Hej, jag bygger om ett gammalt höloft till kontor och funderar på placeringen av ventiler. Planlösning enligt skiss nedan. Liten toalett på knappt 2 kvm. På östra gaveln kommer jag placera frånluft högt upp. Min förhoppning är att det ska räcka med självdrag då det blåser mycket här i skåne. Jag ser två alternativ för tilluft:

A: Lågt placerad ventil i stora rummet på västra gaveln. Ingen ventilation alls på toaletten.

B: Lågt placerad ventil på toaletten och ventilerad tröskel in till stora rummet.

C: Ventiler vid både A och B

Vad skulle ni valt? Blir det för dåligt drag genom tröskeln i alt B? Är det märkligt att ventilera toalettluften ut till stora rummet? Uppvärmning sker med luftvärmepump på västra gaveln. Ingen kommer bo i lokalen så behovet av ventilation är inte jättestort.

Handritad skiss av planlösning för ombyggt höloft med markerade ventilplatser och luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Normalt kör man ju frånluft från toalett, badrum, tvättstuga och kök.
Finns det någon anledning till att det inte går att ha frånluft i toaletten?
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Jag bor i västra skåne och här blåser det nästan alltid ordentligt västerifrån, så jag antar att det skulle krävas mekanisk frånluft för att trycka ut luften åt det hållet. Brukar man inte försöka lägga frånluft på läsidan?
 
Tanken är väl god, men den står väl inte över tanken på att det ska vara frånluft från en toalett.
Ska man vara ensam på kontoret alltid, så kanske man kan stå ut med dofter från toaletten, men ska det vara flera eller om det ska komma besökare, så är det väl inte så roligt..

Vart leder de andra väggarna på toaletten?

Mekanisk frånluft är ju det som ofta gäller när du inte har självdrag (via varm skorsten).
 
Ja du har nog en poäng. De andra väggarna leder ut till den oisolerade delen av ladan. Är det helt fel att inte ventilera tolaletten alls? Det kanske skulle gå att sätta en ventil ut till den oisolerade ladan, men något drag kan man ju inte direkt hoppas på i så fall. Ja, mekanisk frånluft är väl egentligen det rätta. Du menar att man borde vända på steken och köra mekanisk frånluft på toaletten med tilluft från östra gaveln? I så fall skulle nog den fläkten behöva snurra konstant.
 
Ventilation via tröskeln till toa samt mek frånluft från toan, Det blir alltså överluft från övriga lokalen till toan.Om du behöver mer luft i lokalen, sätt en freshventil i ytterväggen i detta rum.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Är den oisolerade delen av ladan stor så kan du säkert dra ut frånluften dit.
 
GoForIt skrev:
Är den oisolerade delen av ladan stor så kan du säkert dra ut frånluften dit.
Tack, det är ju faktiskt ingen dum idé.
 
Är kontoret dessutom varmare än uteluften kommer du att ha drag i frånluften (på toaletten) pga termikens lagar.
Tilluft behövs bara i det stora utrymmet.
 
CCPusher skrev:
Är kontoret dessutom varmare än uteluften kommer du att ha drag i frånluften (på toaletten) pga termikens lagar.
Tilluft behövs bara i det stora utrymmet.
Menar du även om jag inte har mekanisk frånluft på toaletten? Varför skulle det i så fall bli drag just där när det är varmare inne än ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.