Hej,
Ska precis börja med tätskiktet i badrummet.Jag kör med biltemas system.
Jag har flytspacklat golvet och på väggarna sitter det våtrumsskiva av typen Humidboard.
Om man bara använder hidroflex så ska man prima med deras primer F men använder man folie får man absolut inte använda den.
Tydligen för att det då kan bli för tätt så att hidroflexen inte torkar som den ska.
Så enligt monteringsanvisningen sp ska det bara vara hidroflrx-folie-skarvremsa som limmas.
Det står inget om primer.
Har även kollat Litokols anvisningar(de som tillverkar biltemas system) och den säger inte heller nåt om primer.
Nån som vet om våtskivorna behöver primas.
Även golvet som är flytspacklat kanske man vill prima för att få bättre fäste.Binda damm bl.a.
Men sen vill man ju inte riskera att det blir för tätt så inte tätskiktet torkar ordentligt.
Det lutar åt att jag gör rent så bra det går och sen kör utan primer.
Nån som har nån bra info?
Mvh/jimmy
 
vet inte svaret. Men pricipen är att vid tätskiktsarbete så följer man monteringsanvisningar ordagrant. Om det finns oklarheter som inte går att reda ut med leverantören, så byter man till ett system utan oklarheter.
 
Det ska inte vara primer enligt anvisningarna och så jag har satt upp folie på väggar och det verkar sitta bra.Gjorde ett test mot våtrumsskivan och det biter bra.
Så det är nog bara att följa anvisningarna.
Men nu är det ju ett tag sen jag flytspacklade golvet och man har dammat och skitat ner så jag undrar hur man ska görs rent golvet.
Skall man använda nåt rengöringsmedel innan man kör på tätmembranet
 
Är det nån som har koll på det här med flytspackel/betong och hur man primar.
Har flytspacklat badrumsgolvet och där det ska vara fall så skrapade jag och där blir ju ytan grov.
Har nu testat att limma våtrumsfolie med hidroflex på två ställen på golvet.
På ena stället är det slät yta och på det andra skrovlig yta.
På båda ställen limmade jag 2 bitar folie.Ena har primer.
På försts stället där ytan är slät upplever jag att folien sitter rätt bra både med och utan primer även om det ser ut som att den primerbehandlade satt en aningen hårdare.
På det skrovliga stället sitter det sämre på båda folie bitarna.Känns som att den biten utan primer sitter lösast och när man drar bort så följer det med en del flytspackel.Den primade biten sitter även den lite lösare men här följer det inte med lika mycket flytspackel.
Man kanske måste ha rätt så rikligt med primer när ytan är porös.
Jag har testat med biltemas Primer C.
På bilden är de översta från slät yta.
De till vänster är med primer.

Test av våtrumsfolie på flytspackel med och utan primer; två bitar på slät och skrovlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.