Hej på er!

Nu var det min tur att försöka mig på någonting som jag har absolut 0 erfarenhet utav!
Jag har nämligen köpt mig ett torp från ca 1850 :wow:

Jag är 25 år gammal och har precis kommt in på bostadsmarknaden, och må det bära eller brista.
Initialt så letade jag efter ett hus, men det är relativt dyrt med hus där jag bor, och lägenhet kan jag väl inte påstå är något billigare.

Men då dök denna pärla upp i flödet och budgivningen slutade i en vinst för mig!

Jag har varit en ivrig läsare på forumet och försöker lära mig nya termer inom husbyggar/renoverings-konsten varje dag, syll, spont och reglar... och här kommer jag som tidigare bekväm hyresgäst :rolleyes:

Nåväl, lite om huset då!

Byggår: ca 1850
Boarea: 57kvm
Biarea: Ytterligare 57kvm oinredd vind samt 60kvm lada
Grund: Torpargrund med en liten del inredd matkällare
Kulturmärkning: Självklart! (y)
Uppvärmning: Luft/Luft värmepump samt enkrets system med radiatorer (Direktverkande el)

Det finns VÄLDIGT mycket att göra, överallt och hela tiden så jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet här.
Primärt är väl att kunna tvätta och duscha hemma, det är den stora drömmen just nu :x
Jag har alltså ett duschrum med separat WC, men i duschrummet finner vi nedgång till matkällare, uppgång till den oinredda vinden samt ... elcentralen!

Jag bor för närvarande i torpet, och duschar på jobbet eller hos min flickvän, det är även super-poppis att lämna tvätt där som råkar bli rent när hon ändå tvättar..:|
Måste skärpa mig lite på den punkten känner jag...

Till projektet då!

Jag tänker konstigt nog att börja med renovering ute i ladan, som är uppdelad i 3st "rum" med korsvirke/målat tegel som mellanväggar.
Min tanke är att, här ute kan jag göra fel både 1 och 2 gånger utan att jag kommer gå och gräma mig lika mycket som om jag förstör boningshuset något!
Tanken är att jag ska bygga en vettig tvättstuga, med möjlighet till dusch ute i ladan iom att boningshuset idag är på 57kvm hade det varit bekvämt att slippa ha detta där!

Denna tråden kommer förhoppningsvis bli en långtgående tråd med en jäkla massa konstigheter som förhoppningsvis åtgärdas under tiden. Samtidigt kommer jag troligtvis komma med extremt mycket frågor eftersom jag är väldigt novis!
Ska försöka lägga upp så mycket bilder som möjligt eftersom det är såna trådar som lockar mig att följa dem!

Gammal rödfärgad lada med öppen dörr och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ladan utifrån :)

Oinredd lada med stengolv, träväggar och ett fönster, inredning och verktyg ligger utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst in till vänster stod tidigare "tvättrummet" som bör varit isolerat och anpassat för att kunna avfukta tvätt.. det var ett riktigt fuskbygge!

Invändig bild av gammal lada med korsvirkesväggar, tegel, exponerade bjälkar och ojämnt stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man "bila" upp golvet här och gjuta nytt tro? Går det att gjuta vid de syllarna som ligger, de i ett vad jag tror ganska dåligt skick!
Kanske behöver sätta en ny "bärande balk"?

Gamla ladans interiör med synlig träkonstruktion, murbruk som faller av och diverse renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är korsvirket/teglet på något sätt bärande, eller går det att riva?

Delvis raserat inre av en gammal lada med exponerat korsvirke, murat tegel och löst murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murbruket i princip trillar bort från väggen om man kollar på det lite fel. Känns ungefär som packad sand som man kan peta bort!

Gammal stol med avflagande färg som håller en zinkhink med spirande narcisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror faktiskt att det kanske bor en liten Ernst i mig ändå ;)
 
  • Gilla
Rna Baianstovu och 14 till
  • Laddar…
Glömde nog skriva vad jag tänkte göra här näst!

Tanken är att rensa ut det utrymme som jag visade bilder på här ovan, lägga nytt golv (Gjuta??), sätta nya reglar/syllar och isolera väggar samt isolera innertaket men låta bjäklarna vara kvar synliga.

Så lite frågor!

