Tyvärr läser du in saker jag inte skrivit. Jag skrev att firmor och de hantverkare som gör enligt ditt upplägg kallar vi för puggemurare. Jag har inte skrivit något om vad du är eller gör.

Men faktum kvarstår att om du tror på att en amatör, som aldrig målat förut, kan utföra en helmålning av ett rum inkl tak, väggar och snickerier med alla ingående moment inkl underarbete och få ett fackmässigt utförande på ca 3 timmars arbetsinsats, borträknat torktider, så måste du tro att en utbildad målare gör det på kanske två timmar.
Denna typ av påstående gör bara att hantverkarföraktet på BH frodas ännu mer eftersom vissa kanske då tror att hantverkare överdebiterar när dom tar betalt för den tid det tar i verkligheten istället för dina fantasitider.

Och försök inte inbilla mig att du kan måla en vägg med spacklingar med bara en strykning och få ett godtagbart fackmässigt resultat.
Skillnaden är nog att vi har olika definition på godtagbart resultat där du har en mycket lägre ställd nivå och kan acceptera något som inte är fackmässigt utfört.
 
  • Gilla
Clanor1 och 4 till
  • Laddar…
Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig eller trott någonting om vilken tid det tar för hantverkare. Snacka om att läsa in saker som jag inte har skrivit.
Jag har fått utmärkt fackmässigt resultat med en strykning med rätt färg. Var vänlig och dra inte slutsatser om vilken nivå jag finner acceptabel. Det vet du ingenting om.
Allt jag har skrivit har varit för att uppmuntra TS att testa själv, och se hur mycket lättare det är än man tror. Och billigare. Och roligare. Detta bemöter du med smädelser och en väldigt nedlåtande ton ("fantasitider"?? Tror du jag sitter här och hittar på??) Så urartar den här tråden till bråk istället för konstruktiva tips.
Det är tragiskt.
TS, jag ber om ursäkt för att det blivit såhär. Hoppas du inte blivit avskräckt från gör det själv av viktigpettrar som bara kan kritisera och inte uppmuntra.
 
Ja har målat rätt mycket i mina dar, och de har aldrig räckt med 1 strykning för att uppnå mina krav på färdigställt, lite nyfiken på vilken färg du använder rice ?
 
  • Gilla
Clanor1
  • Laddar…
Säger bara... lugn i stugan!
Jag ville bara ha information om vad det skulle kunna kosta och vad som är rimlig tid om det ska göras fackmanamässigt. Vad jag förstått och hört mig för så bör man bredspackla väggarna. Nuvarande väggar är en övermålad tapet med skarvarna kvar.

För mig är det viktigt att bli av med dessa skarvar och att det inte uppstår ful synliga strukturskillnader om man exempelvis väljer att endast spackla skarvarna. Kan detta verkligen ge ett bli ett bra resultat om man endast spacklar skarvarna? Min oro är som sagt, att om man inte bredspacklar så uppstår strukturskillnader på de ställen som är spacklade och inte spacklade.

Vad ska man räkna i tid för
1. Bredspackling
2. Lister (dörrar och golvfoder) skrapning + målning.
3. Fönster, fönsterbrädor. skrapning + målning.


tack!
 
Även jag har målat och spacklat en och annan kvadratmeter. Allt beror så klart på vilken finish man vill uppnå, men att det räcker med en spackling händer i princip inte. Man behöver ta höjd för minst två, och samma sak gäller målningen. Måla snickerier kan dessutom vara väldigt tidskrävande.

Det finns dessutom ingen anledning för en hempulare att stressa fram det, det ska ju vara roligt också. Ta en fika och begrunda arbetet en stund vetja.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Vi renoverade vårt vardagsrum i somras. Det var tak, väggar, golv och snickerier. Efter lite funderande på arbetsinsatsen valde vi att ta in en målare för takmålning, spackling av väggar (vi fick låna målarens tapetångare och tog först ned alla gamla tapeter själva. Hur kul som helst!), spackling, grundmålning, slutmålning x 2 samt tapetsering av kortväggarna. Golvet slipades och hårdvaxoljades av firma. Vi målade snickerierna själva.

