Stolpen behöver stagas upp i sidled.

Vill man inte ha horisontellt trä (synligt) av estetiska skäl så kan man använda sig av smide. Då klarar man sig med betydligt smäckrare profil som inte syns lika tydligt.

Sedan kan man t ex också sätta två snedsträvor, (i form av ett upp- och nedvänt V), i mitten av växthuset som ger nockbalken en stödpunkt i mitten. Då kan man säkert gå ner i dimension på nockbalken. Huruvida man vill ge en indikerad uppdelning av växthuset beror ju på smak och funktion. Dessa två snedstöttor blir ju iofs också långa och behöver troligtvis också vara 95x95, men iom att de sitter "inne i växthuset" så blir det troligtvis inte så estetiskt avvikande. I vart fall inte utifrån. Förmodligen kan man fasa av hörnen också utan att styvhet/bärighet blir för dålig. Det kan ha en estetiskt stor betydelse för det visuella intrycket, som blir smäckrare.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Kaboff skrev:
Mata in det i [länk] o räkna där, men hamna mellan 13-20kN stolpe beroende på lutning på taket, tyvärr tror jag som de andra att 45x90 blir för dålig men ingen större kunskap där...
Det som jag är intresserad av är om skiten står pall i helt vanliga lägen –*alltså eller är jag helt ute o cyklar även i normala snö och vindförhållanden. (Tabellerna anger för 50-års extremer vad jag förstår).
 
Oldboy skrev:
Det kan ha en estetiskt stor betydelse för det visuella intrycket, som blir smäckrare.
Håller med, börjat fundera på om jag kan fälla in glaset i den så att man tänker på den mindre utifrån.

Oldboy skrev:
Stolpen behöver stagas upp i sidled.
Men vad tror ni om det där som verkar försigå på växthuset jag bifogade? Att det skulle vara ett uppochnervänt T? Och att det skulle ge stagning i sidled?
 
Davidw skrev:
Men vad tror ni om det där som verkar försigå på växthuset jag bifogade? Att det skulle vara ett uppochnervänt T? Och att det skulle ge stagning i sidled?
Magkänslan säger att du nog behöver en rejäl regel liggande under, nästan i samma klass som själva nockbalken, för att få en hyfsad styvhet i sidled.
Den påverkar dock inte att din 45x90 är för lång/vek.
 
Oldboy skrev:
Stolpen behöver stagas upp i sidled.
Men är det stolpen eller konstruktionen? Egentligen så kan väl inte stolpen svaja om huset inte kan? Det förutsätter ju dock att
a) nockbalk fixerad i huvudhus (som min takkupa ger)
b) pelaren är helt rimligt dimensionerad för statiska laster så som tak, egentyngd och snö - det är bara parera för blåsten som kvarstår.
 
justusandersson skrev:
Stolphus som t.ex. ett växthus är extra känsliga. Det är framför allt knäckningsrisken man måste se upp med.
* Räknar dessa beräkningar med att glaset finns där och stadgar? Ja menar silikonar man fast det så ger väl det rejält med vridstyvhet?

Vore intressant att höra era tankar om det.
 
Om taklutningen är 40 grader reduceras snölasten med 1/3. Istället för 64 kN blir den alltså 2*64/3≈43 kN, vilket ju är avsevärt mindre. Men du måste räkna med takets egenvikt också och den ökar något med större taklutning.
 
F
Davidw skrev:
* Räknar dessa beräkningar med att glaset finns där och stadgar? Ja menar silikonar man fast det så ger väl det rejält med vridstyvhet?

Vore intressant att höra era tankar om det.
Du är inte rädd för knäckta rutor pga rörelser i stommen? Tror inte du skall dimensionera för att glaset skall ta rörelser pga underdimensionerade stolpar.
 
En stolpkonstruktion som t.ex. ett växthus behöver ha diagonaler i alla plan. Alltså var och en av de fyra väggsidorna (om inte någon sida är förbundet med ett annat hus) samt varje takhalva.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ni övertygade mig. Limträ 90x405 beställt, och limträpelare 90x90 hemkört. Tips på hur jag fäster pelare i limträ på ett snyggt sätt - det vill säga med inte mycket synlig jox?
 
Rejäla stålbeslag. Absolut inga spikplåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.