Hej!

Vi bygger nytt och har kommit till takmålningen. Vi har ett stort vardagsrum med ryggåstak (öppet i nock) och ett stort matrum som sitter ihop med köket. Dvs. ganska stora takytor. Gipsskivor i alla tak som är spacklade i skarvarna (som man brukar göra). Målaren föreslår att de sprutmålar taken och efterrollar med roller för att få struktur i taket.

Min fråga: Bör man efterrolla eller kan det vara snyggt med ett sprutmålat helt slätt gipstak? Några nackdelar att inte rolla en liten struktur i taket?

Med vänlig hälsning
//Robert
 
Det blir jäkligt slätt av sprutmålning, minsta lilla prick syns. Jag sprutade sen rollade jag mitt tak och det blev superbt.
 
Hej!

Att strunta i att efterrolla är inte att rekommendera. Även om vi som hantverkare eftersträvar att inte få några skavanker vid spacklingen, finns alltid någon liten detalj som man missar. Dessa små detaljer försvinner oftast helt om man efterslätar taken. Går man och småspacklar lite här och var efter färdigmålning och sedan bättrar på dessa ställen med färg, finns en hög risk för att man ser dessa bättringar efteråt när färgen torkat.

Låt dem eftersläta(rolla) taken är mitt råd!
 
Tack för svar Stefan och Hosof! Jag ska gå på era rekommendationer :)
 
Det blev spruta och efterrolla vilket blev bra strukturmässigt.

Problemet är att man kan se en hel del bulor i taket. Det är kortskarvarna på gipsskivorna som syns på många ställen. Går det inte att få bättre än så här? Det känns som målaren har slipat för dåligt. Ska jag klaga? Det är svårt att ta bild på, men på bifogad bild syns det. I verkligheten syns det mycket mer.
Vitt tak med synliga bulor längs kortskarvar på gipsskivor, dålig återgivning av färg i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är vitt. Kameran klarar inte riktigt av att återge färgerna.
 
Använder man inte skivor med försänkta kortändor så är det svårare att dölja kortskarvarna.
 
rsa skrev:
Det blev spruta och efterrolla vilket blev bra strukturmässigt.

Problemet är att man kan se en hel del bulor i taket. Det är kortskarvarna på gipsskivorna som syns på många ställen. Går det inte att få bättre än så här? Det känns som målaren har slipat för dåligt. Ska jag klaga? Det är svårt att ta bild på, men på bifogad bild syns det. I verkligheten syns det mycket mer.
[bild]
Taket är vitt. Kameran klarar inte riktigt av att återge färgerna.
Svårt att göra en bedömning på en bild, men det är viktigt att spackla tvärskarvarna brett(50 cm minst) på tak som har starkt släpljus. Det är alltid svårare att få dessa bra, men är du inte nöjd ska du självklart ta upp det.
 
Jag antar att det går att fixa till även fast taket är färdigmålat?

I taket använde de ett lager grundfärg och sen ett lager färg. Är det vanligt eller målar man två ggr med själva färgen?
 
Det går att spackla ut skarvarna ytterligare på det som nu är. 1 lager grundfärg och 1 lager färdigfärg duger bra, förutsatt att det ser bra ut.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
rsa skrev:
Jag antar att det går att fixa till även fast taket är färdigmålat?

I taket använde de ett lager grundfärg och sen ett lager färg. Är det vanligt eller målar man två ggr med själva färgen?
Det går att fixa, men skarvarna behöver spacklas ut, grundmålas och sedan måste hela taket färdigstrykas en gång till för att undvika matta fläckar i taket(om ni valt en standard takfärg med 2 eller 3 i glansvärde). Har provat att bara bättra på skarvarna sista strykningen med de flesta takfärgerna på marknaden och det är svårt att undvika de matta fläckarna.

Se till att de spacklar ut skarvarna ordentligt!

2 strykningar är fullt normalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Målaren menar att det inte går att spackla till det bättre än vad han har gjort.

Det konstiga är att även några långskarvar, de som är försänkta i gipsskivorna syns tydligt i släpljuset från de stora fönstren. Kollar jag med en rätskiva är det ganska stora bullar där han spacklat. Målaren påstår att det beror på att han har använt pappersremsor och att man då inte kan slipa ner spacklet lika mycket eftersom pappersremsan är tjockare än fiberremsa.
 
Jag tror din målare pratar strunt. Det går utmärkt att göra plana skarvar där kanten är nedsänkt och en nästan osynlig bula där kanten inte är nedsänkt även med pappremsa.

Om han bara spacklat med spackel och inte med gips så är det risk att spacklet sjunker när det torkat ut helt.
 
Kan ju också vara så att din målare pratar sant, dvs han klarar inte att göra det bättre..., och/eller vill inte göra om.

Jag tycker att om man betalar riktiga firmor/hantverkare vitt, och det dessutom är ett nybygge, så är inte detta acceptabelt.
 
Nu kräver målaren en oberoende besiktningsman som jag ska betala. Det går på ca 5000kr. Är det verkligen jag som ska betala det? Även om det på något sätt slutar med att taket blir fixat bra så har jag ändå betalat 5000kr mer än vad det var tänkt :mad:

Suck... :(

Bifogar några fler bilder (i dagsljus och med "vanlig" taklampa).
 
  • Inomhusbild av ett målat tak med belysningsdragning synlig och fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild som visar ett tak med ojämn yta och skuggor under taklampan, med en oskarpa vägg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med ojämna målningsresultat synligt i konstgjort och dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där tycker iaf jag ser riktigt amatörmässigt ut. Bestrid fakturan och kräv att jobbet görs om skriftligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.