Går det att få ett 3fas uttag i en byggnad som bara har 220?
Tänkte skaffa en svets och en kompressor som båda använder 3fas och just nu har jag bara 220 i förrådet där jag tänkte ha dom.
Svetsen ska jag använda utomhus sålänge som jag inte har ett riktigt garage att vara i.

Jag tänkte såklart låta en elektriker koppla ihop det om det går för sånt rör jag inte själv.
Den inkommande elen till huset går upp på ena gaveln av huset till ett skåp där elmätaren sitter så där borde dom väll kunna koppla in sig om jag bara gräver ner en ny kabel mellan byggnaderna?
Ett par meter från det skåpet fast på insidan av huset så sitter elcentralen till huset så om dom måste dra en kabel dit med så borde det inte vara några problem.
 
Inga problem, elektrikern drar en ny kabel ut till garaget och monterar en undercentral, därifrån kan du ansluta 3fas och även komplettera med fler 220uttag
 
Ok låter bra, då var det ungefär så enkelt som jag trodde.
Enda lite halvjobbiga är väll att gräva ner kablen men den kan jag göra undertiden elektrikern förbereder uttagen och allt annat smått som brukar ta tid.
 
Gräv ner en kabel kanal innan elektrikern kommer så drar han bara i den
 
gräv ett kabeldike minst 60 cm djupt. fyll på med sand ca 10 cm sen får elektrikern välja om han vill ha markkabel direkt i marken eller i gult markrör. sen ska det ca 10 cm sand ovanför och om det är markkabel ska markeras med gult varningsband.
Men snacka med elektrikern så får du reda på vad han vill.
 
Ja vänta med att gräva ner till du snackat med elektrikern för det är egentligen också behörighetskrävande att förlägga i marken :)
 
Klart jag tänkte prata med dom innan jag gör något.
 
Uffe A skrev:
gräv ett kabeldike minst 60 cm djupt. fyll på med sand ca 10 cm sen får elektrikern välja om han vill ha markkabel direkt i marken eller i gult markrör. sen ska det ca 10 cm sand ovanför och om det är markkabel ska markeras med gult varningsband.
Men snacka med elektrikern så får du reda på vad han vill.
Om TS vill ha ett markrör, vilket kan vara en klok framtidssäkring, skulle jag säga att det inte spelar någon roll vad elektrikern vill. Skulle han av någon obegriplig anledning vägra att använda ett markrör finns det andra elektriker.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jordkabel innebär inte att det inte är framtidssäkrat. Tillräcklig area (beroende på behov i garaget) och sätt en undercentral i garaget så är det tillräckligt framtidssäkrat.
Lättare att lägga en 6 kvadrat kabel i marken än att dra den genom ett rör.
 
Dra rör så kan man senare/direkt komplettera med lite annat, typ larm,nätverk o styre.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Uffe A skrev:
gräv ett kabeldike minst 60 cm djupt. fyll på med sand ca 10 cm sen får elektrikern välja om han vill ha markkabel direkt i marken eller i gult markrör. sen ska det ca 10 cm sand ovanför och om det är markkabel ska markeras med gult varningsband.
Men snacka med elektrikern så får du reda på vad han vill.
På enskild tomtmark finns inga specificerade krav på grävdjup, utan det är bara de "vanliga reglerna" för alla kabelförläggning som gäller, att förläggningen ska vara sån att risken för skada ska bli liten. Det betyder att på egen tomt kan det ev krävas mer än en meter djup i något fall, eller klara sig med 5 cm djupt i något annat fall.

Men många elnätsägare anger just djupet till minst 35cm för sin servis-ledning på kundens tomt (detta gäller bl.a. Vattenfall och e-off). Och duger 35cm för elnätsbolaget så duger det säkert bra för egna ledningar också. :)


Keld skrev:
Dra rör så kan man senare/direkt komplettera med lite annat, typ larm,nätverk o styre.
Kanske ett rör till?
Inget förbud mot att dra fler kablar och andra kablar i samma rör, men det kan börja kärva och bli trixigt. Och en liten risk för störningar på svagströmsignaler ska inte heller uteslutas.

Eller varför inte riktig jordkabel direkt i marken och sen ett rör 5-10 cm ovan denna?
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.