Hej!
Jag undrar hur stor elförbrukningen är i en fastighet om 530kvm som värms med bergvärme. Det är vattenburet system. det finns värmeslingor i garage, källare mm. Vidare finns det bastu samt tre badrum. Det är inga exata siffror jag frågar efter bara på ett ungefär. Säg att det bor
alt1: 5 pers
alt2: 10 pers i huset.

okunnig
 
Oj, en ren chansning,,, 5 pers,,, 55.000+ kw/h per år.

Själv har jag 230+48 + allt möjligt :) och jag räknar med ca 30.000 kw/h per år.

Men som sagt, det är ju mycket som spelar in. Isolering, hustyp, hur varmt man vill ha det mm mm.

Men tja, det är min gissning.

Mvh / Henrik
 
hur gammalt är huset?
var finns huset
hur gammal är värmepumpen & vilken sort (luft/vatten, berg .....)

men som sagt så kan det ju ändå skilja 20 000 kWh mellan olika gissningar

Gå in på www.ko.se & slå in alla uppgifter i deras energikalkyl
 
Jag skulle gissa:
30 % av nuvarande förbrukning (som jag antar är elvärme) om personerna är sparsamma med varmvattnet och 35-40 % om de är slösare typ hyresgäster (spolar med hetvatten, dushar länge, fulla badkar etc)
Anledningen till den dåliga besparingen i det sistnämnda fallet är att man brukar hålla hög temp på varmvattnet - t ex 53 grader- och vid denna temp är VP:ns verkningsgrad ganska låg , t ex 2,6. Vid endast 40 graders temp ligger verkningsgraden över 3,3

 
Anledningen till den dåliga besparingen i det sistnämnda fallet är att man brukar hålla hög temp på varmvattnet - t ex 53 grader- och vid denna temp är VP:ns verkningsgrad ganska låg , t ex 2,6. Vid endast 40 graders temp ligger verkningsgraden över 3,3
ja just det - 40 och 53 gradigt vatten räcker inte ens till radiatorerna och varmvattnet vill man ha ännu högre pga legionellan
och därför finns det så många vp:n som går med ännu lägre verkningsgrad än vad du nämner
 
Jag förstår inte riktigt vad du söker. ???

Om du står i begrepp att köpa ett hus/liten hyresfastighet., eller om du funderar på att bygga om ett hus till flera lägenheter, eller funderar rent allmänt (tex på din hyra). Är det de förstnämnda allternativen behöver du ngn som verkligen kan räkna på olika alternativ.
För att kunna ge ett meningsfullt svar måste man veta radiatorernas framledningstemperatur, vad det är för ventilation och isolering. Tappvatten räknar man för sig.
 
Pulu har naturligtvis rätt.

Men sålänge vi inte vet mycket om det aktuella huset kan vi diskutera princiellt eller lite teoretiskt

Om det aktuella huset idag värms med olja kan man rimligtvis anta att 20 % av oljans värmeinnehåll går upp i skorstenen utan att tillföras vattnet i pannan.

Praktsk verkningsgrad = Tillförd energi i oljan /( tillförd energi VP motor och kb-pumpmotor )
Dä bortser jag från cirkulationspumpen för värmebäraren

Exempel:
I vårt behövde vi tidigare 2,5 m3 olja, nu 6000 kWh för bergvärmen .. motsvarar praaktisk årsverkningsgrad
2.5 *10000 / 6000 = 4,1
och dä har vi vintertid höjt värmen 1 grad i bostaden och lite mer i källarens uppvärmda del ..

Ibland behöver framleningsstemperaturen vara uppe i 50 grade, pumpens strikta årsverkningsgrad torde vara cnågonstans mellan 08 * 4.1 0ch 0.9 * 44.1 kanske 3.

Detta är lite bättre än som nämnts i ett tidigare inlägg
 
Och med en dåres envishet tjatar jag om min returtemp. som är ca 50 C vid 0 C ute. Man måste veta driftsfallet.
 
Poius hus lämpar sig inte för VP. Sävida inte elementarean kan ökas väsentligt
 
själv har jag en retur temp på 24 grader vid 0 ute ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.