Kan man gjuta en del i taget? Dvs göra detta rummet först, därefter gå vidare till nästa utrymme, osv osv!
Eller gjuter man hela grunden samtidigt?
Kan man skita i att gjuta och bara bila upp golvet, sätta reglar och lägga ett vanligt trägolv istället?
Tar gärna emot rekommendationer!
 
Har tyvärr inget bra svar på dina frågor men jag önskar dig lycka till! :)
 
S
Ur byggnadsvårdsynpunkt är det bra att bygga badrummet i en separat del från boningshuset.

Ett tips när du har börjat ett sånt här projekt är att göra ordentligt från början med några steg framåt i planeringen i perspektiv så att du slipper göra om det du en gång gjort.
 
  • Gilla
Simon Swartling
  • Laddar…
Det är nog inte murbruk, utan puts. Putsen har ju huvudsakligen dekorativt syfte. Murbruket melaln stenarna är ju däremot bra om det håller bättre.

Korsvirket kan mycket väl vara bärande, teglet ska däremot inte vara det, med reservation för hur träet har hållit för tidens tand.

Utvidga som sagt gärna tanken med dusch i tvättstugan i ladan till att ha hela badrummet där. På sikt kanske ett gästrum eller rent av sovrummet där?
 
Hejsan!

Tack för svaren - ja jag känner att det är vettigt både ur nuvarande planlösningens synvinkel (Det är ett väldigt litet badrum/dusch/wc i dagsläget ändå) så då vore det ju mycket skönt att slippa tänka på att ha det inne, även om det kan vara skönt att duscha "hemma" :)
Jag skall försöka göra så mycket research som möjligt innan jag gör ett endaste litet spadtag, har lite kontakter som har bättre koll - och så forumet såklart!
Tanken är ju att inte behöva göra om någonting, men i den fällan hamnar väl alla förr eller senare? :)

@Anna_H, du har säkerligen rätt i att det är putsen som är dålig, fast man kan rucka på teglet ganska friskt också där. Svårt att säga hur bra det är, just korsvirkes-träet ser ganska "friskt" ut och är ganska hållfast.
Ja jag har gått i tankarna om att ha en inredd vind där, samtidigt som jag vill ha plats för ett lite större bryggeri än vad jag har i dagsläget - men det blir på bottenplan där jag börjat utrivningen.
Ser man till yta så är ovanvåningen på ladan en ok tilltagen lägenhet faktiskt på kanske 40kvm yta och 20 biarea - eventuellt passande som övernattning eller till en student :)
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort en liten handlingsplan här efter en jäkla massa googlande!

Min tanke är ju att gjuta ett nytt golv "rum för rum" i ladan där det f.n finns 3 st rum som skall slutligen bli 2,5-ish.
Jag vet inte om detta kommer låta helt uppåt väggarna för er som kan detta, men i min hjärna, en tisdagskväll efter någon öl så tycker jag detta känns logiskt!

Jag kommer att gjuta "omlott" dvs lite längre in på närliggande rum än där balk/syll går och under syllen är tanken.. kanske inte alls fungerar dock!
Nåväl!

1. Bila upp golv där det behövs, ca 15-20cm
2. Lägga lager av singel/makadam på 2.5/3cm
3. Lägga en fiberduk eller annat.
4. Ytterligar elager av singel/makadam på 2.5/3cm
5. Isolera/täta mot syll/balkar så att det ej ligger dikt-an mot betongen senare.
6. Lägga ut armeringsjärn och distanser så att det bör ligga 2cm "inne i betongen"
7. Gjuta, låta härda.
8. Sätta ut "stödbalkar" för att bära upp takbalkarna.
9. Ta bort existerande balkar och sätta dit nya i de nya infästningarna i betongen.

Jag ska se om jag hittar lite fler sakkunniga i min närhet som också kan komma med lite input! :)
Ska se om jag även kan riva lite ytterligare innervägg under morgondagen, samt det invändiga skjulet som finns där idag.
Blir eventuellt en vända till tippen också om vädret tillåter!
Föroppningsvis blir det lite mer bilder i tråden framöver också.

God kväll på er!

EDIT:
Om man är intresserad utav golvvärme, går det att gjuta in detta också utan att ha isolering eller kommer det vara bortkastad energi mot marken då tro??
 
