Hej alla byggare !
Inom kort jag börja att bygga min dröm hus SJÄLV !
Framförallt jag är byggare sedan '96 (först i italien) och från 2009 har i sverige (invandrare :D)
Jag läste massor av komentarier har tex : ''jag var trött ,jag hade ingen lust att bygga och mm''
Vad tror jag ,är att du ska ha ett bra hjarna och bra på plannerig och med erfarenhet inom byggbranschen .
Om tex: du jobba som IT eller på nån fabrik ....det går absolut inte att börja med bygg imorgon ;))
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag(VI) har 4nybyggen i ryggen. Det som tar absolut hårdast på en är alla krav man ställer på sig själv och går ut för hårt. Sätt upp en plan för hur mycket tid man skall lägga på bygget om dagen, försök att inte jaga upp er på bygget och hålla en bra stämning, tidsplanerna KOMMER gå fel:D. Det SKALL vara kul att vara på bygget och du MÅSTE få slappa när du inte är där, så viktigt att inte komma hem och börja städa/diska/fixa/tvätta där du för tillfället bor. Något av dessa ställen kommer bli eftersatt och det dyraste/jobbigaste blir om det blir bygget!
Huset vi nu bor i har vi ritat själva, 240kvm lågenergi 1-planshus. Vi gjorde allt i grunden själva utom själva gjutningen för då var vi rejält slutkörda eftersom vi var tvunga att få ihop hela grunden på en vecka.
Resningen av huset så hade vi 2 snickare på löpande som extrahjälp och 3 veckor framåt. På den tiden fick vi ett helt färdigt yttre skal, även målat och en del av det inre reglat.
Vi flyttade in efter 4månader från gjutningen i ett helt fungerande hus, det vi har kvar på insidan är "stora badrummet" som endast är gipsat.
Detta bygge har gått så sinnesjukt lätt och vi har hållt god stämining hela tiden, alla har vetat vad som skall göras/uppstyrt och arbetat i team om 2=Jag och min sambo, min farsa/hans pensionerade kompis och sedan de två snickarna vi hade under 3 veckor...Sen har vi jag givetvis haft några vänner som hjälpt till när dom kan och har haft lust:).
MItt förra hus gick inte lika smidigt och tog en paus på ett antal år innan det blev helt färdigt;) så antagligen har man lärt sig lite av det också:).

Höll på att glömma att detta bygge är såklart med färdiga väggelement.Vi ritade huset och jag importerade från Finland eftersom jag redan har byggt ett hus från samma företag innan. Lösvirke kunde inte konkurera om man räknade in egentid och absolut inte ifall man räknade material med svenska snickare!
Det vi köpte från Finland var färdiga ytterväggar med monterade fönster/dörrar, takstolar, balkar=yttre skalet utan tak som inte lönar sig att frakta hit.
 
Redigerat:
mrhuhta skrev:
Jag(VI) har 4nybyggen i ryggen. Det som tar absolut hårdast på en är alla krav man ställer på sig själv och går ut för hårt.
Jag kan inte annat än hålla med.
Jag håller just på som bäst med att gräva ut för källaren till vår tillbyggnad och jag har som krav/mål(av olika skäl som är för krångliga gå in på här)) satt upp att vi ska hinna gjuta plattan innan semestrarna.

Det hade inte varit några problem om det inte vore för att handläggaren på SBK gick under jorden och det tog 6 veckor för att få startbeskedet. Vilket i sin tur gjorde att tiden jag hade på mig för att gräva minskade med ett antal veckor.

Tack och lov så ska jag leja bort gjutningen så när väl sista skopan är grävd ska jag ta semester från bygget ett tag :D

Se till att ha MYCKET luft i planeringen, det kommer att behövas,,,
 
Vi bygger själva från grunden med källar ☺ Rödmålat hus under konstruktion med synlig källardel och omgivande skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Har följt er tråd, jättefint hus. Det jag reagerar på nu är det träd (tall) som står i förgrunden på bilden i förra inlägget. Trädet står i kanten på slänten och rotsystemet är säkert skadat. Undrar om det inte är dags att ta ned trädet innan det rasar.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har följt er tråd, jättefint hus. Det jag reagerar på nu är det träd (tall) som står i förgrunden på bilden i förra inlägget. Trädet står i kanten på slänten och rotsystemet är säkert skadat. Undrar om det inte är dags att ta ned trädet innan det rasar.

Vi ska nog ta bort det. Men det är egentligen inget grävt där utan vi har lagt upp det vi grävt bort brevid träden. Så själva rötterna är aldrig rörda. Det hat snarare blivit rötter uppe på stammen eftersom det legat sand runt trädet. Annars försöker vi ta bort allt barr träd för vi vill bara ha löv kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.