till? I så fall, hur dra detta?
 
Det var sådana jag tänkte. Bara en liten undran över ett annat inlägg från Demmpa, som skrev "Gällande USB ska den delas upp/flyttas till flera mottagare eller ska det konstant vara mellan en sändare och en mottagare?"

Då kände jag mig lite småkorkad som trodde USB bara (eller till största delen) användes för laddning ifrån vägguttag? Eller ska man ha detta också mellan rummen?
 
Det är ju bra att planera i förväg, men skippa onödigt jobb!
Hdmi använder du för att skicka videosignaler, typ mellan dvd:n och tvn. Visst kan man tänka sig att göra ett nätverk av hdmi, men det blir ju mer av ett lokalt kabel-tv-nät där du har dvd eller dator i garderoben och visar bilden på en massa olika skärmar eller projektorer runt om i huset. Mellan raderna läser jag att det inte är det du är ute efter.
Jag tror att det du ska göra när väggarna är öppna är att dra ett vanligt hemnätverk. Dra minst ett rör från garderoben till varje rum. Alla rör ska sluta i garderoben, där du kopplar ihop allt med en switch och din kommande fiberrouter.
Cat6 är det som gäller nu och kommer vara tillräckligt i överskådlig framtid.
Med ett sånt nät klarar du dig fint, du kan koppla in datorer, routrar, tv, mediespelare, telefoner var du vill där du satt uttag.
Usb ska du inte dra i väggen om du inte har väldigt specifika önskemål och behov.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.