Tyvärr har jag inte kostnaden för målaren i huvudet, men det var verkligen inte mycket efter ROT. Tror inte ens att det var 4000 kr, inklusive allt material utom tapeterna. För oss var det värt det, hundrafallt! Känslan att se ett riktigt proffs utföra ett jobb som vi själva tycker är dödstråkigt, och med ett resultat som är mycket bättre än vi själva skulle kunnat åstadkomma, är oslagbar.

Att golvsliparen sen lyckades skada tapeterna så pass att det krävdes en omtapetsering hade för oss blivit övermäktigt om vi kämpat med det själva. Nu fick vi skaffa nya tapeter samt målaren komma tillbaka och sätta upp dem på golvfirmans bekostnad.
 
ricebridge skrev:
Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig eller trott någonting om vilken tid det tar för hantverkare. Snacka om att läsa in saker som jag inte har skrivit.
Om du läste vad jag skrev så hade du nog förstått att det var en approximation utifrån den tid du anser det tar för en amatör som inte målat förut att måla ett rum fackmässigt.
Jag antog att du är så klok att du inte trodde det skulle gå fortare för en amatör och därför så utgick jag ifrån att din uppfattning då skulle vara att ett jobb utfört av ett proffs naturligtvis skulle ta kortare tid. Men om det var ett fel antagande och du anser att ett proffs tar lika lång tid eller längre än amatörer så ber jag naturligtvis om ursäkt.


ricebridge skrev:
Jag har fått utmärkt fackmässigt resultat med en strykning med rätt färg. Var vänlig och dra inte slutsatser om vilken nivå jag finner acceptabel. Det vet du ingenting om. .
Men kan du inte då berätta vilken färg du använder, för det är nog mer än jag som undrar hur du lyckas få ett perfekt fackmässigt utförande med en strykning när vissa delar är spacklade och vissa inte.
 
Redigerat:
Bästa svaret TS är att ta in ett antal väl specade offerter.
Vill du måla själv så skall du vara medveten om att bästa kvalitets färger gör resultatet betydligt bättre. Framför allt så när det gäller tak, och det blir svårt nog trots alt, även med bra färg och bra verktyg samt förlägnare till roller skaftet.

Skall du ge dig på att göra det själv så räkna med att när du har alla grejer hemma och tömt rummet så kan en lång Lördag och en lika lång Söndag kanske räcka för det blir mycket dö tid (torktider)
 
Redigerat:
Fick en offert på vårt sovrum för nåt år sedan i samband med att vi hade en firma inne som målade om taket i ett annat rum.

Sovrummet matchar ditt rum läskigt bra vad gäller förutsättningar, mått och planlösning.
För enbart bredspackling och målning av väggarna begärde de 24'(före rot). Jag valde att investera i dammsugare och långhalsslip och göra det själv istället.. Detta gällde Stockholm.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
24.000 kr?! :x Jag pratade med sambon och mitt minne av 4000 kr var lite i underkant, 6000 kr efter ROT (då 50%) ligger närmare verkligheten.

Vårt vardagsrum är ca 30m2 och ena väggen består till kanske 70% av fönster/altandörr, takhöjd ca 3 meter skulle jag tro. Som jag skrev tidigare ångade vi själva ned de gamla tapeterna samt målade snickerierna, alltså alla dörrfoder, golvlister och fönster, när allt annat var klart. Resten gjorde målaren. Detta är alltså i Stockholm.
 
Vad skulle ni säga att det tar i tid, antalt timmar, att bredspackla och måla väggar och tak, med två strykningar. Exklusive fönster nischer och lister.
 