Redigerat:
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Rev ytterligare lite innervägg idag, en säck full med isolering i form av spån påträffades bakom väggen samt mer tegel.
Förstår inte riktigt varför man valt att göra halva väggen med isolering och andra halvan tegel, åter igen så kunde man bara lyfta bort stenarna som inte alls satt så bra.
Inser att det är en hel del kvällar kvar av rivning innan man ens bör fundera på att börja på golvet!

Rivet hörn av en gammal innervägg som visar tegelstenar och exponerad isolering gjord av spån, med träplankor runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par plankor bortplockade och påträffade den trevliga isoleringen, den var torr och fin i alla fall!

Ett rivet hörn av en byggnad med tegelvägg, träplank och en säck med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen efteråt, teglet skall också bort senare, ska se om man kan spara och göra något roligt av det senare :)
 
Vilket jobb du tar på dig! Jättespännande. Önskar dig lycka till med huset och det är bra att göra lite i taget.
 
  • Gilla
Kelly Jamieson
  • Laddar…
Ja det känns nästan lite överväldigande ibland, men än så länge är det jäkligt kul - har å andra sidan bara röjt och rivit ut saker! Men jag kan inte tänka mig att själva byggandet kommer bli tråkigare än detta heller!

Upptäckte dock lite tråkigheter idag när jag rev ytterligare av den lite längre väggen!

Skadad träbalk och ytterpanel med synlig förmultning och skador under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha tagit bort mer isolering så var detta fuktigare eller "jordigare" och mycket finkornigt, inte lika torrt och bra som det som påträffats tidigare. Detta medförde att när jag borstade bort allt så i princip förvandlades en del utav den sneda balken till damm!
Ytterpanelen är inte heller vad den borde varit här.

Nedrivet interiör med träväggar och balkar, isoleringsrester och en kratta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagsverket, det händer inte mycket men det tar bra med tid när man tänker att man ska vara ordentlig och faktiskt städa lite efter sig också. Har totalt sett fyllt 3 st säckar med "isolering" nu och i princip fyllt garaget med skräp som skall till tippen!

Ett gult hus med förfallet svart tak och röda gardiner synligt i renoveringsbehov under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser resterande del utav projektet ut också - mer om detta kommer senare i tråden förhoppningsvis!
 
  • Ett gult trähus med svart tak och grön dörr mitt under renovering, omgivet av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker det är onödigt med golvvärme utan isolering i plattan. Men om du ändå ska bila upp/gräva ut så kan du väll isolera?

Spännande projekt 👍
 
kulle
Trevligt litet torp du hittat :)
Lägg gärna upp en skiss och nån mer översiktsbild på uthuset hur du har tänkt göra.
 
Tvättrum med dusch/toa (och utbyggbart med bastu om du gillar det) låter som en bra idé. Jag rekommenderar dock att inte göra det istället för ett riktigt badrum inne, utan som komplement och med enklare standard. Att lägga golvvärme och isolera upp ladan så att den kan hålla modern innetemperatur är nog ett mastodontjobb. Men gör du det först har du ju oavsett toalett och dusch att använda under resten av bygget.

Lycka till!
 
@Ramnemark
Ja jag tänker bara att det kanske inte fungerar så bra om man gör det i etapper? Sen måste man väl kanske "lyfta huset" eller något om man ska in under bjälkarna för att fixa isolering där med så det inte smiter?
Jag kommer i alla fall rådfråga någon innan jag gör något drastiskt!

@kulle
Jag har ritat upp en planlösning som jag tror kommer fungera, lägger upp den ikväll förhoppningsvis ,då kommer lite fler bilder också! :)

@Nötegårdsgubben
Det kommer inte bli istället för utan det kommer vara ett komplement som du säger! En redig dusch/toa kommer att finnas i utbyggnationen som kommer, men det dröjer nog ett litet tag innan jag sätter tänderna i det projektet, kommer leja bort hela det arbetet dessutom förutom smågrejer invändigt :)

Tack för feedbacken!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Haha.....roligt! Jag är nog uppväxt på den gatan/vägen ditt hus ligger på:). Men jag antar att huset ligger i Halmstad kommun och bostadsområdet börjar på S. Adressen på vägen borde börja på B. Om jag nu har rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.