Paxman skrev:
24.000 kr?! :x Jag pratade med sambon och mitt minne av 4000 kr var lite i underkant, 6000 kr efter ROT (då 50%) ligger närmare verkligheten.

Vårt vardagsrum är ca 30m2 och ena väggen består till kanske 70% av fönster/altandörr, takhöjd ca 3 meter skulle jag tro. Som jag skrev tidigare ångade vi själva ned de gamla tapeterna samt målade snickerierna, alltså alla dörrfoder, golvlister och fönster, när allt annat var klart. Resten gjorde målaren. Detta är alltså i Stockholm.
Japp, sjukt nog! Då skulle de spackla över tapeter utan att ta ner det gamla (fusk enligt mig). Så det var inte aktuellt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
A
Jag håller på att måla i vardagsrummet (med ca 28 kvm golvyta) som glad amatör.
Efter att jag ägnat massor av timmar till att ta ner träspånstapeterna, så spacklade jag skador och skarvar i kanske sammanlagt 6-8 timmar. Därefter satte jag upp målarfilt.

Takmålningen, med två strykningar, tog totalt 4 timmar. Jag trodde att det skulle räcka med en uppfräschningsstrykning, men taket sög väldigt mycket färg på vissa ställen med resultat att det såg flammigt ut, speciellt eftersom ljusinsläppet i detta rum gör minsta misstag väldigt synligt. Så två strykningar krävdes.

Jag har nu i helgen målat väggarna en första gång och det tog 6 timmar, med sparmålning (mot tak, hörn och fönster- och dörröppningar) och rollning. Det var väldigt tungt arbete eftersom målarfilten sög så mycket färg. Nästa strykning räknar jag med tar 4 timmar och förmodligen behöver jag göra en tredje strykning. Men det är kul att måla!

Det som försvårar målning som amatör är att få tid till sammanhängade arbete med renoveringen. Också tillgången till dagsljus styr hur mycket som blir gjort. I praktiken kan jag bara göra målningsarbete på lördag och söndag för att kunna måla i dagsljus, eftersom jag jobbar heltid med annat i veckorna.
 
Vi tog in offerter på bredspackling av två rum med vävtapet, ca 60 m2 väggyta minus några fönster och dörrar. Listborttagning ingick, annars behövdes inte så mycket underarbete, vävtapeterna satt bra. Vi målade och satte nya lister själva efteråt.
Jag mejlade fem firmor som annonserade på blocket. priserna inkl. arbete och material varierade mellan 5200 och 14000...!
vi tog den näst billigaste som vi tyckte var bra att prata med för 5800 kr inkl rot.
Har för mig det var två omgångar, så det tog ett par tre dar pga torktider, men det var ju inte hela dagar han höll på då.
Vi blev jättenöjda. Jag tror nästan vi tjänade pengar på det hela eftersom han bara använde precis så mycket spackel som behövdes. Hade jag gjort det själv hade det nog gått åt tre gånger så mycket :)
Värt vartenda öre...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
J jonne72 skrev:
Vi tog in offerter på bredspackling av två rum med vävtapet, ca 60 m2 väggyta minus några fönster och dörrar. Listborttagning ingick, annars behövdes inte så mycket underarbete, vävtapeterna satt bra. Vi målade och satte nya lister själva efteråt.
Jag mejlade fem firmor som annonserade på blocket. priserna inkl. arbete och material varierade mellan 5200 och 14000...!
vi tog den näst billigaste som vi tyckte var bra att prata med för 5800 kr inkl rot.
Har för mig det var två omgångar, så det tog ett par tre dar pga torktider, men det var ju inte hela dagar han höll på då.
Vi blev jättenöjda. Jag tror nästan vi tjänade pengar på det hela eftersom han bara använde precis så mycket spackel som behövdes. Hade jag gjort det själv hade det nog gått åt tre gånger så mycket :)
Värt vartenda öre...
Sparade på det? Njaa, 10L spackel kostar 199kr på Bauhaus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.